Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemes rendszer került egy oslói stadionra

Létrehozva:

|

A létesítmény június vége óta működik. Az oslói Bislett Stadion tetején lévő fotovoltaikus rendszert a norvég kulturális és sportminisztérium megbízásából készítették el, a teljesítménye pedig 212,55 kilowatt. A felszerelt napelemes modulokat a Panasonic szállította.

A norvég kormány is aláírta 2016. április 22-én a párizsi éghajlatvédelmi egyezményt, s rendkívül erősen fókuszál a környezetbarát megoldások kifejlesztésére és alkalmazására. A kabinet az oslói projekttel egy komoly jelzést akart küldeni azzal kapcsolatban, hogy kiáll a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítása mellett. A rendszer összesen 654 darab Panasonic Hit N325 napelemes modulból áll, s a tribünök fölött egy keleti és egy nyugati részre osztották fel. A modulokat optimálisan helyezték el, így a fotovoltaikus rendszer évente kereken 150 000 kilowattóra áramot termel, amelyet teljes mértékben a stadionban fhasználnak el. A Bislett Stadion Oslo központjában található, s 1917 és 1922 között épült. A létesítményben rendezték többek között az 1946-os atlétikai Európa-bajnokságot és az 1952-es Téli Olimpiai Játékokat. A stadiont 2004-ben újjáépítették, 15 400 ülőhellyel rendelkezik, melyek közül 3500 fedett. Nyáron a szellőzés és a hűtés, valamint a világítás is nagyon sok áramot emészt fel.

Jan Erik Johansen, a rendszert felszerelő Abmas Elektro vezérigazgatója elmondta, hogy a norvég kormány vállalta, hogy az ország szén-dioxid-kibocsátását 2030-ig 40 százalékkal csökkenti. A felszerelt fotovoltaikus rendszer az első lépés ebbe az irányba és a projekt mérföldkő Norvégia életében. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a stadion tetején termelhető áram, akkor más állami épületeken is megvalósíthatók lesznek hasonló projektek. A helyi fotovoltaikus piac még nagyon kicsi, de komoly növekedési rátával számolnak. A tavaly felszerelt fotovoltaikus rendszerek összteljesítménye 17 megawattot tett ki. Az ágazati szakértők ugyanakkor azzal számoltak, hogy a következő 3-5 esztendőben az éves növekedés ezen a területen elérheti a 35 százalékot.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!