Zöld Energia
Pécsi kutató forradalmasíthatja a szélenergia hasznosítását
Immár három éve folynak a kutatások a Pécsi Tudományegyetemen (PTE) az úgynevezett X turbinával kapcsolatban. A találmány a mostani erőműveknél hatékonyabban használja fel a szelet, és jóval kisebb helyen fér el. Kérdéses, mi lesz a találmány sorsa.
2013-ban kezdte el a közös kutatást a PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karának oktatója, Elmer György, illetve az intézmény villamosmérnök hallgatója, Fröhlich Balázs. Az lebegett a szemük előtt, hogy a maiaknál hatékonyabban működő szélerőművet hozzanak létre. A munka eredményeként született meg az X turbina.
– A szerkezet fontos erénye, hogy képes felismerni az éppen aktuális szélerősséget, a működés pedig ehhez igazodik. Különböző elektronikai berendezések segítségével már viszonylag kisebb levegőmozgás esetén is forog, de viharban sem okoz gondot az áramtermelés – magyarázta Fröhlich Balázs.
Az ifjú kutató szerint az is fontos, hogy az X turbina könnyen és gyorsan javítható egy esetleges meghibásodás után. A pécsi találmány már ránézésre is különbözik a Nyugat-Európában elterjedt, de már Magyarországon is megtalálható, úgynevezett horizontális szélerőművektől. Az egyedi kialakítás miatt a szerkezetet lényegében mindegy, hogy melyik irányból éri a szél. Ezzel szemben a hagyományos társait minden esetben a megfelelő pozícióba kell állítani, ez pedig sok energiát igényel.
A pécsi találmány sajnos egyelőre csak a tervezőasztalon létezik. A prototípus elkészítésére még várni kell, ahhoz ugyanis komoly pénzmennyiség szükséges – a befektetők azonban egyelőre nem ostromolják a kutatócsapatot. Hogy pontosan mekkora összegre van szükség, nem tudhattuk meg, ám annyi bizonyos, hogy súlyos milliókról van szó.
pecsiujsag.hu
Zöld Energia
Mi kell a jó napelemes autókhoz?
2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.
A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.
A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.
A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.
A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.
Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.
A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Ezekben tér el az új otthonfelújítási program az előzőtől
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Hollandia házainak felére települhetne napelem
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Itt az akkumulátor, amely erkélynapelemmel kombinálható
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Zöld színnel a fenntarthatóságért és a tudatosabb döntésekért
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Napelemek: nagy szükség lenne az otthoni energiatárolásra
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés