Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Zenélő szélturbinák termelik az áramot

Létrehozva:

|

A hatalmas, vikingkürt formájú szélturbinák felgyorsítják a szél mozgását, így termelnek energiát, miközben még zenélnek is.

A megújuló energiát termelő zenélő szélturbinákat Laura Mesa Arango és Rafael Sanchez Herrera tervezte a 2014-es Land Art Generator Initiative pályázatra, írja az Impress Magazin. A kürt formájú szélerőmű összesen 12 turbinából áll, melyek éves kapacitása 117 MWh.

12 szélgyorsító vikingkürt

A hatalmas átmérőjű vikingkürt turbinákat bármilyen tengerparti kikötőben fel lehet állítani, ahol megfelelő erősségű a szélmozgás. A kürtök ugyanis befogják a szelet, majd felgyorsítják a szél erősségét, ahogy áthalad a levegő hajlított cső alakú formákon, ezáltal energiát termelnek. Az energiatermelés közben a kürtökön lévő lyukakon keresztül pedig még különböző hangok is megszólalnak. Így kapcsolódik össze a művészet, az építészet és a megújuló energiaforrást alkalmazó tiszta energiatermelés, ami a Land Art Generator Initiative pályázat alapfeltétele. Fenntartható tervezési megoldásokat várnak művészi kivitelezésben.

A szél koncertje…

A kürtök alsó részén kialakított lyukakon keresztül az ábécé betűivel megfeleltethető hangok szólalnak meg. A turbinákból olyan szavak hangi megfelelői szólalnak meg, melyek utalnak a természeti erőkre, például „nap”, „szél”, „víz”, „jég”. A különleges koncertet a kürtök belsejében felállított állványokról is meg lehet majd hallgatni.

Advertisement

A terv szerint mindegyik szélturbina hármas egységeket alkot majd, melyhez egy nagy egy közepes és egy kicsi kürt tartozik. A négy egység együttesen alkotja a szélerőművet, mely zenélve, zengve termeli az áramot a tengerparti kikötőkben. Az elképzelés szerint a zenélő szélturbinák újrahasznosított fa és a fém anyagok felhasználásával készülnének, hogy minél kevesebb legyen az előállításuk során a környezeti terhelés.

Forrás: www.impressmagazin.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!