Kapcsolatfelvétel

Öko Fashion

100 százalékos pamutként kínálták, de kiderült hogy kamu!

Létrehozva:

|

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) idén is vizsgálta, hogy a 100 százalékos pamutként kínált textiltermékek összetétele igazolja-e a címkén, csomagoláson olvasható információt.

A negyven különböző ágynemű és hálóruha közül négy részben műszálas volt, további kettő pedig legfeljebb messziről láthatott gyapotot – közölte szerdán a minisztérium. A közlemény szerint a pamut természetes, növényi eredetű anyag, viselése, használata kellemesebb a bőrnek. Nedvszívó- és szellőzőképessége nagyobb, a poliészter ágyneműbe, ruhába könnyebben beleizzadhatunk. A műszálak előállítása lényegesen olcsóbb, de a gyártás és annak hulladéka jobban szennyezi a környezetet. A tiszta pamutként kínált termékek mindezekért magasabb áron is kelendőek.

Korábban a 100 százalékos pamut termékekkel kapcsolatos problémák voltak a leggyakoribbak, emiatt foglalkozott ismét ezekkel az árucikkekkel az ITM. A tárca Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma a nyersanyagról a címkén, csomagoláson feltüntetett adatok helytállóságát mérte fel. A tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése érdekében mikroszkópos szálfelismeréses vizsgálattal és vegyi módszerekkel állapították meg a portékák összetételét.

A negyven tétel ellenőrzése során fele-fele részben vizsgált ágyneműket és alsóruházati termékeket a labor. Összesen hat árucikkel szemben merült fel kifogás. Két lepedő egyáltalán nem tartalmazott pamutot, csak poliésztert. Egy másik lepedőben és egy ágyhuzatban a megengedettnél nagyobb arányban volt jelen viszkóz. Két hálóruhánál pedig a pamut mellett poliésztert is találtak a szálösszetevők között. A laborvizsgálat eredményét tételesen ismertető táblázat a Fogyasztóvédelmi Portálon érhető el.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta: “A rendszeres ellenőrzésnek köszönhetően a tavalyi tizenkettőhöz képest idén csak feleannyi textiltermék kifogásolására adott okot a vizsgálat. A megindult fogyasztóvédelmi hatósági eljárások a valós anyagösszetétel feltüntetésére kötelezhetik a forgalmazókat. Jó hír, hogy a gyermekeknek szánt tizenkettő ágynemű, pizsama és fehérnemű mindegyike tényleg kizárólag pamutból volt.”

Advertisement

 

 

Képünk illusztráció.

Öko Fashion

Hazai divattervező és sztárfotós is beállt a természetvédelem mögé

Létrehozva:

|

Szerző:

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak.

Ki egy civil szervezetet támogat, ki a követői körében hívja fel rá a figyelmet, ki pedig a saját életében és a munkája során figyel oda a fenntarthatóságra. Herczeg Zoltán divattervező, designer és a Capa-nagydíjas Szombat Éva fotós sem tett másként – mindketten a saját szakmájukon belül járultak hozzá ehhez a mindannyiunk számára fontos ügyhöz, támogatva a WWF Magyarország természetvédelmi tevékenységét és azt, hogy általuk még többen hozzátegyék a sajátjukat.

A természetvédelem és a fenntarthatóság már rég nem elvont, nehezen érthető fogalmak, hiszen ma már mindenhol arra hívják fel a figyelmünket, hogy magánemberként is mennyit tehetünk bolygónk megóvása érdekében, és milyen fontos, hogy ki-ki a maga módján támogassa természeti kincseink védelmét. A természetvédelmi civil szervezetek pedig mindent megtesznek azért, hogy ellássák a legsürgetőbb szakmai feladatokat: a WWF Magyarország már több mint 30 éve dolgozik a hazai folyókért és vizesélőhelyekért, a természetes erdőkért, a nagyragadozók megóvásáért és a klímavédelemért. Viszont ami nem változott, az az, hogy ezeknek a szervezeteknek szükségük van az emberek támogatására, hiszen csak így tudják fenntartani tevékenységüket, és csak együtt, összefogva lehet sikereket elérni.

Ehhez az ügyhöz csatlakozott most Herczeg Zoltán divattervező, designer és Szombat Éva, a 2021-es Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjával elismert fotós, akik két különböző projektben értékes munkájukkal járultak hozzá a hazai természetvédelemhez.

A WWF Magyarország a koronavírus-járvány kezdetekor leállította az utcai adománygyűjtést, most viszont friss arculattal, lelkes adománygyűjtőkkel indította újra ezt a tevékenységét. Az új arculat fő eleme a FUNdraiser csapat által viselt pólók és dzsekik, melyeket maga Herczeg Zoltán tervezett az ikonikus pandalogó fekete-fehér színeivel játszva fiatalos, mégis a WWF-re jellemző stílusban. Az OEKO-TEX(R) Standard 100 minősítéssel rendelkező, környezetbarát anyagból készült ruhadarabokat viselő utcai adománygyűjtőkkel egyre több helyen lehet találkozni Budapest csomópontjain.

Advertisement

“Azért álltam be a WWF mellé, mert szent meggyőződésem, hogy az egészséges, tiszta ember csak az egészséges, tiszta Földön lehet harmonikus és boldog, tehát teljes. Napjainkra ennek megóvása lett a legégetőbb kihívása a történelemnek, korunk emberiségének. Olyannyira támogatok minden egyes ezzel kapcsolatos erőfeszítést, hogy várhatóan egész további életemet és munkásságomat, hivatásomat is ennek a szent célnak a szolgálatába állítom” – mondta Herczeg Zoltán az együttműködésről.

Szombat Éva pedig a WWF Tagság program izgalmas és színes kampányát fotózta a civil szervezet számára, melynek mottója: “A természet pótolhatatlan”. A képeken papírállatok jelennek meg egy erdő képe előtt, ami színes, mozgalmas és trendi, de látszik, hogy nem az “igazi” természet. A fotókon azokat a szintén környezetbarát, ám színes pandás pólókat viselik büszkén a WWF önkéntesei, amelyeket a WWF Tagként újonnan belépő rendszeres havi támogatók kapnak most limitált számban. A kis összegű, rendszeres adományozás ugyanis egy civil szervezet életében a működés egyik legfontosabb és nélkülözhetetlen forrása, ezt szeretné meghálálni a WWF Magyarország az új támogatóknak, és e mögé állt be a híres fotós is.

“Egyre nagyobb kihívás megszólítani az embereket, ugyanakkor az elkötelezett adományozók támogatása elengedhetetlen hazai természeti kincseink megóvásához. Éppen ezért nagyon fontosnak tartom, hogy ilyen neves művészek is a jó ügy mellé álltak. Segítségükkel még több emberhez eljut ez a fontos üzenet, hiszen a jövőnkért folytatott munka csak együtt lehetséges” – mondta Tar Emese, a WWF egyéni adománygyűjtési menedzsere.

A divattervező és a fotós tehát ezen a módon is kifejezte elkötelezettségét a természeti értékek megóvása iránt, adományozóként pedig – történjen az utcai adománygyűjtőkön keresztül vagy online formában – mindenkinek azt üzenhetjük, hogy civil szervezetet támogatni és a bolygó védelme mellett kiállni menő.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák