Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Mozgásban termelt energia – a kutatók szerint valós alternatíva lehet a napelemes jármű

Úgy tűnik, a járművekre szerelt napelemek értékes megoldást jelenthetnek a közlekedésben.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A Holland Alkalmazott Tudományos Kutatási Szervezet (TNO), a Fraunhofer Napenergia Rendszerek Intézete (Fraunhofer ISE) és három járműbe integrált fotovoltaikus rendszereket (VIPV) gyártó cég – a német Sono Solar, a holland Lightyear Layer és az IM Efficiency – kilenc hónapos projektben vizsgálta a napelemekkel felszerelt járművek potenciálját – írja az alternativenergia.hu. A méréseket autópályákon, városi és vidéki utakon végezték, a kutatás egy 2023-ban indult, hároméves európai projekt része, amely a VIPV-k hatékonyságát és valós teljesítményét kívánja felmérni. 2024 márciusától 18 járművet láttak el akkumulátoros érzékelőrendszerekkel: öt teherautót, két buszt, négy kisteherautót és hét személyautót. A 70 oldalas, a projekt eddigi eredményeit értékelő tanulmány megerősíti, hogy a járművekre telepített napelemek értékes, mobil megújuló energiaforrást jelenthetnek a közlekedési szektor számára. A kutatás kimutatta, hogy a műholdas és meteorológiai adatok hasznosak ahhoz, hogy beépítsék az árnyékoláshoz (épületek, fák, más járművek) köthető faktort a modellbe, de a reális energiahozam értékeléséhez az útvonal-helyzet- és használat-specifikus információk is szükségesek. A jelentés részletes elemzéseket tartalmaz a nyerges vontatók, elektromos kisteherautók, elektromos személyautók, VIPV-flották és az újratöltő infrastruktúra teljesítményéről.

A parkolási helyzetek különösen árnyékolt környezetet teremtenek, ami csökkenti az energiahozamot, ezért a jelentés stratégiai parkolási megoldásokat vagy kiegészítő töltési módszereket javasol. Az oldalpanelek a tetőre szerelthez képest körülbelül 50%-kal kevesebb besugárzást kapnak: a tetőpanelek átlagos napi teljesítménye 2,8 kWh/m², az oldalpaneleké 1,3 kWh/m² volt.

A korábbi prediktív modellek alapján Dél-Európában a VIPV-k az alacsony éves futásteljesítményű (4000–5000 km) személygépkocsik energiaigényének akár 50%-át, Közép-Európában 35%-át fedezhetik. A tanulmányban kiemelték, hogy a hosszú távú trendek megerősítéséhez további szezonális adatokra, különösen tavaszi és nyári adatokra van szükség.

Advertisement

A kutatók a mérést Dél- és Kelet-Európára is kiterjesztik, a végleges jelentés 2026-ra várható. Ez tartalmazni fogja a frissített eredményeket és ajánlásokat a VIPV-k járműtípusok és régiók szerinti optimális bevezetésére.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Megérkeztek az új Citarók: modernebb és kényelmesebb buszok járnak a fővárosban

További modern dízel autóbuszok állnak forgalomba.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

28 új Mercedes-Benz Citaro autóbusz áll forgalomba a fővárosban – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az MTI-vel. Az alternativenergia.hu tájékoztatása szerint az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett új alacsonypadlós, klimatizált, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztató rendszerrel ellátott autóbuszok Pesterzsébetet, Csepelt, Kőbányát, valamint Soroksárt a belvárossal összekötő vonalakon járnak majd. Az új buszok nemcsak teljesen alacsonypadlós kialakításukkal szolgálják a kényelmes utazást, hanem erőteljes klímaberendezéssel és USB-töltőpontokkal is felszereltek. A járművek a legkorszerűbb közlekedésbiztonsági technológiákkal segítik a sofőröket: holttérfigyelő, tolatókamera, táblafelismerő rendszer és éberségfigyelő, valamint gyalogosvédelmi rendszer is található a járművekben – ismertették.

Közölték azt is, hogy a BKK megrendelésére 2027-ig összesen több mint 300 dízel és elektromos autóbusz áll majd forgalomba. Eddig 65 dízel meghajtású jármű érkezett meg a fővárosba, melyek közül 59 csuklós Mercedes-Benz Citaro G, hat pedig maximidi Mercedes-Benz Citaro K típusú. Az új dízel és elektromos autóbuszokkal 2027-re a fővárosi buszállomány közel 90 százalékát korszerű EURO 5-ös, vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbusz teszi majd ki. Ezzel évente majdnem nyolcezer tonnával kevesebb károsanyag kerül Budapest levegőjébe.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák