Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

95 ezer forintos támogatás jár kerékpártúra szervezéséhez

Több mint 100 csoport bringázott már országszerte.

Létrehozva:

|

November 10-ig meghosszabbították a Tekerj a Zöldbe! programsorozatot, amelynek keretein belül idén eddig több mint 100 családbarát kerékpártúrát szerveztek már meg országszerte. A Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség gondozásában megvalósuló projekt vezetői továbbra is várják azok jelentkezését, akik vállalják, hogy közösségi biciklitúrát szerveznek. A szövetség túránként 95 ezer forintot biztosít a szervezők számára. A cél az, hogy minél több emberhez eljuttassák a kerékpározás élményét. 2022 februárjában indult hódító útjára hazánkban a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) égisze alatt a Tekerj a Zöldbe! túrasorozat, melynek nem titkolt célkitűzése, hogy népszerűsítse a kerékpározást mindenki számára teljesíthető, könnyű, vezetett, 30-40 fős kerékpártúrákkal. A távok teljesítéséhez nem kell sportolói múlt, kortól, és erőnléttől függetlenül bárki könnyedén végig tud tekerni a 30-60 kilométeres túrákon. Az eredetileg szeptemberig tartó projekt olyan népszerűségre tett szert alig néhány hónap alatt, hogy közkívánatra november 10-ig meghosszabbították azt. Ennek értelmében továbbra is várják olyan számlaképes vállalkozási formák jelentkezését, akik jogosultak a szolgáltatás nyújtására és vállalják, hogy szerveznek egy vagy több kerékpártúrát. Újdonság, hogy szeptember 1-től már magánszemélyek is pályázhatnak a túránként 95 ezer forintos támogatásra. Telek Hanna, a MAKETUSZ Tekerj a Zöldbe! projektjének vezetője elmondta, minden várakozást felülmúlt, hogy alig fél év alatt több mint 100 kerékpártúrát bonyolítottak le országszerte, aminek nagyon komoly közösségépítő ereje is van. „Kalocsán például egy, a közösségi élet aktív tagjaként ismert tanár a férjével közösen kezdett el túrákat szervezni. A városlakókat szólítják meg a programmal, ami rendkívül népszerűvé nőtte ki magát, és augusztus elején már az ötödik eseményt bonyolították le. Külön szakmai bravúr, hogy kerekesszékes résztvevője is volt annak a túrának, így a csapatot két részre szedték, hogy mindenki a saját tempójában tudjon haladni” – mondta.

Mint fogalmazott, sok iskola és sportegyesület is bekapcsolódott már a sorozatba. Most szeretnék rávenni a tanárokat arra, hogy a diákjaikat a szünidő után, a tanév alatt is vigyék el bringázni akár egy-egy napra is, hiszen a túrákat éppen azért álmodták meg, hogy a résztvevők felfedezzék környezetük rejtett kincseit, a helyi attrakciókat, valamint hogy elsajátítsák a közlekedésbiztonság alapjait, ami a gyermekek esetében hatványozottan is fontos és edukatív jellegű. Telek Hanna felhívta rá a figyelmet, hogy a jelentkezési felület egyszerű, a regisztráció során egy túravezetői profilt kell létrehozni a szerződéskötéshez szükséges adatokkal, majd a túravezetői profilon keresztül lehet feltölteni a túra tervezeteket, az események után pedig a túrabeszámolókat. Kikötés még, hogy minden Tekerj a Zöldbe! kerékpártúrához kapcsolódóan legyen egy Facebook-esemény is. Az útvonal kijelölésénél szempont, hogy meg lehessen tenni utánfutóval és gyereküléssel is, valamint az is, hogy lehetőleg a kevésbé ismert útvonalakat is bemutassa, kerülje a kerékpárral amúgy is zsúfolt utakat. Emiatt a tókerülést például nem fogadjuk be. A túravezetőnek emellett tapasztalattal és helyismerettel kell rendelkeznie, és a túrába be kell vonni valamilyen kulturális programelemet, ami lehet egy műemlék, tájház, természeti vagy épített érték– magyarázta. A MAKETUSZ Tekerj a Zöldbe! projektjének vezetője arról is szót ejtett, az eddigi túrák több mint fele teljesen ingyenes volt, de a részvételi díj maximum ezer forint lehet, amiből a legtöbbször egyébként valamilyen belépődíjat vagy kompozást fedeznek. További részletek és jelentkezés a tekerjazoldbe.hu oldalán.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Minden harmadik autós dízelt választana, az elektromos járművek iránt továbbra is csekély az érdeklődés

Az autóvásárlást tervezők 51,5 százaléka nem venne elektromos autót, 12,2 százalékuk megfontolná elektromos jármű vásárlását, a válaszadók fennmaradó része pedig bizonytalan a kérdésben.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A vizsgálatban a megkérdezettek 43,8 százaléka választotta a benzint mint preferált üzemanyagtípust, 38,9 százalékuk a dízelt, 10,4 százalékuk a hibridet, és mindössze 5,6 százalékuk az elektromos meghajtást – írja az alternativenergia.hu. A közleményben Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője kifejtette: a magas árak, a töltőhálózat hiányosságai és a villanyautókkal kapcsolatos tévhitek mind közrejátszanak abban, hogy a vevők nem lelkesednek a technológiáért. Úgy vélte, egyre világosabb, hogy a belsőégésű motorral felszerelt autók teljes kiváltása komoly kihívást jelent majd. Az állami intézkedések önmagukban nem elegendőek – a vásárlók egyszerűen nem állnak még készen a váltásra – tette hozzá. A közleményben emlékeztettek: az EU döntése értelmében 2035-től tilos lesz új benzines és dízelüzemű személyautót értékesíteni és minden újonnan forgalomba kerülő járműnek zéró károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie, a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél elérése érdekében.

A felmérés szerint azok, akik előnyben részesítik és hajlandók is elektromos járművet vásárolni, különféle indokokkal támasztják alá döntésüket. A válaszadók 47,2 százaléka úgy véli, hogy az elektromos autók üzemeltetése és karbantartása olcsóbb. Az elektromos autókban lényegesen kevesebb a mozgó mechanikus alkatrész, így a szervizelési költségek gyakran alacsonyabbak a benzines vagy dízelüzemű járművekhez képest. A növekvő üzemanyagárak szintén arra ösztönzik a sofőröket, hogy a költséghatékonyabb alternatívát jelentő elektromos meghajtást válasszák.

A megkérdezett autósok 17,6 százaléka az alacsonyabb adóterhek miatt választana elektromos járművet. Példaként említették, hogy Németországban és Franciaországban az elektromos autók számára mentességet vagy akár jelentős kedvezményeket kínálnak az éves üzemeltetési adók terén, Hollandiában a regisztrációs és forgalmi adó teljes megszüntetésével támogatják az elektromosjármű-vásárlást. A válaszadók 14,1 százaléka a kormányzati támogatások miatt döntene elektromos jármű mellett. Franciaországban például jövedelemtől függően a támogatás akár 7000 euró is lehet. A carVertical felhasználóinak 14 százaléka választana környezetvédelmi szempontok miatt elektromos alternatívát. Azok az a válaszadók, akik nem vásárolnának elektromos autót, döntésüket főként a magas árakkal, a korlátozott hatótávval és a hiányos infrastruktúrával indokolták. A kutatást a carVertical 2025 áprilisa és júliusa között, 35 országban – Európában és Európán kívül -, mintegy 16 000 résztvevő bevonásával végezte.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák