Zöld Közlekedés
Irányt válthat a Toyota új verérével, irány az elektromos autók
Szató Kodzsi, a Toyota új vezérigazgatója bemutatta örökség és evolúció mottójú stratégiáját.
Az új vezérigazgató, Szató Kodzsi vezetésével a Toyota a jövőben nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az elektromos autókra, és 2026-ig tíz új akkumulátoros elektromos autót (BEV) tervez bevezetni – számol be az Electrive. Szató ugyanakkor továbbra is elkötelezett a hibridek mellett, ezért a belsőégésű motorokba is befektet majd a cég.
Az 53 éves Szató április elején vette át a vezérigazgatói posztot Tojoda Akiótól, és most az örökség és evolúció mottójával mutatta be stratégiáját. Az új vezető előadásában többutas megközelítésről beszélt.
Szató nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az akkumulátoros elektromos autókra, erre már Tojoda alatt is utaltak. Az olyan modellek révén, mint amilyen a bZ4X, a Toyota mindössze 26 ezer elektromos autót értékesített 2022-ben. A most bejelentett tíz BEV-modellel 2026-ig az elektromos autók eladása várhatóan 1,5 millió darabra emelkedik majd az érintett célévben, ami a teljes értékesítés mintegy 15 százaléka lesz. A 2030-ra kitűzött cél körülbelül egyharmadra fog emelkedni, akkor 30 BEV modellel.
A tíz bejelentett autó részletei még nem ismertek, de valószínűleg alapvetően a Tojoda által 2021 végén bemutatott koncepcióautók továbbfejlesztett változatairól van szó. Mivel az e-TNGA platformra épülő bZ4X piaci bevezetése nem csak pozitív fogadtatást kapott, most egy újonnan létrehozott részleg foglalkozik az elektromos autók fejlesztésével. A kocsikat az új módszereknek köszönhetően a korábbinál gyorsabban és olcsóbban kívánják elkészíteni, a fejlesztésekre azonban még várni kell egy ideig. A Toyotának addig is be kell érnie a meglévő technológiákkal, vagy – mint a kínai piacra szánt bZ3 szedán esetében – partnerségekre kell támaszkodnia. Kínában, a bZ3-nál a helyi elektromosautó-piac vezetője, a BYD jelent segítséget.
Szató meglehetősen konkrét bejelentést is tett: 2026-ban egy új platformra épülő, új akkumulátorral ellátott elektromos autót dobnak piacra, amelynél az energiatároló a jelenlegi akkumulátorokkal nagyjából azonos méretű lesz, de a termékkel a hatótávolság megduplázódik. Az érintett tároló valószínűleg a Toyota által régóta fejlesztett szilárdtest-akkumulátor. Hogy a vállalatnak addigra sikerül-e nagy mennyiségben szilárd elektrolitot tartalmazó akkumulátorcellákat gyártania, még kérdéses.
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.