Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A Toyota európai tevékenységében is fontos szerepet szán a hidrogénnek

A hidrogén, mint a jövő abszolút zöld erőforrása régóta kiemelt szerepet tölt be a Toyota fejlesztéseiben és jövőképében, a japán autógyártó a Hidrogén Tanács tagjaként aktívan dolgozik a hidrogén alapú társadalom alapjainak megteremtéséért.

Létrehozva:

|

A hidrogén üzemanyagcellás elektromos és hidrogén belsőégésű technológiák vezető fejlesztőjeként a japán autógyártó a zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó járművektől (targonca, hajó, vonat, busz, teherautó és személyautó) az épületenergetikán át számos területen kínál ügyfeleinek környezettudatos megoldást. A vállalat most bejelentette, hogy a hidrogén üzletágért felelős Toyota Hydrogen Factory Europe tovább növeli a Toyota hidrogénes üzletágát, szélesebb körben terjesztve a hidrogénes ökoszisztémákat és fejlesztve az infrastruktúrát Európában. A vállalat fontos szerepet szán a hidrogénnek abban is, elérje célját és a teljes üzleti modellje (a gyártástól a logisztikán, az adminisztratív funkciókon és a beszállítók tevékenységén át a járművek lokális emissziójáig) karbonsemlegesként működjön Európában 2040-re. A Toyota üzemanyagcellás rendszereit már most mobilitási megoldások széles köre veszi át, a személyautóktól kezdve a kis- és nagyméretű haszongépjárműveken át egészen a buszokig és hajókig, a következő generációs Toyota üzemanyagcellás technológia pedig 2026-ban kerül kereskedelmi forgalomba, még hosszabb életciklust, fokozott hatótávot és jelentős mértékben csökkentett költségeket kínálva.

A Toyota Európa új helyi vállalatot alapít Toyota Hydrogen Factory Europe néven, amely a hidrogénes technológia és rendszerek kereskedelmi koordinációjáért felel majd, a fejlesztéstől és a gyártástól kezdve egészen az értékesítésig és az aftersales megoldásokig. A Hydrogen Factory felelősségi körébe tartozik majd az üzemanyagcellás rendszerek folyamatosan bővülő mértékű gyártása, az egyre bővülő kereskedelmi kapcsolatok támogatása, mindezt pedig annak érdekében teszi, hogy a vállalat a stratégiai célkitűzésének megfelelve elérje Európában a karbonsemlességet 2040-re, tíz évvel a Toyota globális karbonsemlegesség elérése előtt. A Toyota várakozásai szerint Európa lesz a világ egyik legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás piaca 2030-ra, a különböző mobilitási és energiahasznosítási lehetőségek folyamatos bővülésével. A növekvő mértékű befektetések és a jogi előírások elősegítik a fejlesztést és a piac növekedését. Mindez magában foglal egy 45 milliárd eurós befektetést az Európai Bizottság Green Deal tervének értelmében 2027-ig, valamint az EU szállítási infrastruktúra alapjának 284 millió eurós támogatását hidrogén töltőállomások létrehozására, amely a büdzsé mintegy egyharmadát teszi ki. A Megújuló Energia Direktíva (REDIII) legújabb verziója szerint 42 százalékos hidrogénfelhasználási részarányra van szükség az európai iparban, hogy 2030-ra fenntartható forrásokból dolgozhassunk. Azzal, hogy a tervek szerint legalább 200 kilométeres gyakorisággal szeretne hidrogén töltőállomásokat létrehozni a régió TEN-T (transzeurópai szállítási hálózatának) folyosóin, Európa egyértelműen a hidrogéntechnológia központjaként pozícionálja magát.

„Európa magabiztos a hidrogén hosszú távú használatával kapcsolatban és mi is így vélekedünk. Folytatjuk az üzemanyagcellás személyautók és kishaszongépjárművek fejlesztését, miközben kibővítettük a fejlesztéseket a nagyméretű szállítmányozó eszközökre is, hogy megvalósítható módon elősegítsük a hidrogén infrastruktúra épülését. Szeretnénk tovább fejlődni és tanulni a saját és partnereink hálózatán történő teszteléssel, akik osztoznak a hozzáállásunkon.” – fogalmaz Thiebault Paquet, a Toyota európai alelnöke és az üzemanyagcellás ágazat vezetője.

Folyamatosan szélesedő mobilitási felhasználási kör

A Toyota 2015-ben mutatta be a világ első sorozatgyártású, hidrogén üzemanyagcellás szedánját, a Mirait. A második generációs üzemanyagcellás technológia a Mirai 2020-ban bemutatott következő generációjában kapott helyet és az idei év elején a vadonatúj Toyota Crown-ban is bemutatkozott Japánban, megerősítve a vállalat elkötelezettségét a hidrogénnel hajtott személyautók iránt. Az üzemanyagcellás személyautók előnyei közé tartozik a nagy hatótáv és a gyors tankolás lehetősége, ezt kihasználva pedig a Toyota szeretné tovább szélesíteni a kisméretű, hidrogénes haszongépjárműben rejlő lehetőségeket. Az idei évben már bemutatkozott az első hidrogénes Hilux FCEV Prototype pickup. A Toyota által vezetett brit konzorcium prototípusa megmutatja, hogy az üzemanyagcellás hajtás miként valósítható meg egy pickup esetében. Mivel a hidrogénes hajtás könnyű, a többi zéró emissziós alternatívához képest a vele szerelt haszongépjármű FCEV modelleknek nagyobb a terhelhetősége és a vontatási kapacitása. A Toyota jó pár éve dolgozik az üzemanyagcellás technológiájának nagyméretű szállítóeszközökben történő hasznosításán is, nemrégiben pedig belépett az európai teherautó piacra is a francia Hyliko és a holland VDL Groep hidrogén hajtású modelljei révén. A Toyota hidrogénes hajtású VDL teherautók révén segíti elő saját logisztikai működésének karbonsemlegesítését. A vállalat a norvég Corvusszal partneri viszonyban bővíti a hajózással is a felhasználási kört. Emellett a francia GCK mobilitási vállalat is a Toyota üzemanyagcellás moduljai segítségével alakítja át a dízelmotoros buszokat zéró emissziós, hidrogénes járművekké.

A következő generáció

Advertisement

Saját, átfogó tapasztalatára építve a Toyota már dolgozik a következő generációs hidrogén üzemanyagcellás technológián, amely hosszabb életciklusokkal és csökkentett költségekkel kínál piacvezető teljesítményt. Az új üzemanyagcellás technológia forgalmazása 2026-ban kezdődik, a megoldás pedig nagyobb teljesítménysűrűséget kínál. Az új üzemanyagcellás rendszer várhatóan 20 százalékkal nagyobb hatótávot nyújt, miközben a műszaki előrelépések és a megnövelt gyártási mennyiség elősegíti a költségek legalább egyharmados csökkentését. További kutatások vizsgálják a különböző teljesítményű, szabadon méretezhető, komplex alakú, ezáltal pedig szélesebb körben felhasználható üzemanyagtartállyal rendelkező modulokban rejlő potenciált.

Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.

Zöld Közlekedés

Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz

Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.

Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.

A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.

A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák