

Zöld Közlekedés
A Toyota erősítené pozícióját a magyarországi újautó-piacon
A Toyota a magyarországi újautó-piac stagnálására számít 2025-ben, mindazonáltal reálisnak látja, hogy megtartsa többéves vezető pozícióját akár újabb értékesítési rekord elérésével, amit plug-in hibrid modelljei árának újrapozícionálásával is megtámogat – közölték a magyarországi importért felelős Toyota Central Europe Kft. vezetői Budapesten.
László Richárd országigazgató tájékoztatása szerint a márka erős évet zárt Magyarországon 2024-ben: 18 123 új járművet adtak el a márkakereskedések, az előző évinél 4,8 százalékkal többet. Ez 12,38 százalékos piaci részt hozott a márkának a személyautók és kishaszonjárművek szegmensében. Az eladások 76,5 százaléka hibrid hajtású volt, 17,1 százaléka benzin-, 4,3 százaléka dízelüzemű, míg a tisztán elektromos modelleké (BEV) 0,5 százalék, a plug-in hibrideké (PHEV) 1,6 százalékot tett ki. A márka a kishaszonjárművek szegmensében 14,12 százalékkal részesedik, ezzel a második legkeresettebb márka. Tavaly a forgalomba helyezett 3500 jármű 13,7 százalékos növekedést képviselt. A minősített használt autókat is forgalmazó márkakereskedői hálózat 5274 használt Toyotát értékesített tavaly. László Richárd várakozásai szerint 2025-ben az újautó-piacnak számos nehézséggel kell szembenéznie. Az európai szén-dioxid-kibocsátási célkitűzéseknek való megfelelés következményeként például számítani kell a kínálat beszűkülésére, de a lehetséges gyártói bírságok, az autógyártói profit csökkenése is az áremelések irányába hat.
Az országigazgató leszögezte, hogy a Toyota nem vonul ki a kisautó-szegmensből, ehelyett folytatja az átalakítását. Rámutatott arra is, hogy az európai gyártók gyengélkedése, a kínai gyártók térnyerése várhatóan jellemző marad, azzal együtt, hogy Kínában újabb és újabb piaci szereplők jelennek meg. A Toyota a hibrid modellek arányának növelésében megoldást lát arra, hogy a könyezetvédelmi előírásokat teljesítse, célja, hogy a következő időszakban az értékesítésben 90 százalékra nőjön a hibridek aránya, eközben a BEV-PHEV mix 7 százalékra bővüljön. Az importőr szerint a PHEV modellek vásárlását visszaveti, hogy erre a kategóriára megszűnt a zöld rendszám, amelyre a cég a PHEV stratégia átgondolásával, az árak újrapozícionálásával reagál.
A Toyota a következő két évben hat új EV modellel jelenik meg. Kárpáti László, a Lexus márkaigazgatója arról tájékoztatott, hogy a Toyota csoport luxusmárkája szintén növekedni tudott tavaly Magyarországon: 1493 járművet adtak el, míg 2023-ben 1102-őt. A prémium szegmensben ezzel a Lexus részesedése 6,7 százalékos. Az eladások 73 százaléka hibrid, 24 százaléka PHEV, 2 százaléka EV, 1 százaléka benzines modell volt. Emlékeztetett arra, hogy a prémium szegmens továbbra is stabil Magyarországon, az idén 2-4 százalékos növekedés prognosztizálható. A Toyota eladásai is bővülhetnek, elérve az 1700 darabot, amit támogatni fog, hogy az év során új márkakereskedés nyílik.

Zöld Közlekedés
Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz
Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.
Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.
A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.
A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Döntést hozott az Alkotmánybíróság a napelemes szaldósok ügyében!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Inkább a szomszéd, mint a napsütés számít, amikor napelemet telepítünk a tetőnkre
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás óta
Kitiltják az ultrafeldolgozott élelmiszereket és energiaitalokat az iskolákból
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Szaharai porvihar hazánk felett – kutatók a jelenségről és a terjedő álhírekről
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
A kozmetikumok vezetik a veszélyes, nem élelmiszeripari termékek listáját