

Zöld Közlekedés
Elektromos autó: mikor lesz a töltés aktív pihenés?
Nem igaz, hogy a töltési idő az elektromos autók egyik legfőbb hátránya, sőt.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Zachary Shahan a CleanTechnica szerzője átfogó cikkben mutatta be napjaink elektromos autóinak legfőbb előnyeit. A téma iránt érdeklődők számára minden bizonnyal ismerős az egyik agyontárgyalt, a különféle modelleknél kiemelt tulajdonságként feltüntetett szempont: „Mennyi időbe telik a feltöltés?”. Az újságíró szerint az első és legfontosabb szempont, hogy az elektromos autózás egészen más életmódot jelent, mintha az ember valamilyen hagyományos modellt használna. Tény, hogy a töltés gyakran hosszú időt, akár órákat vesz igénybe, de a felhasználónak ezt a periódust nem kell a kocsi mellett, kezükben a töltőcsővel dönteni, ezt az időt bármi másra fordíthatja. A töltési időtartamra vonatkozó kérdés éppen emiatt kissé félrevisz, hiszen azt feltételezi, hogy egy elektromos és egy benzines autó esetében minden pontosan ugyanúgy történik.
Még ha csak autós túrákról is van szó, ahol nem szokás a normál 1-es vagy 2-es szintű töltést használni, hanem inkább a gyors töltés felé fordulunk, az emberek úgy gondolnak a 15-20 perces töltésre, mintha benzinautót tankolnának. De nem kell a töltés alatt a csatlakozó mellett ácsorogni – hívja fel a figyelmet a szerző.
A csatlakoztatás néhány pillanatba telik csupán, majd az ember elmehet mosdóba, vehet egy kávét vagy valami harapnivalót, esetleg megsétáltathatja a kocsiban utazó kutyát, kinyújtóztathatja a tagjait. Észre sem veszi, és az autó már fel is van töltve, kihúzhatja a csatlakoztatót, majd folytathatja útját. „Egészen más folyamat ez. Nem ugyanaz, mint egy fosszilis üzemanyaggal működő autó tankolása, ezért nem lehet úgy összevetni a kettőt, mintha ugyanarról lenne szó” – teszi hozzá.
Érdemes mélyebben elgondolkozni
A gyakorlatban persze nyilvánvaló, hogy az autó tényleges feltöltése egy-egy alkalommal, „nettóban” több időt vesz igénybe, Zachary Shahan szerint pedig éppen ez az a faktor, amit az emberek többsége figyelembe vesz. Ám amit a felhasználók hátránynak tartanak, valójában az elektromos autózás előnyei közé tartozik. Ráadásul a legtöbb ember számára, ha tudnak otthon vagy akár a munkahelyen tölteni, az egy évben a töltési folyamatra fordított aktív idő jelentősen lerövidül.
A szerző arra is felhívta a figyelmet: a töltési idő miatt aggódók gyakran elfelejtik, hogy hagyományos kocsival rendszeresen külön utat tesznek meg pusztán a tankolásért. Ráadásul a benzinkutak látogatása is pluszidőt jelent: az embernek nagyjából hetente be kell hajtania, kiszállnia az autóból, behelyeznie a töltőcsövet, fizetnie, majd kihajtania a benzinkútból.
Ha összeadjuk az egész évben az ezekre a folyamatokra fordított időt, majd összevetjük a normál töltéshez szükséges rövid csatlakoztatási és leválasztási idővel, valamint az utazások során a gyorstöltő-állomásokon eltöltött extraidővel – ami meghaladja a hagyományos, mosdós, kávézós, tankolós pihenőidőt – akkor máris sokat árnyalhatjuk az elektromos kocsik töltési idejének problematikáját. Amennyiben ugyanis az elektromosautó-tulajdonos „üres járatokban”, például otthoni filmezés vagy munka közben tudja tölteni járművét, időben még akár jobban is járhat, mint a belső égésű motorú modelleket vezetők.
Zachary Shahan szerint az otthoni töltés kényelme éppen az elektromos autózás egyik legnagyobb előnye, ugyanis feleslegessé teszi a benzinkutak látogatását. A szerző úgy látja, a legfőbb tulajdonos idővel ezt tekinti kocsija legjobb tulajdonságának. „Ironikus módon pontosan ez, a töltési és a tankolás közötti a különbség aggasztja leginkább az embereket, amikor elektromos autó vásárlásán gondolkodnak” – emeli ki.
Zachary Shahan ugyan külön nem tért ki rá: az otthoni töltést igazán a saját napelemet telepítése teheti kényelmessé és olcsóvá. Ma már teljesen bevett gyakorlat, hogy a rendszer által megtermelt energiát ne hálózatba, hanem akkumulátorba táplálják be, majd onnan a tulajdonos munka után feltöltse autóját. Ezzel jelentősen csökkenthető, sőt akár le is nullázható a betáplálási díj, valamint a hálózatra nehezedő nyomás is mérsékelhető.

Zöld Közlekedés
EU célok a tisztább közlekedés felé – energiahatékonysági fejlesztések
A Modernizációs Alap legújabb kifizetésében Magyarország is komoly forráshoz jut.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az Európai Bizottság bejelentette , hogy az Európai Beruházási Bankkal közösen 3,66 milliárd eurót folyósított a Modernizációs Alapból 34 energiával kapcsolatos projekt támogatására kilenc uniós tagállamban, köztük Magyarországon – írja az alternativenergia.hu. A brüsszeli közlemény szerint a finanszírozás forrását az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszerből (EU ETS) származó bevételek jelentik. A csütörtökön bejelentett beruházásokra fordított pénz a Modernizációs Alapból valaha folyósított legmagasabb összeg, ezzel a 2021 januárja óta kifizetett teljes finanszírozás jelenleg 19,1 milliárd eurót tesz ki – írták. A csütörtöki kifizetés kedvezményezettje Horvátország (170 millió euró), Csehország (1,05 milliárd euró), Görögország (113,6 millió euró), Magyarország (181,3 millió euró), Lettország (40 millió euró), Litvánia (37 millió euró), Lengyelország (1,33 milliárd euró), Románia (712,3 millió euró) és Szlovénia (19,7 millió euró). Most első alkalommal részesül ilyen támogatásban Görögország, amely 2024 januárjában vált a Modernizációs Alap kedvezményezettjévé – tájékoztattak. A támogatásban részesült 34 projekt a megújuló villamosenergia-termelésre, a megújuló energiaforrások használatára és bevezetésére, az energiahálózatok korszerűsítésére és az energiahatékonyságra összpontosít. A támogatott projektek közé tartozik a középületek energiahatékonyságának javítása Magyarországon.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Mit kell tennie, ha van otthon napeleme? Új kötelezettséget vezetnek be!
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Miért tiltják Magyarországon, ami egész Európában hódít? – Erkélynapelem-botrány
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Napelemes rendszerük van, de horrorvillanyszámlát fizetnek! Mi történt Budakeszin?
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Csendesebb ünnep várható: elmarad az augusztus 20-ai tűzijáték Cegléden
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Ingyenes támogatás társasházaknak: jön az okos mérés a távhőnél!