

Zöld Közlekedés
Zöld Európa, sárgán villogó Magyarország: visszaesett a tisztán elektromos autók aránya
Az elektromos autók részaránya az EU-ban nőtt, Magyarországon viszont csökkent.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Májusban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az európai autógyártók képviseleti szerve, az alternativenergia.hu jelentése szerint. Az elektromos autók részaránya az EU-ban nőtt, Magyarországon viszont csökkent. Májusban 926,5 ezer új autót helyeztek forgalomba az EU-ban, 1,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az év első öt hónapjában viszont 0,6 százalékkal csökkent a forgalomba helyezések száma az előző évihez képest. A forgalomba helyezett új autókon belül 15,4 százalék volt a teljesen elektromos, akkumulátoros (BEV) autók részaránya májusban, szemben a 2024 májusi 12,5 százalékkal. Az év első öt hónapjában 15,4 százalék volt a részarány, egy évvel korábban pedig 12,1 százalék. A legnépszerűbb kivitel a hibrid benzin-elektromos jármű (PHEV) volt az idén, amelynek a részaránya 34,1 százalék volt májusban és 35,1 százalék az első öt havi forgalomba helyezésekben. Tavaly májusban 29,8 százalék, az első öt hónapban pedig 29,1 százalék volt a PHEV-ek aránya. Akkor még a benzines autók keltek el a legnagyobb arányban, 35,6 százalékkal májusban és január-májusban egyaránt. Az idén májusban 28,5 százalék, január-májusban 28,6 százalék volt a benzines autók részaránya. A dízeles autók az idén májusban a forgalomba helyezések 9,2 százalékát tették ki, egy évvel korábban pedig 13,0 százalékát. Az első hónapban a forgalomba helyezések részaránya az idén 9,5 százalék, tavaly pedig 12,9 százalék volt.
Magyarországon a májusban forgalomba helyezett új autók 52,9 százaléka volt PHEV, egy évvel korábban pedig 40,6 százaléka. Az idei első öt hónapban 52,0 százalék volt a PHEV-részarány, míg egy évvel korábban 46,6 százalék. A teljesen elektromos autók részaránya a tavalyi 5,0 százalékról az idén májusban 4,7 százallékra csökkent Magyarországon. A teljesen elektromos autók tavalyi első öt havi 4,7 százalékos részaránya az idén 4,1 százalékra csökkent. A forgalomba helyezett új autók 29,8 százaléka volt benzines a tavalyi első öt hónapban Magyarországon és 32,0 százaléka májusban. Az arány idén májusban 23,8 százalékra, az első öt hónapban 24,2 százalékra csökkent. Tavaly májusban a dízeles autók részaránya 14,1 százalék, az év első öt hónapjában pedig 11,4 százalék volt, idén májusban ez 11,0 százalékra, az első öt hónapban pedig 12,1 százalékra csökkent.

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Tovább erősödik az elektromos átállás a BMW csoportnál