Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Győri hallgatók mérföldköve: az ART_12 villanyversenyautó debütált

Bemutatta első elektromos autóját a győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Januárban jelentette be az Arrabona Racing Team, hogy – követve az autóipar és a Formula Student-versenysorozat trendjeit – a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli. A csapat azóta elkészítette az új korszak első autóját, amit nemrégiben a nagyközönségnek is bemutatott  – írja az alternativenergia.hu. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos megmérettetésére augusztusban kerül sor Horvátországban. A szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata, az Arrabona Racing Team (ART) idei rollout – azaz az új járművet bemutató – rendezvényét, ugyanis az első olyan autójukat leplezték le, amelyben akkumulátor szolgáltatja az energiát. A várakozás a váltás miatti kíváncsiságnak volt köszönhető: vajon a 2024-es magyar verseny győztese milyen konstrukcióval debütál az elektromos kategóriában?

„A tavalyi FS East-győzelem történelmi pillanat, a magyar felsőoktatásban is páratlan siker volt, egyben egy korszak méltó lezárása” – elevenítette fel az eseményen tartott köszöntőjében a gárda legnagyobb eredményét dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese. „A mai alkalom mérföldkő a csapat számára, amely bátran lépett egy új, fenntarthatóságot is szolgáló irányba. Intézményünknek kiemelten fontos, hogy a kor aktuális kihívásaira felkészült, gyakorlati tudású szakembereket képezzünk, amihez az Arrabona Racing Team tevékenysége nagyban hozzájárul” – fogalmazott.

Tumpek Barna, a győri Audi Hungaria Zrt. termékadat-menedzsment és homologizációtámogatás részlegének vezetője szintén a hallgatói tehetségműhelyek fontosságát emelte ki beszédében. „Amikor a campuson járok, mindig égnek a lámpák a műhelyben, zajlik a munka. A tehetséges, agilis fiatalok szakmailag felkészültek, és pontosan tudják azt is, milyen egy projekten dolgozni, milyen a rugalmasság, milyen egy konfliktushelyzet. Ezek a képességek nem a fán teremnek, és ezt az Audi Hungaria nagyon üdvözli. Ennek jele, hogy az elmúlt években számos munkatársunk került ki az Arrabona Racing Teamből” – mondta.

Advertisement

A rendezvényen több pódiumbeszélgetést is hallhatott a közönség. Elsőként az ART egyik legrégebbi támogatója, a FRIMO Hungary Kft. nevében Hermann Tibor ügyvezető mutatta be vállalkozásukat. A cég egyedi alkatrészeket gyárt a csapatnak, cserébe a hallgatók többek között marketingterületen segítenek a társaságnak, ahol gyakornokként vagy akár főállásban is szívesen fogadják a tehetséges fiatalokat.

Ezt követően Bariska Szilárd, az ART csapatvezetője kifejtette: a kategóriaváltás ellenére minden eddiginél több céggel kötöttek együttműködést, ami jól mutatja az ipar nyitottságát az e-mobilitás és a hozzá kapcsolódó innovatív technológiák irányába. Az új támogatók közül kiemelkedik a Drivetrain Innovation Kft. (DTI), amely a speciálisan versenyjárművek számára kifejlesztett, nagy hatásfokú inverterét (a villanymotorokhoz használt frekvenciaváltót) először a Széchenyi-egyetem csapatának biztosította. Sárkány Richárd, a cég egyik alapítója az eseményen Bazsó Gábor „Karotta” újságíróval közösen egy korábbi munkájukat is ismertette.

Advertisement

Bariska Szilárd az autó leleplezése előtt kifejtette: tavaly nyár végére minden adott volt, hogy elkötelezzék magukat a váltás mellett. „Kellett hozzá bátorság is, hiszen járt utat hagytunk el a járatlanért, ráadásul »benzinvérűként« a belső égésű motort nehezen engedtük el, főleg sikereink birtokában. Nem mi vagyunk az egyetlenek, akik tavaly még a belső égésű kategóriában indultak, idén viszont az elektromosban. Az utóbbiban sokkal többen szeretnének indulni, ez is mutatja, hogy merre van a Formula Student jövője” – világította meg a döntés hátterét.

Az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető számolt be. „Idén tiszta lappal kezdtük a tervezést, semmilyen korábbi konstrukció nem korlátozott minket. A hajtásrendszerünkben teljesen új technológiát alkalmazunk. Az akkumulátorcsomag a szabályok szerinti maximális 600 voltos rendszerfeszültséget biztosítja, a hengercellás megoldás pedig a lehető legnagyobb üzembiztonságot adja. A rendszert szándékosan túlméreteztük, hogy ki tudjuk tapasztalni a határainkat a tesztek során, így a jövőben itt még lesznek karcsúsítási lehetőségeink” – indokolt.

Advertisement

A DTI által biztosított szilícium-karbid alapú inverterek akár 98 százalék feletti hatásfokkal is képesek működni. Míg korábban hátsókerék-meghajtású volt az autó, most lehetőség nyílik arra, hogy minden kereket külön motor hajtson, ami sokkal finomabb manőverezést tesz lehetővé. Mivel a szabályzat 80 kilowatt maximális teljesítményt enged, a sebesség fokozásához a leszorító erőt kellett növelni. Ezt az aerodinamikai csomag biztosítja: miután a korábban a belső égésű motorhoz tervezett hűtőrendszer méretét drasztikusan csökkenthették, így új oldalcsatornával és – eddig nem látott újításként – oldalszárnnyal egészült ki az autó. Szintén fontos, hogy a jármű tömege kisebb lett, amit karbon kompozit karosszériával értek el.

„Első elektromos autóhoz képest nagy dobásnak tartom az új modellt, a jármű az egész mezőnyben egyedinek számít. Olyan újításokat valósított meg a csapat, amiket nemcsak az eddigi ART-autókban nem láttunk, de más csapatoknál sem. Nagy potenciál van benne, még sokat lehet fejleszteni rajta a következő években” – vélekedett Baráth Márton, a csapat korábbi tagja, az Audi Hungaria Zrt. munkatársa. Hozzátette: az üzembiztonság szempontjából előnyei és hátrányai is vannak a villamos hajtásnak. „A kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb az esélye, hogy elszakad egy cső vagy szivárgás történik, emellett nincs akkora rezgés, és kevésbé sérülékeny a hűtőrendszer. Ugyanakkor egy elektromos szabályozó rendkívül érzékeny, ha bármilyen érték megszalad, azonnal letilt a rendszer, ami pillanatnyi vagy teljes megállást okozhat” – hangsúlyozta.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Közös kutatóközpont az akkumulátoripar fenntartható jövőjéért

Koreai-magyar akkumulátoripari kutatóközpont jön létre Magyarországon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A Magyar Akkumulátor Szövetség vezetésével koreai-magyar akkumulátoripari kutatóközpont jön létre Magyarországon a 2022-ben elindított Economic Innovation Partnership Program (EIPP) részeként a dél-koreai Korea Development Institute (KDI) és a magyar Nemzetgazdaság Minisztériummal közreműködésben; a kompetenciaközpont 2026-ban startolhat – közölte az akkumulátor szövetség az MTI-vel. Az alternativenergia.hu közleményében ismertette, hogy a 2022-2025 évre szóló EIPP részeként indult el a korai-magyar együttműködés az elektromobilitás, a logisztika és az akkumulátoripar területén. Az együttműködésben magyar oldalon több minisztérium – a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Energiaügyi Minisztérium, a Kulturális és Innovációs Minisztérium – valamint kiemelt intézmények – a Neumann Nonprofit Közhasznú Kft., a Magyar Akkumulátor Szövetség, a HUMDA, a Magyar Közút, a Közlekedéstudományi Intézet, az Innovatív Képzésfejlesztési Központ, továbbá a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – vesznek részt.

A program első évében a résztvevők átfogó elemzést végeztek az EU és Magyarország akkumulátor-életciklus kezelési gyakorlatáról, felépítették a magyar és koreai partnerekből álló szakmai hálózatot. A második évben a központ működési modellje, a Battery Passport-kompatibilis adatarchitektúra és az RRR (reuse-repurpose-recycle) folyamatok fejlesztése került a középpontba, a harmadik év célja a kormányzási és pénzügyi modell véglegesítése volt. A program záró szakaszában előkészítették a koreai-magyar akkumulátoripari központ létrehozásához szükséges terveket – írták a közleményben. A tájékoztatás szerint az együttműködést formálisan záró 2025. november 5-i konferencián központi téma volt a Korea-Hungary Battery Cooperation Research Center (KHBCC) megvalósítási és működési terve. A központ platformot teremt tudásmegosztásra, kutatás-fejlesztésre és iparági együttműködésre Magyarország és Dél-Korea között.

A közleményben hangsúlyozták, a KHBCC a jövőben fontos szerepet játszhat abban, hogy a vállalatok megfeleljenek az Európai Unió akkumulátorokra vonatkozó szabályozási előírásoknak, különösen az adatátviteli és életciklus-követési rendszerek fejlesztésében, valamint az újrahasznosítási és újrafelhasználási folyamatok támogatásában. Az érintetett felek megerősítették elkötelezettségüket a központ 2026-os elindítása mellett, amely hozzájárul a magyar akkumulátor-ökoszisztéma nemzetközi versenyképességének erősítéséhez. Az akkumulátor szövetség közleményében rámutatott arra, hogy az EIPP keretében zajló közös munka hosszú távon hozzájárul a magyar-koreai tudásmegosztás, ipari innováció és fenntartható fejlődés megerősítéséhez az akkumulátoriparban, valamint a KHBCC 2026-os elindításának szakmai megalapozásához. A Magyar Akkumulátor Szövetség 2021. július 1-jén, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával alakult. A szervezet több mint 100 vállalatot fog össze, köztük magyar és nemzetközi gyártókat, energiatermelőket, kivitelezőket és rendszerüzemeltető cégeket. Céljuk, hogy elősegítsék az iparági szereplők és a kormányzati szervek közötti együttműködést, képviseljék a tagok érdekeit, biztosítva ezzel a szektor versenyképességét mind hazai, mind nemzetközi szinten.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák