Zöld Közlekedés
Drágulás és modernizáció a használtautó-piacon: emelkedett az átlagár, fiatalodnak a modellek
Fiatalodik a magyar használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Fiatalodik a magyar használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon – közölte a Használtautó.hu járműhirdetési portál csütörtökön az MTI-vel a KSH együttműködésében készített októberi adatok alapján. Az alternativenergia.hu kiemelte, hogy az októberi adatok a magyar használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzi. A kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, az árstruktúra is átalakult, csökkent az olcsóbb autók részesedése, és emelkedett a magasabb árkategóriák súlya. Részletezték, hogy a személygépkocsi-hirdetések 2025 októberében 37,8 százalékában tartoztak 2,5 millió forint alatti árkategóriába, 27,6 százalék 2,5 -5 millió forint közé, 22,1 százalék a 5-10 millió forintos sávba esett, míg 12,5 százalék 10 millió forint feletti áron szerepelt. Egy év alatt a legolcsóbb szegmens hozzávetőleg 4 százalékkal zsugorodott, miközben a 2,5-5 millió forint közötti kínálat kismértékben, az 5-10 milliós kategória pedig 2,5 százalékkal nőtt. A kínálati átlagár októberben 5,6 millió forintra nőtt a tavalyi 5,4 millió forinthoz képest, ami egyértelműen a drágább modellek térnyerését tükrözi – írták a közleményben. Hozzátették, a meghirdetett autók összetétele továbbra is a hagyományos hajtásláncok túlsúlyát mutatja, ugyanakkor egyre markánsabb az alternatív meghajtások térnyerése. A hirdetések közel fele, 54 500 darab benzinmeghajtású autó volt, a dízelek pedig 45 500 darabbal szerepeltek a kínálatban. A hibridek 4900, az elektromos autók 5600 hirdetéssel voltak jelen.
Éves összevetésben ez azt mutatja, hogy az elektromos autók kínálata 31,8 százalékkal bővült, a hibrideké 9,2 százalékkal emelkedett, míg a benzin és dízel meghajtású modellek száma lényegében stagnál. Felhívták a figyelmet arra, hogy a futásteljesítmények és az életkor közötti összefüggések továbbra is jól látszanak. A benzines autók átlagosan 155 ezer kilométert, a dízelek közel 220 ezret futottak, vagyis a dízel modellek átlagosan 41,9 százalékkal többet járták az utakat. A benzines autók átlagéletkora 13,7, a dízeleké 12,2 év volt, és míg a dízelek futásteljesítménye kis mértékben nőtt, a benzineseknél stagnálást mutattak az adatok. A statisztika alapján a benzines autók minden egyes évvel átlagosan 6,9 százalékot, a dízelek 7,9 százalékot, az elektromosok 7,7 százalékot, a hibridek 6,4 százalékot, az egyéb meghajtásúak pedig 6,2 százalékot veszítettek az értékükből. Minden megtett ezer kilométer további 0,2 százalékos árcsökkenést eredményezett.
A legdrágább kategóriát a hibrid autók jelentik, amelyek átlagára 2025 októberében 11,91 millió forint volt. Ez a tavalyi értékhez képest 1 százalékos csökkenés, ugyanakkor továbbra is ez a hajtástípus rendelkezik a legmagasabb kínálati árszinttel. Az elektromos autók átlagára 10,9 millió forintra mérséklődött, ami éves szinten 6,1 százalékos visszaesést mutat. A hagyományos hajtásláncok ennél jóval szerényebb árkülönbséggel szerepeltek: a benzines és dízel személygépkocsik ára közel azonos szinten mozgott, a dízelek átlagosan 5,6 százalékkal drágábbak voltak, mint a benzinesek – mutatták ki. Ismertették, hogy a legtöbb hirdetéssel októberben a Volkswagen (7400) szerepelt, amelyet a BMW (6300) követett. Mögöttük a Ford és az Opel közel azonos hirdetésszámmal (6000) osztozott a harmadik és negyedik helyen, majd a Mercedes-Benz (5600) és az Audi (4800) következett. A Toyota, a Škoda és a Renault (2900-3900) változatlanul a középmezőnyben maradtak, míg a lista végén a Kia (2500) állt. A márkák átlagéletkora is enyhe csökkenést mutatott, a Renault, Opel és Volkswagen modellek továbbra is a legidősebbek közé tartoztak, míg a Kia átlagosan 9,2 éves modelljei alkották a legfiatalabb kínálatot.
A kínálati árakban is jól kirajzolódnak a különbségek: a Mercedes-BMW-Audi prémium trió továbbra is jelentősen drágább, mint a hétköznapi márkák, amelyek közül a Kia, Toyota, Škoda és Volkswagen egy csoportot alkotott, a 4,7-5,2 millió forint árkategóriában. A Ford átlagára valamivel alacsonyabb volt, míg a Renault és az Opel modelljei 3 millió forint alatti átlagárral szerepeltek a kínálatban. A Használtautó.hu közleménye szerint a tíz legnépszerűbb modell között az Audi A6 bizonyult a legdrágábbnak 6,7 millió forintos átlagárral, míg a Suzuki Swift a legolcsóbb volt, 1,65 millió forintos átlaggal. A Kia Ceed volt a legfiatalabb modell 9 év körüli átlagéletkorral, míg a Suzuki Swift közel 17,3 évvel vezette az idősebbek listáját. Az árváltozások között a Suzuki Swift mutatta a legnagyobb, 13,8 százalékos éves drágulást. Életkor tekintetében a legtöbb modell fiatalodott, kivéve az Astra J-t, amelynél stagnálást regisztráltak. A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében minden hónapban megjelenő statisztika célja, hogy átláthatóvá tegye a magyar használtautó-piac szerkezetét, és képet adjon a keresleti-kínálati trendek alakulásáról.
Zöld Közlekedés
Új korszak kezdődött a flottakezelésben a költségek tartós emelkedése miatt
Néhány év alatt mintegy 30 százalékkal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az elmúlt öt évben akár 30 százalékkal is nőhetett Európában a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO) derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből, a tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek – írja az alternativenergia.hu. Kiemelték, a növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15-25 szálékkal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét. Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2-4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat.
Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást, az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20-35 százalékkal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30-60 százalékos emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek, akár 10-15 százalék eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket. Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a korábban stabilnak és kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos változást mutatnak, ezért nagyobb hangsúlyt kell fektetni a költségszerkezet átláthatóságára és a valós idejű adatelemzésre. Ez nem csupán operatív flottakezelési kérdés: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé vált, amely közvetlenül befolyásolja a vállalati döntéshozatalt és a hosszú távú üzleti tervezést is.
A közleményben részletezték, hogy a TCO-növekedés különösen erősen érinti azokat a szervezeteket, amelyek nagy futásteljesítményű vagy regionális, logisztikai feladatokra használt flottát üzemeltetnek. A jelentés arra is rámutat, hogy míg az autófenntartás költségei a magántulajdonú járművek esetében is érezhetően emelkedtek, a TCO emelkedés mértéke és hatása elsősorban a vállalati flottáknál mérhető pontosan, ahol a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázat és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe.
Az Arval Mobility Observatory tanulmánya 2020 és 2025 közötti flottaköltség-adatok, piaci mutatók és makrogazdasági trendek elemzésén alapul, az Európai Unió és az eurózóna országaiból származó statisztikákra és piaci mutatókra épülnek. A TCO modellek számítása a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatósága, valamint európai autópiaci indexek adatait használja. Az Arval a teljes körű gépjárműlízing egyik vezető nemzetközi szereplője és a mobilitási megoldások szakértője. A vállalat 1989-es alapítása óta a BNP Paribas csoport tagja, és annak Commercial, Personal Banking & Services divíziójába tartozik. 2024 végén az Arval közel 1,8 millió járművet kezelt, és 8600 munkatársa 29 országban kínál rugalmas, személyre szabott megoldásokat nagyvállalatoknak, kis- és középvállalkozásoknak, valamint magánügyfeleknek. Az Arval alapító tagja az Element-Arval Global Alliance-nak, amelynek flottája 55 országban több mint 4,5 millió járművet foglal magában – ismertették a közleményben.
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia20 óra telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
