Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Milyen hatással vannak a drónok a madarakra?

Létrehozva:

|

Azt már tudjuk, hogy a madarak lelkesen támadják a drónokat. A továbbiakból az is kiderül, mit fontos még tudnunk a drónok és a madarak kapcsolatáról.

Amikor októberben megjelent egy videó amelyben egy ölyv kiiktat egy drónt, sokan örültek a madár győzelmének. Minden bizonnyal van abban valami kielégítő, ahogy a természet rátapos néha a technológia kisujjára. De ez a jóleső érzés nem feltétlenül csak a természetszeretetünkből fakad, hanem talán saját magánéletünket féltjük az egyre terjedő megfigyelésre alkalmas eszközöktől.

Bármi is legyen az ok, ahogy a drónok felemelkedése egyre inkább elkerülhetetlen, felmerül a kérdés, hogy a jelenlétük hogyan befolyásolja a madarakat.

 

Advertisement

Van e szabályozás a drónokra?

 

Advertisement

A Légügyi Hivatal egy kedves munkatársa segített a kérdés megválaszolásában, együttműködését ezúton is köszönjük.

Magyarországon minden pilóta nélküli légijármű – függetlenül a felhasználás céljától – a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény hatálya alá tartozik.

Advertisement

Pillanatnyilag a pilóta nélküli légijárművek vonatkozásában egységes szabályozási háttér nem áll rendelkezésre. A jogszabály hatálybalépéséig a Légügyi Hivatalnál munkacsoport foglalkozik a szakmai háttér kidolgozásával. Az átmeneti időszakban a Hivatal egyedi elbíráláson alapuló engedélyezési eljárást alkalmaz, a jelenleg hatályban lévő légiközlekedési jogszabályok figyelembevételével, melyek a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján a megtalálhatók. A jelenlegi szabályozási keretek között az emberek fölötti és az éjszakai repülést nem engedélyezett.

A pilóta nélküli légijárművel történő munkavégzéshez egy eseti vagy korlátozott légtér engedély iránti kérelmet kell benyújtani. A tevékenységi engedély maximálisan három hónapra adható ki, amely az érvényesség időtartamán belül kiterjeszthető, illetve a még érvényes engedély meghosszabbítható. A munkavégzéshez szükséges légtér engedélyek munkaterületenként kerülnek kiadásra.

Advertisement

Ami a kizárólag magáncélú – hobbi célú – felhasználást illeti, külön hatósági engedély beszerzését pillanatnyilag nem igényli. Ugyanakkor, a légijármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légiközlekedés szabályainak megsértéséért. Ennek elkerülése érdekében, és figyelemmel az engedélyköteles tevékenységek végrehajtásának feltételeire, kifejezetten ajánlott az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni, a más természetes vagy jogi személy tulajdonában lévő, illetve közterületeket elkerülni, az emberek fölötti repüléstől pedig szigorúan tartózkodni.

 

Advertisement

Vannak olyan helyek ahol a drónok be vannak tiltva?

Az Egyesült Államokban 2014. június 9. óta a nemzeti parkok területén a vadvilág nyugalmának megzavarása miatt betiltották a drónokat. Az Európai Unión belül nincs tudomásunk hasonló szabályozásról.

Advertisement

 

Okozhatnak kárt a drónok a madarakban?

Advertisement

Egyelőre nem ismertek drón által okozott madárpusztulásos esetek, a hosszú távú hatások viszont még nem ismertek. Most olyan területre merészkedünk, ahol az élővilág még nincs hozzászokva ahhoz, hogy emberi zavarással találkozzon. A youtube-on is lehet olyan amatőr videókat találni, ahol az ügyetlen kormányzás vagy a puszta kíváncsiságnak köszönhetően a madarakat egyértelműen zavarja a drón jelenléte. Ez akár a fészkelés meghiúsulásához is vezethet. Az biztos, hogy a drónok számíthatnak a territoriális madarak támadásaira, mint amilyen a cikk elején említett videóban is és ebben a videóban is látható. A hobbiként használt drónokkal szemben, melyek még nem elég nagyok vagy erősek ahhoz, hogy „túléljenek” egy légi támadást, a madarak nyerő pozícióban vannak. Ám nem lehet tudni, hogy ezek a madarak csak a szerencsének köszönhetik-e, hogy sértetlenül megúszták, vagy a gépek egyes tartozékai – mint például a fedetlen propellerek – akár meg is sebesíthetik őket.

 

Advertisement

Tudnak segíteni a drónok a madaraknak?

A drónoknak hatalmas természetvédelmi haszna is van. Rendkívül izgalmas az a lehetőség, hogy eljuthatunk különböző helyekre anélkül, hogy az autóval vagy gyalogosan történő odajutás hatásaival számolnunk kellene. Egyes kutatók így megfigyelhetnek fészkeket vagy lombozat nyújtotta élőhelyeket tisztes távolságból, amely a fáramászásnál lényegesen kevesebb zavarást okoz. Egy amerikai biológus, Leanne Hanson jelenleg egy olyan drónnal végzi a kutatásait, mely infravörös érzékelők segítségével számlálja és vizsgálja a kanadai darvak és az ürömfajdok létszámának alakulását – tisztes távolságból.

Advertisement

A drónokat orvvadászok lebuktatására is lehet használni.

Amit még fontos megemlíteni, hogy a terepi biológusok egy része rendszeresen kényszerül kicsi, kevésbé biztonságos repülőgépekbe, hogy az élőhelyeket madártávlatból mérjék fel. És bár nem gondolnánk, de ezek a felmérések nem minden esetben végződnek szerencsésen, az elmúlt 60 évben 60 terepi biológus halt bele ilyen repülőszerencsétlenségbe. Az ilyen balesetek elkerülésére szintén alkalmasak a drónok.

Advertisement

 

Lehetnek madárbarát drónok?

Advertisement

Az amerikai nemzeti parkokat leszámítva, egyelőre nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a drónokat csak egyes légterekben engedélyeznék. Így a madarak a jővőben egyre több drónnal fognak találkozni. Ezt figyelembe véve reméljük, hogy a törvényalkótók figyelmmel kísérik a drónok méretét, zajszintjét és azt, hogy milyen területeket hódíthatnak meg ezek a gépek. Addig is, a hobbiként drónt használók elleshetnek madárbarát trükköket a kutatóktól. A nehéz rotorlapátokat el kell rejteni, hogy egy esetleges ütközés esetén ne sértse meg a madarakat. A gépek nem kerülhetnek túl közel a madarakhoz – különösen a territoriális fajokhoz – és a használóknak figyelniük kell a zajszintre is, főleg madárcsapatok vagy fészkelő madarak esetén. A jövőben talán okosabb drónjaink is lesznek, hiszen már most kísérleteznek olyanokkal, melyek óvatosabban reagálnak egyes akadályokra, ami hosszútávon megvédheti a madarakat.

 

Advertisement

Mit tartogat a jövő?

Ami a környezetvédelmi aspektust illeti, a készülő jogszabály erre nem fog kiterjedni, tekintettel arra, hogy egyéb jogi normák, amelyek a légtér használatára vonatkoznak, szabályozzák azt – tudtuk meg a Légügyi Hivatal munkatársától. Vannak ún. környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek, ahová csak bizonyos feltételek teljesülése esetén repülhetnek be légijárművek, független attól, hogy pilóta nélküli, vagy ún. hagyományos légijárművekről beszélünk-e.

Advertisement

Az élővilágot érintő kérdésekről egyelőre nem szól a fáma. Az, hogy a madarakról valaha lesz-e említés a szabályozásban, nem tudhatjuk, de ez valószínűleg akkor fog csak kialakulni, mikor az egyre több légijármű érzékelhető zavarást fog okozni.

Egyelőre, legalábbis a videók tanulságai alapján, még mindig a madarak kerülnek ki győztesen egy-egy ilyen összecsapásból.
http://www.mme.hu/

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Korszerű buszok érkeznek 17 vármegye közlekedésébe 2027 végéig

Év végéig 269 magyar gyártású autóbuszt szállít le a Kravtex-Kühne.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MÁV-csoport megkezdte a Kravtex-Kühne buszgyártó 869 darab új, magyar gyártású, Credobus Econell 12 Next típusú autóbuszának átvételét, ebből 269 még idén forgalomba állhat 17 vármegyében – jelentette be Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára sajtótájékoztatón. Az alternativenergia.hu elmondta: az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja után a közösségi közlekedés elérhetőbbé, olcsóbbá vált, és most kiemelt cél a magas szolgáltatási minőség biztosítása. Ezt a célt szolgája Lázár János Építési és Közlekedési Miniszter év eleji bejelentése, hogy a MÁV-Volán csoport 2027-ig ezer új járművet szerez be, ezzel még versenyképesebbé és korszerűbbé válik a társaság buszflottája, amely Európában az egyik legjobbnak, és legnagyobbnak számít – fogalmazott. A Kravtex-Kühne buszgyártó egy korábbi keretszerződés értelmében még a nyári szezon előtt leszállított 131 Credobus Econell 12 Next típusú buszt, amelyek a Balaton környéki régióban álltak forgalomban – mondta.

A szeptemberben megkötött, további 869 busz leszállítására vonatkozó szerződés értéke 76,5 milliárd forint, míg a korábbi 131 járművel együtt ennek értéke 84,9 milliárd forintot tesz ki. A gyártó vállalta, hogy 269 járművet fokozatosan még az év végéig leszállít, majd további 300-300 darabot 2026-ban és 2027-ben – tette hozzá. Tájékoztatása szerint az új járművek megfelelnek a legmodernebb műszaki elvárásoknak: Euro 6-os dízelmotorral, újgenerációs automata sebességváltóval, két utasajtóval, fűtő- és hűtő klímaberendezéssel, valamint utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszereltek. A buszok 93 személy és kerekesszékes utasok szállítására is alkalmasak. Megjegyezte: a vállalat március és október között 20 elektromos Ikarus buszt állított forgalomba, ezzel kiváltotta a régebbi járműveket több város helyi közlekedésben. Ezek a fejlesztések hozzájárulnak a közösségi közlekedés színvonalának javításához és a magyar járműipar megerősítéséhez – hangsúlyozta, megjegyezve, 2027-re a MÁV-Volán flottájának 60 százaléka hazai gyártású lesz, buszainak áltagéletkora 11,5 évről 9,5 évre csökkent.

Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Győrben és Mosonmagyaróváron készülő járművek a hazai magyar járműipar legkorszerűbb termékei közé sorolhatók. A buszok gyártásában több mint 100 beszállító működik közre, hazai hozzáadott érték aránya 70-75 százalék, ami Európában is ritka. Úgy vélte, hogy az elmúlt 25 év fejlesztésének köszönhetően európai szinten is jelentős gyártókapacitást építettek ki, amiben szerepet játszott a 2016-ban elfogadott nemzeti buszstratégia is. Szólt arról is, hogy a kormánnyal kötött, ezer jármű szállítására vonatkozó megrendelés volumene a magyar piacon a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb. Megjegyezte a termékük műszaki paraméterei, az alacsony üzemeltetési költségek szóltak a Kravtex-Kühne mellett a közbeszerzési eljárásban. A Credonell buszok egyik előnye, az alacsony önsúly, és ezzel a kisebb üzemanyagfogyasztás.

Advertisement

A fejlesztések folytatódnak, az új elektromos szóló és csuklós Econell autóbuszok tesztelése zajlik – tette hozzá. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója elmondta: a vállalat 5800 autóbusza naponta több mint 3000 viszonylaton közlekedik, 61 városban szolgáltatóként vannak jelen és három kivételével az ország minden településére közlekednek járataik. A járműkorszerűsítés legnagyobb nyertesei az utasok – fogalmazott, majd megjegyezte, hogy az új, alacsonypadlós járművek a legkorszerűbb fedélzeti szolgáltatásokat biztosítják, a wifi mellet USB csatlakozóval, továbbá kétpontos biztonsági övvel felszereltek. A járműbeszerzési programmal 2027 végére a menetrendszerinti közlekedésben kizárólag klimatizált járművek közlekednek majd – fűzte hozzá.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák