Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Külföldre elektromos autóval – ez is lehetséges, csak tervezzünk előre

Létrehozva:

|

Napi 70-100 kilométer, legtöbben ennyit használják a hétköznapokon a villanyautóikat: iskolába és edzésre vinni a gyerekeket, bevásárolni, munkahelyre menni, ezek a szokásos útvonalak.

Pedig a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint egy kis tervezéssel, előre gondolkodással elektromos autóval neki lehet vágni a nagyvilágnak is – hiszen a nyár hosszabb utakra, távoli országokba vonz. Rövid átgondolást igényel, ha elektromos autóval vágunk bele egy hosszabb utazásba, mivel ismernünk kell a jármű hatótávolságát és a töltőállomások hálózatát – ez utóbbiban segítenek az alkalmazások is. (Ha az autónk fogyasztását is ismerjük, akkor még pontosabban tudunk tervezni.) Minél északabbra utazunk elektromos járművünkkel, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül maradunk: az 1600 km hosszú “Grand Tour of Switzerland” túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott bizony mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.

Magyarországon 2021 végén 1880 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben, ennek harmada Budapesten található – ez 33,6 százalékos bővülést jelent a megelőző évhez képest. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.

Advertisement

Milyen alkalmazások/térképek segítenek az utazástervezésben?

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás tájékozódásképpen. Itt töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az oldalon, ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. A Mobiliti applikációja itthon az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Arra érdemes figyelni, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A töltés indításához előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges.
A legtöbb applikációban előzetes helyfoglalás ugyan nem lehetséges, de az adott pillanatban a foglaltságot nyomon lehet követni. (Ugyanakkor több „kisebb” szolgáltatónál is lehet időpontot foglalni, illetve akár más szolgáltató RFID kártyáját használni egy regisztráció után. (Pl: Optimum Way)
Ha regisztráltunk egy szolgáltató hálózatába, akkor az RFID kártya segítségével elkerülhetjük a mobil lefedettségből és a szolgáltató applikáció hibájából adódó problémákat.

Advertisement

Hogyan töltsünk útközben?

Alapszabályként ahogy mindig, most is törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsük fel – de ne kockáztassunk, nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltjük az autónkat, inkább menjünk biztosra, minthogy bajba kerüljünk.

Advertisement

Mennyi ideig tart a töltés?

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a tervezés során fontos szempont, hogy mennyi ideig is tart maga a töltés, mennyi időre kell megállnunk útközben, hiszen nyilván kényelmesebb ekkor az igényeinkhez igazítani a töltés idejét: a villámtöltés (egyenáramú vagy DC töltés) percekben mérhető, általában 20-60 percig tart az akku mérettől és a töltöttségtől függően, ez egy kávészünet ideje alatt menetkésszé teszi az autót, de egy nagyon rövid megállás során is betölthetünk a töltő teljesítményétől függően több 100 km megtételére alkalmas energiát. Ha a gyorstöltést (váltakozó áramú vagy AC töltés) választjuk, akkor akár egy városnézés ebéddel is beiktatható az utazásba, hiszen ez akár több órát is igénybe vehet. A pár éve még megszokott ingyenes töltés már nem jellemző, elvétve találni ilyen helyeket, és ott sorbanállásra lehet számítani.

Advertisement

Fontos tudni, hogy a villámtöltéshez nem kell kábellel készülni, mert ez minden esetben ott van a töltőberendezésen, ám azt tudnunk kell, hogy autónk milyen szabvány szerint tölthető: európai CCS csatlakozó kötelező jelleggel minden DC töltőn ott kell legyen, emellett a legtöbb töltőnél az ázsiai CHAdeMO sem hiányzik, hiszen sok népszerű villanyautót csak így lehet tölteni. Persze villámtöltőből kevés van, hozzávetőlegesen az összes töltő 5-10 százaléka. Célszerű tehát a töltés miatti megállókat beiktatni a napi programba és ezt az időt kihasználni.

Fontos információ, hogy van olyan szálláskereső oldal, ahol már létezik a töltő, mint szűrési feltétel, így ha odaértünk az úti célunkhoz, akkor már nem kell töltőt keresni a közelben. Persze nem árt előre tisztázni, hogy mit ért a szállás töltési lehetőségen: egy konnektort vagy valóban egy töltőállomást. Azért mindenki vigye magával a konnektoros mobil töltőt, nehogy meglepetés érjen minket. Egyébként jó követni azt a gyakorlatot, hogy amikor megállunk valahol és lehetőségünk van rá töltsünk az autóba plusz energiát.

Advertisement

Kell-e várni a töltőre?

A villámtöltőknél általában mindenki gyorsan végez, ráadásul az „ottfelejtett” autóért sokszor percdíjat is kell fizetni, de a gyorstöltőn sajnos sok esetben otthagyják az autókat és akkor várhatunk, amíg visszaér a tulajdonos.

Advertisement

Mekkora a fogyasztás egy hosszabb nyári úton?

Autópályán, klímával, több utassal és csomaggal megrakodva természetesen magasabb fogyasztással kell számolni a villanyautók esetében is, ráadásul nem árt tudni, hogy ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében. Sokan nem tudják, hogy a hűtés akár 20 százalékkal is csökkenheti a hatótávot, így amennyiben lehetséges, érdemes az autót előre, még a töltés ideje alatt lehűteni a kívánt hőmérsékletre. Így nem az akkuban tárolt energiával kell hűteni és nagyobb hatótáv érhető el. Ha odafigyelünk és az utazástervezés során figyelembe vesszük a magasabb fogyasztást, ha használjuk a szükségek appokat, akkor egy igazán környezettudatos nyaralásban lehet részünk, ahol olyan dolgokat is észrevehetünk, amit hagyományos üzemelésű autóval nem biztos: hiszen a töltés közben kisvárosokat, eldugott strandokat és kirándulóhelyszíneket fedezhetünk fel.

Advertisement

Zöld Közlekedés

34%-kal több használt elektromos autó a magyar piacon egy év alatt

Egy év alatt 34%-kal nőtt a használt elektromos autók kínálata a magyar piacon, miközben a benzines és dízel modellek aránya csökkent.

Létrehozva:

|

Szerző:

A használt autók piacán a személygépkocsik csaknem 90 százalékát 10 millió forint alatt hirdették meg júniusban: a Magyarországon megjelent hirdetések 40,2 százaléka 2,5 millió forint alatti, 26,4 százaléka 2,5-5 millió forint közötti, 20,5 százaléka 5-10 millió forint közötti és 12,9 százaléka 10 millió forint fölötti értékű személygépjárművet kínált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és Használtautó.hu a júniusi adatokból nyert második közös statisztikájuk alapján hétfőn az MTI-vel. A KSH tájékoztatása szerint az összes hirdetést figyelembe véve idén júniusban a kínálati átlagár 5 millió 400 ezer, az előző év azonos időszakában pedig 5 millió 200 ezer forint volt. Hozzátették, hogy a használt autók internetes piacán megjelent hirdetések alapján júniusban csaknem 50 százalékban (53 910 darab) benzinmeghajtású, 41,6 százalékban (45 420 darab) dízelmeghajtású személygépjárműveket kínáltak. A hibrid meghajtású gépjárművek (benzin és dízel együttesen) 3,7 százalékban (4080 darab), az elektromosok 5 százalékban (5440 darab), az egyéb meghajtásúak pedig 0,2 százalékban (250 darab) szerepeltek a kínálatban. 2024 júniusához képest 5650-nel kevesebb használt gépjármű volt elérhető.

A Használtautó.hu választékában az előző év azonos időszakához viszonyítva az elektromos meghajtású autók száma 34,3 százalékkal, míg az egyéb meghajtásúaké 13,6 százalékkal nőtt. Emellett a benzinmeghajtásúaké 5,6 százalékkal, a dízelmeghajtásúaké 7,6, míg a hibrid meghajtású autók száma 3,8 százalékkal csökkent. Rámutattak, hogy a meghirdetett benzines autók átlagosan 157 ezer, a dízel autók 222 ezer kilométert tettek meg. A hirdetésekben szereplő benzines autók átlagosan 14,1, a dízeles autók 12,3 évesek voltak, előbbiek átlagéletkora egy év alatt 2,2 százalékot, míg a dízeleseké 4,2 százalékot nőtt.

Arra is kitértek, hogy a leggyakrabban előforduló márkák a Használtautó.hu oldalon meghirdetett gépkocsik között 2025 júniusában a Volkswagen, a BMW, majd az Opel volt. Mindhárom esetén 8 ezer és 11 ezer közötti hirdetésszám található a honlapon. Az első három márkát sorrendben a Ford, a Mercedes-Benz, az Audi, a Škoda, a Toyota, a Renault és a Suzuki követte.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák