Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Cser-Palkovics: az önkormányzatnak példát kell mutatnia a zöld átállásban is

Székesfehérvár élen jár a zöld átállásban, de van hova fejlődni és kell is, mert ha azt kérjük az emberektől, hogy gondolkodjanak zölden, előtte a városnak is jó példával kell előállnia – vélekedett a település fideszes polgármestere a Menő Jövő címmel, Fehérváron megrendezett Elektromos Járművek Napján, amely az Európai Mobilitási Hét programjainak záróeseménye.

Létrehozva:

|

Cser-Palkovics András hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás “a jelen technológiája, amely a jövőről is szól” környezetvédelmi, közlekedési és energiahatékonysági szempontból is. Úgy vélte, a városi közlekedésen belül komplex és sokrétű megoldások kellenek, ezért nem elég csak az autókra gondolni, az elektromos kerékpárok, rollerek szintén fontosak, mint ahogy a tömegközlekedésben az elektromos autóbuszok is. Ezzel kapcsolatban a városvezető elmondta, hogy Székesfehérvár a Volánbusszal közösen 12 darab, helyben gyártott Ikarus elektromos buszt vásárolt, ezek közül kilenc már menetrend szerint közlekedik, a további három év végéig áll forgalomba. Jelezte, hogy az első hetek tapasztalata kifejezetten pozitív mind a menetteljesítmények, mint az utaskomfort tekintetében. A polgármester különösen örömtelinek nevezte a fiatalok visszajelzéseit, akik szerint, ha ilyen lesz a jövő tömegközlekedése, azt szívesen használják majd. Ezt támasztja alá, hogy havonta tízezernél több diákbérletet értékesítenek, míg korábban ez a szám 2 és 4 ezer között volt, bár ehhez hozzájárul az is, hogy egy havi diákbérlet egy vonaljegy árával, vagyis 280 forinttal egyezik meg.

A városvezető arról is beszélt, hogy a buszok mellett az önkormányzat a városüzemeltetésben is egyre több elektromos járművet használ, mivel a környezet védelme mellett az energiahatékonyságukkal komoly üzemeltetési megtakarítást jelentenek. Megemlítette, hogy tárgyalnak több céggel is napelemes erőművek telepítéséről, amely egyrészt a közszolgáltatások fenntarthatóságát biztosítaná hosszú távon, másrészt a manapság oly nehézkes és drága elektromos áram beszerzését is megoldaná, hisz a város megtermelné magának a városüzemeltetéshez szükséges villamos energiát. Cser-Palkovics András az MTI kérdésére elmondta, hogy a zöld rendszámos járművek továbbra is ingyen parkolnak Székesfehérváron. Gondolkodtak azon, hogy a plug-in hibrid és a teljesen elektromos hajtású járművek között különbséget tesznek, de az összes járműhöz viszonyítva elenyésző a zöld rendszámos autók aránya, ezért a környezetbarát technológia terjedésének segítése érdekében nem változtattak, így 2023-ban is biztosan ingyenes marad a parkolás ezen autók számára.

A rendezvény társrendezője, a 45 tagot számláló Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Pukler Gábor elmondta: a diverzifikált eszközhasználat a nap mottója, vagyis azt szeretnék megmutatni az embereknek, hogy a mindennapi közlekedésben mennyiféle eszközt tudnak használni. Arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy nem csak elektromos autó létezik, vannak elektromos kerékpárok, rollerek, segédmotorok is, és nem kell feltétlenül egyik vagy másik mellett letenni a voksot, hanem különböző élethelyzetekre különböző járműveket tudnak használni a városokban. Jelezte, hogy a szövetség tagjai állítottak ki járműveket, amelyek ingyenesen kipróbálhatók: a nyolcféle autó mellett elektromos rollerek, elektromos rásegítésű és teljesen elektromos kerékpárok is. A rendezvényen az elektromobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatók is megjelentek, így töltési megoldások mellett egy olyan energiatároló rendszer is megtekinthető, amely csökkent kapacitású elektromos autók akkumulátorából készült. 

Advertisement

 

mti

Advertisement

 

Advertisement

Zöld Közlekedés

34%-kal több használt elektromos autó a magyar piacon egy év alatt

Egy év alatt 34%-kal nőtt a használt elektromos autók kínálata a magyar piacon, miközben a benzines és dízel modellek aránya csökkent.

Létrehozva:

|

Szerző:

A használt autók piacán a személygépkocsik csaknem 90 százalékát 10 millió forint alatt hirdették meg júniusban: a Magyarországon megjelent hirdetések 40,2 százaléka 2,5 millió forint alatti, 26,4 százaléka 2,5-5 millió forint közötti, 20,5 százaléka 5-10 millió forint közötti és 12,9 százaléka 10 millió forint fölötti értékű személygépjárművet kínált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és Használtautó.hu a júniusi adatokból nyert második közös statisztikájuk alapján hétfőn az MTI-vel. A KSH tájékoztatása szerint az összes hirdetést figyelembe véve idén júniusban a kínálati átlagár 5 millió 400 ezer, az előző év azonos időszakában pedig 5 millió 200 ezer forint volt. Hozzátették, hogy a használt autók internetes piacán megjelent hirdetések alapján júniusban csaknem 50 százalékban (53 910 darab) benzinmeghajtású, 41,6 százalékban (45 420 darab) dízelmeghajtású személygépjárműveket kínáltak. A hibrid meghajtású gépjárművek (benzin és dízel együttesen) 3,7 százalékban (4080 darab), az elektromosok 5 százalékban (5440 darab), az egyéb meghajtásúak pedig 0,2 százalékban (250 darab) szerepeltek a kínálatban. 2024 júniusához képest 5650-nel kevesebb használt gépjármű volt elérhető.

A Használtautó.hu választékában az előző év azonos időszakához viszonyítva az elektromos meghajtású autók száma 34,3 százalékkal, míg az egyéb meghajtásúaké 13,6 százalékkal nőtt. Emellett a benzinmeghajtásúaké 5,6 százalékkal, a dízelmeghajtásúaké 7,6, míg a hibrid meghajtású autók száma 3,8 százalékkal csökkent. Rámutattak, hogy a meghirdetett benzines autók átlagosan 157 ezer, a dízel autók 222 ezer kilométert tettek meg. A hirdetésekben szereplő benzines autók átlagosan 14,1, a dízeles autók 12,3 évesek voltak, előbbiek átlagéletkora egy év alatt 2,2 százalékot, míg a dízeleseké 4,2 százalékot nőtt.

Arra is kitértek, hogy a leggyakrabban előforduló márkák a Használtautó.hu oldalon meghirdetett gépkocsik között 2025 júniusában a Volkswagen, a BMW, majd az Opel volt. Mindhárom esetén 8 ezer és 11 ezer közötti hirdetésszám található a honlapon. Az első három márkát sorrendben a Ford, a Mercedes-Benz, az Audi, a Škoda, a Toyota, a Renault és a Suzuki követte.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák