Zöld Közlekedés
Közösen tesz a fenntartható közlekedésért a Magyar Autóklub és a Jövő Mobilitása Szövetség
A fenntartható közlekedési megoldások, innovációk ösztönzése és fejlesztése érdekében együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Autóklub (MAK) és a Jövő Mobilitása Szövetség csütörtökön Budapesten.
Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke az együttműködési megállapodás ünnepélyes aláírásán elmondta: a MAK célja, hogy a fenntarthatósági irányelvek szerinti működésével és tudatformáló, oktató munkájával hozzájáruljon az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) által elfogadott Fenntartható fejlődési célok eléréséhez, ezért kiemelten fontos lépésnek tartja a Jövő Mobilitása Szövetséggel való együttműködést. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondta, hogy a 2022-re kitűzött céljaik megvalósultak, országos lefedettségűvé váltak az elektromos járműtöltők és széles körben elterjedtek a közösségi közlekedést támogató megoldások, írja az ökodrive.hu.
Hozzátette: továbbra is kiemelten fontos az edukációs munka, hogy az emberek a megfelelő ismeretek birtokában legyenek az elektromos közlekedési eszközökkel kapcsolatban. Jamniczky Zsolt, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja kiemelte: az energiaválság, a fosszilis üzemanyagárak növekedése és az ellátás sérülékenysége is rámutatott arra, hogy a jövő az e-mobilitásé és a fenntartható, alternatív közlekedési megoldásoké lesz. Hozzátette: ma már több mint 2000 e-töltő található az országban, a további fejlődéshez azonban elengedhetetlen a hazai elektromos töltőhálózat folyamatos bővülése.
A MAK 2020-ban ismeretterjesztő és megelőző kampányt indított, amelynek kiemelt célja az e-mobilitás lehetőségeinek és veszélyeinek bemutatása, valamint a közlekedéshez kapcsolódó bűnmegelőzési üzenetek átadása volt. Idén ősszel pedig egy újabb ismeretterjesztő kampány részeként megrendezte az első ecoMobility Day-t, ahol szakmai partnereik közreműködésével az érdeklődők kipróbálhatták a legújabb elektromos mobilitási eszközöket és alternatív hajtású járműveket, valamint szakmai előadásokon és kerekasztal beszélgetéseken ismerkedhettek a fenntartható közlekedéssel – mondta Hatala József. Az eseményen kiosztott sajtóközlemény szerint a Jövő Mobilitása Szövetség tavaly az előremutató közlekedési megoldások fejlesztési irányainak meghatározására, iparági javaslatok megfogalmazására, a támogatotti kör kibővítésére, valamint edukációs és szemléletformáló kampányok lebonyolítására koncentrált, az idén pedig a városi közlekedés fejlesztésére fordított kiemelt figyelmet.
Kiemelték, hogy az elmúlt időszakban olyan nagyvállalatok csatlakoztak szövetséghez, mint az E.ON Hungária csoport, az MVM csoport, a MÁV csoport, a Porsche Hungaria és a Vodafone. A tagok között valamennyi, a fenntartható közlekedés fejlesztésében érdekelt, a mobilitáshoz kapcsolódó terület képviselteti magát: elektromos autóforgalmazók, flottaüzemeltetők, elektromos töltőhálózatok üzemeltetői, a megosztott mobilitási szektor képviselői, mikromobilitási szolgáltatók, pénzügyi szolgáltatók, mobilitási edukációval foglalkozó cégek, telekommunikációs szolgáltató és két megyei jogú város is.
A közleményben kitértek arra is, hogy tavaly minden rekordot megdöntött a zöldrendszámos autók átadása, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb arányban, így az elmúlt év végén már 21 544 tisztán elektromos jármű volt forgalomban, és ezzel a zöld rendszámosok között nagyobb arányt képviseltek, mint a hibridek. A legfrissebb adatok szerint az idei év első 10 hónapja alatt – újabb támogatási kampány nélkül – több mint 50 százalékkal bővülve, október végén már 32 596 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, a zöld rendszámos autók száma pedig meghaladta a 60 ezret.
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.