Zöld Közlekedés
A fenntarthatóság is fókuszba kerül a Hungaroringen
A Hungaroring évek óta törekszik a fenntarthatóságra, és a mostani felújításon is fontosak a zöld szempontok.
Ahogy az egész világ, úgy a Formula-1 is egyre inkább a fenntarthatóság irányába halad, a versenysorozatnak még zöld stratégiája is van, amelynek célja, hogy 2030-ra elérjék a nettó zéró kibocsátást. A vonatkozó szabályzások a versenyhelyszíneket is érintik, részben ennek köszönhetően Magyarország leghíresebb versenypályája is fokozatosan fenntarthatóbbá válik. A Hungaroring Sport Zrt. az ökodrive.hu keresésére azt közölte, hogy a szabályzások nem kötik a pályákat, akadnak azonban támogató ötletek a megvalósításhoz. Ezek közé tartozik, hogy a paddockokban például nem használhatók egyszer használatos műanyag tányérok és evőeszközök, vagy hogy szelektíven kell gyűjteni a hulladékot. Hasonló törekvések a nézőtéri területeken is tetten érhetőek. A Hungaroring esetében az F1-es versenyhétvégén szerveznek kifejezetten fenntarthatósági programokat, ez 2022-ben a Minden doboz visszajár nevű projektben csúcsosodott ki, amelynek keretében az alumínium-dobozok újrahasznosítására hívták fel a figyelmet. Emellett a hétvégén megmaradó tartós vagy nem feldolgozott élelmiszereket adományként ajánlották fel a rászorulóknak.
A Hungaroring 2021-ben vezette be a repohár szolgáltatást, és már a hulladékot is szelektíven gyűjtik, de a pályának megvan a kerete a zajszabályozásra is. A zöld szempontok a hétköznapokon is középpontban maradnak: a helyi irodában is szelektíven gyűjtik a hulladékot, a pályán belüli közlekedést pedig elektromos autókkal, illetve elektromos rollerekkel oldják meg.
A fenntartható mobilitást a szurkolók számára is igyekeznek biztosítani, 2021-ben és 2022-ben a korábbiaktól eltérően már nem busz szállította őket a helyszínre, hanem a MÁV HÉV Zrt.-vel való együttműködésnek köszönhetően HÉV – a vasútról leszállva aztán gyalogosan vagy busszal lehetett megközelíteni a pályát. Kerékpártárolót is kialakítottak, hogy a bicikliseket is segítsék. A szurkolók esetében egy önkéntes programmal is ösztönzik a fenntarthatóságot. A programban a lelkes szurkolók részt vehetnek a verseny lebonyolításában, ezzel olyan réteg juthat ki a helyszínre, amely a jegyet nem tudná megvásárolni, ám részt venne az eseményen. A Hungaroringen egyébként a közelmúltban kezdődött meg egy átfogó felújítás, ezzel kapcsolatban is szem előtt tartják a zöld szempontokat. Az új főtribün tetején például napelemeket helyeznek el, ezek képesek lesznek biztosítani a pálya energiaigényének egy részét.
Zöld Közlekedés
Hatótáv, ár, töltés: ezek döntik el az elektromos autók jövőjét a fiataloknál
Sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Magyar Elektromobilitási és Technológai Egyesület saját közvéleménykutatást végzett a 18-35 éves lakosság körében az elektromos autózással kapcsolatos általános vélekedésre vonatkozóan – ismertette az alternativenergia.hu. Az online kérdőív egyértelmű eredményeket mutat. Továbbra is sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
A válaszadók 80 százalékának van jogosítványa, illetve a jogosítvánnyal rendelkezők 90 százaléka jelenleg használ valamilyen autót a családon belül. A mindennapi ingázásban az autó kiemelt szerepet játszik, gyakran más közlekedési módokkal (tömegközlekedés, e-roller, kerékpár) kombinálva. Az éves futásteljesítmény jelentős részben 10. 000 km alatt realizálódik a hétköznapi átlagos napi távolság pedig leggyakrabban 25-50 km közé esik. A válaszadók szerint közel 90 százaléka tudja, mi a különbség a meghajtásmódok között (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hibrid). A válaszadók 70 százaléka tájékozottnak érzi magát az elektromos autókat illetően, közel 20% rendszeresen követi az elektromos autózással kapcsolatos híreket. Az elektromos autók előnyei között a válaszadók jellemzően a környezetbarát működést, az alacsonyabb fenntartási költségeket, a csendes működését, az innovatív technológiai megoldásokat, adókedvezményeket, ingyenes parkolást, otthoni töltés kényelmét emelték ki. Sokak számára vonzó, hogy az elektromos autók lokálisan nem bocsátanak ki káros anyagokat, illetve a jövő közlekedésének kulcselemeként tekintenek rájuk.
A hátrányok oldalán ugyanakkor markánsan jelenik meg néhány korlátozó tényező. A legfontosabb a magas beszerzési ár, amelyet szinte minden válaszadó problémaként jelölt meg. Emellett gyakoriak a korlátozott hatótávval, a kevés töltőállomással, a hosszú töltési idővel és az akkumulátor élettartamával kapcsolatos aggályok. Továbbá olyan tévhitek is tartják még mindig magukat, mint a néhány évenkénti meghajtó akkumulátorcsere, az e-autók gyakori kigyulladása vagy az elektromágneses sugárzásveszély. A kitöltők 36%-a 301-400 km, 27%-a 401-600 km, további 37%-a pedig 600 km feletti hatótávot tartaná ideálisnak. A válaszadók 80 százaléka 5 éven belül szeretne elektromos autót vásárolni. 73% az árhoz köti a vásárlást (“olcsóbb lenne”, “lejjebb mennének az árak”, “ha lenne rá pénzem”), de jelentős részük a hatótáv növekedését, a töltőinfrastruktúra javulását, az állami támogatások elérhetőségét és a használtpiaci kínálat javulását is feltételként jelölte meg. A válaszadók 60 százaléka az európai és a kínai autók között nem lát egyértelmű, markáns minőségi különbséget. A következő vásárlásnál már 80% fontolóra venné a kínai e-autók vásárlását. A hagyományos belsőégésű motorral szerelt új autók 2035 utáni EU-s értékesítési tilalma tekintetében elmondható, hogy a válaszadók fele nem ért egyet a szabályozással, 30% támogatja azt, míg 20% nem tudja megítélni.
A kutatási eredmények alapján a képlet egyértelmű, az elektromos autókkal kapcsolatos korlátok és a tévhitek lebontása kizárólag edukáción keresztül valósulhat. Ennek érdekében a vállalati, állami és a civil szerepvállalás nélkülözhetetlen, az érintettek hatékony és eredményes együttműködése a kulcstényező. Civil szervezetünk egyik fő küldetése ezen tévhitek lebontása, illetve ezen keresztül a hazai elektromobilitás térnyerésének elősegítése. További részletek a civil szerveztünk honlapján elérhetőek.
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás ótaElektromos járművek: most éri meg igazán váltani
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaFöld alá kerültek a kábelek: időjárásállóbbá vált a helyi villamosenergia-hálózat
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaZöldül a távfűtés: 2026-ban tovább bővül a lakossági támogatási program
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaIngyenesen hozzáférhető klímaelőrejelzések: elkészült a FORESEE továbbfejlesztett verziója
