Zöldinfó
Áll a bál a Borussia Dortmund napelemes projektje körül
A Borussia Dortmund a Signal Iduna Park tetejére telepíti a világ legnagyobb napelemrendszerét a kínai JA Solarral együttműködve, amit az ESMC a gyártó állítólagos kényszermunkához való kötődése miatt bírált.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A Borussia Dortmund (BVB) futballklub bejelentette, hogy stadionja, a Signal Iduna Park tetejét a világ legnagyobb fotovoltaikus rendszerével kívánja felszerelni – számol be a PV Magazine. A német első osztályú csapat az RWE-vel és a kínai JA Solar gyártóval működik együtt a projektben, utóbbi 11 ezer teljes fekete színű modult biztosít majd a beruházáshoz. A kínai kapcsolatot többek kritikáját kiváltotta, Carsten Rohr, az Európai Napelemgyártó Tanács (ESMC) dortmundi születési társelnöke nyílt levélben fordult a Borussia Dortmund vezérigazgatójához, Carsten Cramerhez. Ebben azt kérte, szakítsák meg a kapcsolatot a JA Solarral. „Az elmúlt 15 évben Kína tisztességtelen gyakorlatokkal, többek között hatalmas állami támogatásokkal, valamint a munkaerő és a környezet kizsákmányolásával tönkretette a német és az európai napelemgyártás jelentős részét” – olvasható a levélben. „Ez különösen nyilvánvaló a most kiválasztott cégnél, a JA Solarnál. Ezt a vállalatot az amerikai hatóságok kitiltották az amerikai piacról a Hszincsiang régióban folytatott kényszermunkához való kapcsolódása miatt” – hívta fel a figyelmet Rohr.
Az ESMC társelnöke szerint a JA Solarral való partnerséggel a Borussia Dortmund azt kockáztatja, hogy egy olyan céggel szövetkezik, amely állítólag a klub méltányosságra, tisztességre és az emberi méltóság tiszteletére vonatkozó értékeinek ellentmondó tevékenységekben vett részt. Hozzátette: a csapatnak inkább európai partnert kellett volna választania.
A JA Solar szóvivője a PV Magazine-nak azt mondta, hogy a SolarPower Europe Solar Stewardship Initiative (SSI) korábban már vizsgálta a beszállítói láncot, és megállapította, hogy a kínai gyártó nem sértette meg az SSI alapelveit. A vállalat szerint az amerikai belbiztonság jelentése emellett nem állította, illetve nem utalt arra, hogy a JA Solar csoport bármilyen egységet vagy létesítményt üzemeltetne vagy tulajdonolna a Hszincsiang-Ujgur Autonóm Területet, illetve hogy kényszermunkát alkalmazna bárhol.
„A JA Solarnál határozottan elkötelezettek vagyunk amellett, hogy működésünk és ellátási láncunk mentes legyen a kényszermunka minden formájától. A kényszermunkával kapcsolatos potenciális kockázatok hatékony azonosítására és mérséklésére irányelvek és átvilágítási eljárások átfogó keretét dolgoztuk ki” – mondta a szóvivő. 2024-ben a Borussia Dortmundot egy másik partnerválasztás miatt érte kritika, sok szurkoló határozottan ellenezte, hogy a klub a Rheinmetall hadiipari céggel kötött szponzori megállapodását.
Kép: Borussia Dortmund
Zöldinfó
Az atomenergia reneszánsza: Magyarország a fenntartható és stabil áramtermelés élvonalában
Vizsgálhatják a korszerű atomerőművek telepítésének lehetőségét.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az atomenergia központi szerepet tölt be a magyar fogyasztók biztonságos, tiszta és megfizethető ellátásában – írja az alternativenergia.hu. A gyors ütemben növekvő áramigények a zöldenergia-termelők mellett a leghatékonyabban karbonmentes atomerőművekkel szolgálhatók ki. A kis moduláris reaktorok (SMR) létesítése egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb lehet, üzemeltetésük hozzájárulhat a klímavédelmi célok teljesítéséhez és a zöld átálláshoz, megerősítheti Magyarország ellátásbiztonságát és technológiai függetlenségét – közölték. Az EM tájékoztatója szerint az áramtermelésben Franciaország és Szlovákia után Magyarország támaszkodik a harmadik legnagyobb arányban atomenergiára Európában. A Paksi Atomerőmű a legjelentősebb hazai energiatermelőként a hazánkban előállított villamos energia 45 százalékát adja, az áramfelhasználás harmadát biztosítja. A meglévő blokkok üzemidejük folyamatban lévő újabb meghosszabbításával akár a 2050-es évek derekáig termelhetnek megbízhatóan, stabilan tiszta és olcsó áramot. A felgyorsult lakossági és ipari elektrifikációval ugyanakkor az áramigények nagyarányú és lendületes növekedése várható. A szükségletek megugrását minden lehetséges eszközzel ellensúlyozni kell, a paksi bővítésen túl ezért érdemes foglalkozni az új megoldások nyomon követésével is – hangsúlyozták.
Az atomenergia reneszánszát éli a világban, azt már az Európai Bizottság is fenntarthatóként ismeri el. Az uniós tagállamok többsége osztja azt a meggyőződést, hogy az atomenergiára szükség van a fogyasztók biztonságos ellátása érdekében. A tavaszi spanyol-portugál áramszünet nyilvánvalóvá tette, hogy a hagyományos alaperőművek nélkülözhetetlenek a szolgáltatások zavartalanságához. A kis moduláris reaktorok (SMR-ek) a nukleáris energiatermelés új generációját képviselik, kompaktabb, rugalmasabb megoldást kínálnak. Felépítésük lehetővé teszi az újabb termelő egységek fokozatos, az igényekhez igazodó, költséghatékonyabb telepítését.
Az SMR-ek szerepet kaphatnak a klímasemlegességi törekvések teljesítésében, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében és az energiarendszerek decentralizálásában is. Alkalmazásukat a közép-európai régió számos országa (mások mellett Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Románia) tervezi. A technológiai fejlesztések előrehaladásának ismeretében a telepítések a következő évtizedben várhatók. A gyártói kapacitásokra figyelemmel azonban hazánkban is időszerű elkezdeni a felkészülést – fejtették ki.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaMegérkeztek az új Citarók: modernebb és kényelmesebb buszok járnak a fővárosban
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA Skoda 2026-ban új, teljesen elektromos SUV-modellel bővíti kínálatát
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaRekordmennyiségű áramot töltöttek a magyar elektromos autósok
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaEnergetikai korszerűsítés: már több ezer család részesült támogatásban országszerte
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás ótaMinden harmadik autós dízelt választana, az elektromos járművek iránt továbbra is csekély az érdeklődés
