Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Cser-Palkovics: az önkormányzatnak példát kell mutatnia a zöld átállásban is

Székesfehérvár élen jár a zöld átállásban, de van hova fejlődni és kell is, mert ha azt kérjük az emberektől, hogy gondolkodjanak zölden, előtte a városnak is jó példával kell előállnia – vélekedett a település fideszes polgármestere a Menő Jövő címmel, Fehérváron megrendezett Elektromos Járművek Napján, amely az Európai Mobilitási Hét programjainak záróeseménye.

Létrehozva:

|

Cser-Palkovics András hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás “a jelen technológiája, amely a jövőről is szól” környezetvédelmi, közlekedési és energiahatékonysági szempontból is. Úgy vélte, a városi közlekedésen belül komplex és sokrétű megoldások kellenek, ezért nem elég csak az autókra gondolni, az elektromos kerékpárok, rollerek szintén fontosak, mint ahogy a tömegközlekedésben az elektromos autóbuszok is. Ezzel kapcsolatban a városvezető elmondta, hogy Székesfehérvár a Volánbusszal közösen 12 darab, helyben gyártott Ikarus elektromos buszt vásárolt, ezek közül kilenc már menetrend szerint közlekedik, a további három év végéig áll forgalomba. Jelezte, hogy az első hetek tapasztalata kifejezetten pozitív mind a menetteljesítmények, mint az utaskomfort tekintetében. A polgármester különösen örömtelinek nevezte a fiatalok visszajelzéseit, akik szerint, ha ilyen lesz a jövő tömegközlekedése, azt szívesen használják majd. Ezt támasztja alá, hogy havonta tízezernél több diákbérletet értékesítenek, míg korábban ez a szám 2 és 4 ezer között volt, bár ehhez hozzájárul az is, hogy egy havi diákbérlet egy vonaljegy árával, vagyis 280 forinttal egyezik meg.

A városvezető arról is beszélt, hogy a buszok mellett az önkormányzat a városüzemeltetésben is egyre több elektromos járművet használ, mivel a környezet védelme mellett az energiahatékonyságukkal komoly üzemeltetési megtakarítást jelentenek. Megemlítette, hogy tárgyalnak több céggel is napelemes erőművek telepítéséről, amely egyrészt a közszolgáltatások fenntarthatóságát biztosítaná hosszú távon, másrészt a manapság oly nehézkes és drága elektromos áram beszerzését is megoldaná, hisz a város megtermelné magának a városüzemeltetéshez szükséges villamos energiát. Cser-Palkovics András az MTI kérdésére elmondta, hogy a zöld rendszámos járművek továbbra is ingyen parkolnak Székesfehérváron. Gondolkodtak azon, hogy a plug-in hibrid és a teljesen elektromos hajtású járművek között különbséget tesznek, de az összes járműhöz viszonyítva elenyésző a zöld rendszámos autók aránya, ezért a környezetbarát technológia terjedésének segítése érdekében nem változtattak, így 2023-ban is biztosan ingyenes marad a parkolás ezen autók számára.

A rendezvény társrendezője, a 45 tagot számláló Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Pukler Gábor elmondta: a diverzifikált eszközhasználat a nap mottója, vagyis azt szeretnék megmutatni az embereknek, hogy a mindennapi közlekedésben mennyiféle eszközt tudnak használni. Arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy nem csak elektromos autó létezik, vannak elektromos kerékpárok, rollerek, segédmotorok is, és nem kell feltétlenül egyik vagy másik mellett letenni a voksot, hanem különböző élethelyzetekre különböző járműveket tudnak használni a városokban. Jelezte, hogy a szövetség tagjai állítottak ki járműveket, amelyek ingyenesen kipróbálhatók: a nyolcféle autó mellett elektromos rollerek, elektromos rásegítésű és teljesen elektromos kerékpárok is. A rendezvényen az elektromobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatók is megjelentek, így töltési megoldások mellett egy olyan energiatároló rendszer is megtekinthető, amely csökkent kapacitású elektromos autók akkumulátorából készült. 

Advertisement

 

mti

Advertisement

 

Advertisement

Zöld Közlekedés

2024 végére 3191 töltőberendezés és 6161 csatlakozó áll az autósok rendelkezésére

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb beszámolója szerint 2024 végén 3191 engedélyköteles elektromos töltőberendezés üzemelt Magyarországon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MEKH legfrissebb e-mobilitás jelentése – amelyet a szolgáltatók adatszolgáltatásai alapján állított össze – a 2024-es év negyedik negyedéves adatait összegezi. Az alternativenergia.hu beszámolója szerint a legtöbb töltőberendezés (1 119 db) Budapesten üzemelt, a vármegyék közül pedig a legtöbb berendezés Pest vármegyében található (425 db), majd ezt követi Veszprém vármegye 185 töltőberendezéssel.

2024 végén a 3191 töltőberendezésen összesen 6161 csatlakozó állt az autósok rendelkezésére. Ebből 4505 volt Type2 típusú, valamint további 40 darab egyéb, váltakozó áramú csatlakozó volt üzemben. Egyenáramú csatlakozókból 1085 darab CCS2, 472 darab CHAdeMO, valamint 59 darab egyéb egyenáramú csatlakozó volt elérhető. A csatlakozók megoszlását tekintve továbbra is a váltakozó áramú típusok adják a teljes állomány túlnyomó részét, arányuk a teljes állományon belül 74%.

Töltőberendezések darabszáma az időszak utolsó napján

Advertisement
Vármegye 2024. IV. negyedév
Bács-Kiskun 118
Baranya 54
Békés 52
Borsod-Abaúj-Zemplén 121
Budapest 1 119
Csongrád-Csanád 87
Fejér 121
Győr-Moson-Sopron 153
Hajdú-Bihar 127
Heves 71
Jász-Nagykun-Szolnok 62
Komárom-Esztergom 77
Nógrád 20
Pest 425
Somogy 94
Szabolcs-Szatmár-Bereg 83
Tolna 35
Vas 63
Veszprém 185
Zala 124
Összesen 3 191

A felhasznált energia összmennyisége 8693 MWh volt. Ebből az AC (váltakozó áramú) töltések mennyisége 1898 MWh-t, míg a DC (egyenáramú) töltések mennyisége pedig 6795 MWh-t tett ki. A töltések darabszáma tovább nőtt mind az AC, mind a DC töltőpontokon. 2024 végére a szolgáltatók összesen 396 690 darab töltést regisztráltak. Az engedélyköteles elektromos töltőberendezésekről szóló beszámoló, valamint a töltőberendezéseket tartalmazó interaktív térkép elérhető a MEKH honlapján.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák