Zöld Energia
Elon Musk elismerte: sokat hibáznak a napelemes cserepekkel
A Tesla-vezér egy befektetői megbeszélésen ismerte el, hogy a vállalat sok esetben nem tudja pontosan megbecsülni a telepítés költségét, ezért tapasztalnak egyes ügyfelek árnövekedést.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója hétfőn arról beszélt, hogy a vállalata több hibát is vétett napelemes tetőcserepeinek projektjében – írta az alternativenergia.hu. Ez komoly költségnövekedéshez és csúszáshoz vezetett bizonyos ügyfeleknél.Musk egy, a befektetők számára tartott konferenciahíváson azt mondta, a cég napelemes cserepei iránt óriási a kereslet, melyet nagy erőkkel próbálnak kielégíteni. A vállat a közelmúltban tette közzé az első negyedévre vonatkozó gazdasági jelentését, ez alapján az érintett periódusban 494 millió dollárnyi energiatermelő és tároló terméket értékesítettek.
A divízió összességében ugyanakkor még mindig nem nyereséges.Az elmúlt időszakban többen arra panaszkodtak, hogy a Tesla a telepítéskor megemeli a beszerelés költségét. Musk szerint a cég szakemberei bizonyos tetők esetében nem jól mérik fel a munka nehézségét. Mint mondta, a tetők nagyon változatosak, ha egy szerkezetben kiemelkedés van, az alatta húzódó struktúra problémás, vagy nem elég erős, az akár két-háromszorosával is növelheti a telepítés korábban becsült árát. A milliárdos kiemelte: amennyiben az ügyfél az emelkedés miatt mégsem akarja megvásárolni a cserepeket, a cég garantálja a pénzvisszatérítést.
Musk 2016-ban rántotta le a leplet a Tesla napelemes cserepének prototípusáról. Sajtóértesülések alapján a termék ekkor még nem működött megfelelően, ezt utóbb a milliárdos is elismerte a maga laza módján. A technológia azóta viszont rengeteget fejlődött, a cserép a Tesla Powerwall otthoni akkumulátorával kombinálva egyre több háztartásban jelenik meg. Musk úgy véli, a pozitív eredményeket csak a SolarCity nevű céggel történő egybeolvadásnak köszönhetően érhették el.A Tesla-vezér szerint a cég idén a korábbiaknál több napelemes tetőt telepít majd, emellett többször fogják csomagban adni a cserepeket az otthoni akkumulátorral. „Ez a hosszú távú megoldás egy fenntartható energetikájú jövőért” – mondta.
Kép: Tesla.com
Zöld Energia
Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?
Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.
Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.
Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.
A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket. „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.
A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.
Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.
További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaLehet a jövő energiája egy több forrásra épülő, intelligensen vezérelt mikrohálózat?
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA plug-in hibridek is egyre népszerűbbek
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaÉvente több ezer háztartás fogyasztását váltja ki egy fejlesztési program
