Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Farmokon is bevethető napelemeket gyártanak és mozognak is

Hollandia gazdaságaiban tesztelik.

Létrehozva:

|

Holland vállalatok és kutatóintézetek egy csoportja olyan mezőgazdasági napelemes rendszert hozott létre, amely képes mozogni – számol be a PV Magazine. Az eszköz elektrolizátorral kombinálva még hidrogéntermelésre is felhasználható. A termék két prototípusát jelenleg egy holland gazda, valamint egy kutatóközpont teszteli. A holland konzorcium által létrehozott agrofotovoltaikus rendszer előnye mozgékonysága mellett az, hogy pozitívan hat a megművelt területek talajára és biodiverzitására. Az első, H2arvester nevű prototípust egy cukorrépa-ültetvényen kezdték el használni Oude-Tongénél. Marcel Vroom, az Npk design tervezési szolgáltató tulajdonosa szerint cége két partnerrel összefogva négy évvel ezelőtt dolgozta ki a napelemes kocsi koncepcióját. Mint hozzátette, az egyik prototípust Oude-Tongénél egy gazda, a másikat pedig Lelystadnál, egy kutatófarmon próbálja ki a Wageningeni Egyetem. A gépeket egy éven át fogják használni, hogy kiderüljön, valóban jó hatást gyakorolnak-e a földre és a termésre.

Jacob Jan Dogterom birtokos 166 ezer eurót fektetett az eszközbe. Az általa használt napelemes rendszer négy kocsiból áll, melyekhez összesen 168 panel és egy öntözőberendezés tartozik. Érdemes kiemelni, hogy kísérleti projektről van szó, amennyiben sikerül elérni a tömeges gyártás fázisát, a rendszer jóval olcsóbb lesz. A projekt költségeinek nagyjából felét a Dél-Holland tartományban működő gazdaságfejlesztési ügynökség, az InnovationQuarter állta. Egy-egy kocsi 12-ször 6 méteres, az egységek lassan, 10 méter per órával tudnak haladni. Aratás során az eszközöket félre lehet állítani az útból. A rendszernek legfeljebb az azt befogadó mezőgazdasági tábla 10 százalékát kell lefednie, ily módon nem sérülne a terület eredeti rendeltetése. A projekt egy olyan nagyobb program része, amelyben az elektromos energia és a zöld hidrogén kombinációját támogató innovációkat segítik. A napelemes kocsik elektrolizátorral összeillesztve a hidrogén előállításában is segíthetnek, a termelésből származó hő pedig felhasználható növények, így zab vagy lucerna szárítására.

Advertisement

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák