Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Hogyan fejlődött 2024-ben a magyar napelemes piac?

2024-ben 1,41 GW új napelem kapacitás épült Magyarországon, főként közüzemi projektekben, miközben a lakossai installációk visszaestek, és a szegmens a jövőben lassulni fog.

Létrehozva:

|

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

A MANAP Iparági Egyesület adatai szerint a közüzemi napenergiás beruházások tavaly a magyarországi új napenergia-projektek mintegy felét tették ki – számol be a PV Magazine. Mivel azonban az elmúlt két évben nem érkeztek új csatlakozási engedélyek nagyszabású projektektől, ez a piaci szegmens az előrejelzések szerint a következő esztendőkben lassulni fog. A MANAP számításai alapján 2024-ben 1,41 GW napenergia-kapacitást építettek ki hazánkban. Ez az eredmény némileg elmarad a 2023-as, Magyarországon rekordnak számító évtől, amikor több mint 1,6 GW-ot telepítettek, és az ország kumulatív kapacitása átlépte a 7 GW-ot. Szolnoki Ádám, a MANAP elnöke a PV Magazine-nak azt nyilatkozta, hogy a tavalyi adatok 362 MW-nyi 50 kW alatti, 322 MW-nyi kereskedelmi és ipari, illetve 729 MW-nyi közüzemi méretű rendszerből tevődtek össze. A szakértő kiemelte: a lakossági telepítések jelentősen visszaestek, ennek hátterében pedig a szaldó elszámolás 2023 végi kivezetése állt. Mint hozzátette: a mérőóra mögötti, nem betáplált kereskedelmi és ipari beruházások fokozódtak, engedélyezés kicsit könnyebb lett, és az energiaárak még mindig nem voltak alacsonyak.

A közüzemi méretű létesítmények tavaly szintén dominálták a magyar piacot, köszönhetően a folyamatban lévő projektek befejezésének. Szolnoki Ádám ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a következő években várhatóan lassulni fog ezen piaci szegmens, mivel az elmúlt két évben nem kaptak új csatlakozási engedélyeket. Az előrejelzések alapján idén 1,2 és 1,3 GW közötti bővülésre, majd 2026-ban 900 MW és 1 GW közöttire lehet számítani.

Arra a kérdésre, hogy milyen szabályozási változtatásokkal lehetne javítani a hazai napenergia-piacot, a MANAP elnöke azt javasolta, hogy a lakossági fogyasztókra vonatkozó árplafont felül kellene vizsgálni, mivel az egyáltalán nem tükrözi a piaci körülményeket. A magyar kormány tavaly júliusban további forrást vitt be a lakosság számára kidolgozott Napenergia Plusz Programba, októberben pedig arról számoltak be, hogy a támogatás több mint 300 ezer telepítést fog előrelendíteni. Az év elején a kormány elfogadott egy javaslatcsomagot, amelynek célja, hogy megkönnyítse a napelemek lakóházakra történő telepítését.

Advertisement

Zöld Energia

Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára

Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.

Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák