Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Ingyen autózhatunk tíz év múlva

Létrehozva:

|

A világ autósainak jelenleg csupán öt százaléka gondolkodik azon, hogy a követező (vagy azt azt követő) csere során átvált hagyományos járgányáról villanyautóra. Holland egyetemisták azonban mit sem törődve ezzel mernek nagyot álmodni.

Több mint egymilliárd autó koptatja a világ útjait. A dugók és a szmog, amit okoznak megszokott velejárói a mindennapi életnek, pontosabban megszokott bosszúságok, amelyeket az emberek elviselnek. Jelenthet-e kiutat ebből a kényelmetlenségből a villanyautó vagy akár egy napelemek segítségével közvetlenül napenergiával hajtott autó? – teszi fel a kérdést a CBNC cikke.

A helyzet jelenleg nem túl rózsás. Az elektromos meghajtású autók drágák, kicsi a hatótávolságuk és alig megoldható akkumulátoraik feltöltése. Vannak azonban olyan városai a világnak, amelyekben muszáj megoldást találni a dugók okozta szmogra. Ezek közé tartozik az indiai Mumbai, amelynek útjait naponta több száz új autó árasztja el. Szakértők szerint 2035-re további 100 millióval bővülhet az Indiában közlekedő autók száma.

Nincs más kiút

Advertisement

Ez elviselhetetlen dugókhoz és légszennyezéshez vezetne, így nem véletlen, hogy az ország ipari óriásához, a Mahindra-csoporthoz Mahindra Reva komolyan gondolja egy 10 ezer dollárnál nem drágább villanyautó kifejlesztését. A cég e2o típusú teljesen elektromos meghajtású járgányát tavaly óta árulják. Hatótávolsága egy feltöltéssel mindössze 100 kilométer, ám a jövőt ennek ellenére ebben a technológiában látják a cég vezetői.

Úgy gondoljuk, hogy a benzin és a gázolaj nem marad örökké a járművek üzemanyaga – fejtegeti Pawan Goenka, a Mahindra illetékes vezetője. Az alternatív meghajtások előtérbe kerülnek, még ha ez jóval tovább is tart, mint azt tíz-tizenöt évvel ezelőtt a szakértők jósolták. Két évtizede sokan azzal számoltak, hogy mostanra meglehetősen sok újfajta üzemanyaggal hajtott autó lesz az utakon.

Advertisement

Fog ez menni

Tévedtek, de a változás előbb vagy utóbb mégiscsak bekövetkezik. A Reva első modelljéből ugyan egyelőre nem sok talált gazdára – mindössze 500 darabot adtak el belőle -, de a cég bízik benne, hogy ez csak átmeneti nehézség. Az indiai kormány például ambiciózus terveket dédelget az elektromos és hibrid autózás támogatására.

Advertisement

Az e2o-t a hálózatok korához illő számos új trükkel próbálják használhatóbbá tenni. Például ha a vezető elfelejti bezárni a leparkolt járművet, sms-üzenetet kap a mobiljára, amely figyelmezteti figyelmetlenségére. A legérdekesebb kunszt azonban talán a REVive (felélesztés) funkció, ameéy szintén mobilon érhető el. Ha a vezető bajba kerül, mert autója akkui kimerültek, akkor elküldhet egy vészjelzést a gyártó diszpécserközpontjába. Válaszul felszabadítanak egy eddig zárolt áramtartalékot, amivel további 8-10 kilométert megtehet egy megfelelő konnektorig.

Erőmű a tetőn

Advertisement

Az Endhoveni Egyetem diákjai azonban nem sokat törődnek a villanyautók eddig megismert korlátaival, inkább a jövőre figyelnek. Úgy gondolják, hogy a következő tíz évben óriási tempóban fejlődik majd a technológia, aminek eredményeként a maiaknál jóval olcsóbb és hatékonyabb napelemek lesznek elérhetők. A tetejükön napelemeket hordozó, s ezzel követlenül a nap energiáját is hasznosító kísérleti autók valójában nem csupán felhasználják, hanem termelik is az áramot, ám fényévekre vannak a praktikusságtól, míg a konnektorból tölthető villanyautók praktikusak, de kicsi a hatótávolságuk.

Mi lenne, ha egyesítenénk ezek előnyeit? – tették fel a kérdést, és megalkották a Stella nevű autót. Ez az első négyszemélyes napelemeket hordozó jármű. Súlya mindössze 390 kilogramm, a diákok szerint napfényben 780 kilométert lehet autózni vele, éjjel pedig, akkuit használva 430-at.

Advertisement

A Stella a cruiser kategóriában megnyerte a 2013-as World Solar Challege versenyt. Időnként 120 kilométer/órás sebességgel döngettek vele. A holland diákok úgy vélik, miért ne épülhetnének egyedi autójukra tíz év múlva sorozatgyártású modellek? Biztosan szívesen vásárolnák ezeket a vevők, hiszen ki ne szeretne ingyen – benzinköltség nélkül – autózni.

forrás: napi.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

A Chery a leggyorsabban növekvő kínai autóexportőr

A kínai Chery autógyártó új, nemzetközi növekedési szakaszba lépett.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A Chery Group az idén január és október között 2 288 929 járművet adott el, ami 13 százalékos éves növekedés; a vállalat globális felhasználói bázisa már meghaladja a 18 milliót, köztük több mint 5,56 millió külföldi vevővel, ezzel a Chery egy új minőségű, nemzetközi növekedési szakaszba lépett – ismerteti a vállalat közleményében, amelyet magyarországi importőr partnere, a Grand Automotive Central Europe Kft. juttatott el az MTI-hez. Októberben a Chery Group 281 161 járművet adott el, ami 3,3 százalékos éves növekedés – írja az alternativenergia.hu. Az új energiával hajtott járművek (NEV) értékesítése 110 346 darabra emelkedett, ez 54,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A külföldi szállítások elérték a 126 434 járművet, ami 13 százalékos éves növekedés – immár hat egymást követő hónapban haladta meg az export a 100 000 darabot. Az összesített export jelenleg 1 062 862 járműnél tart, amivel a Chery kínai autógyártóként a leggyorsabban érte el egy naptári éven belül az egymillió exportált járművet – írták.

A közleményben kiemelik, hogy a vállalat áttörést ért el az új energiahajtású üzletág méretében és növekedési ütemében, sikeresen alakítva ki egy népszerű, piacképes modellportfóliót. A folyamatos technológiai innovációnak tulajdonítják, hogy a Chery Group január és október között 697 891 NEV-et értékesített, ami 73,1 százalékos éves növekedés. Ezzel megerősítette pozícióját a legjobb öt autógyártó között a NEV-ek értékesítési volumene alapján – mutattak rá. A Chery dinamikusan halad előre Európában globális stratégiájának megvalósításában. A vállalat felgyorsította európai terjeszkedését: az év első tíz hónapjában 171 147 járművet értékesített az EU és az Egyesült Királyság piacain, ami 2,4-szeres növekedés az előző évhez képest. Emlékeztettek: a Chery az első kínai márka, amely helyi gyártást valósított meg Európában, már működik Spanyolországban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban, most pedig Franciaországban és Németországban terjeszkedik.

A Chery autómárka piacra lépését Magyarországon az idén áprilisban jelentette be a Grand Automotive vállalat, amellyel a vezérképviseleti feladatokról kötött megállapodást a kínai Chery Automobile. Az értékesítés az év második felében megkezdődött, október végéig eddig több mint 750 autót adtak el Magyarországon. A Chery márkával már rövid távon a top 10 eladott márka közé kívánnak bekerülni Magyarországon, középtávon pedig ennél is ambiciózusabb terveik vannak – közölték az MTI kérdésére. Jelenleg 14 értékesítési pontot érhetők el a kínai márka modelljei. A Grand Automotive tájékoztatása szerint december közepéig további 5 márkakereskedés nyílik, és a jövő év során folytatják a hálózat bővítését. Jelenleg a márka kínálatában három hibrid és két benzin meghajtású modell szerepel, a paletta novemberben egy újabb tölthető hibriddel egészül ki. A tájékoztatás szerint a Chery egyelőre nem hoz Magyarországra tisztán elektromos autót, hanem vagy hagyományos belső égésű motorra szerelt, vagy az úgynevezett új energiahajtású (tölthető hibrid, öntöltő hibrid) modelleket. Az eddigi eladásokban a NEV modellek értékesítési aránya meghaladta az 50 százalékot.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák