Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Ingyen autózhatunk tíz év múlva

Létrehozva:

|

A világ autósainak jelenleg csupán öt százaléka gondolkodik azon, hogy a követező (vagy azt azt követő) csere során átvált hagyományos járgányáról villanyautóra. Holland egyetemisták azonban mit sem törődve ezzel mernek nagyot álmodni.

Több mint egymilliárd autó koptatja a világ útjait. A dugók és a szmog, amit okoznak megszokott velejárói a mindennapi életnek, pontosabban megszokott bosszúságok, amelyeket az emberek elviselnek. Jelenthet-e kiutat ebből a kényelmetlenségből a villanyautó vagy akár egy napelemek segítségével közvetlenül napenergiával hajtott autó? – teszi fel a kérdést a CBNC cikke.

A helyzet jelenleg nem túl rózsás. Az elektromos meghajtású autók drágák, kicsi a hatótávolságuk és alig megoldható akkumulátoraik feltöltése. Vannak azonban olyan városai a világnak, amelyekben muszáj megoldást találni a dugók okozta szmogra. Ezek közé tartozik az indiai Mumbai, amelynek útjait naponta több száz új autó árasztja el. Szakértők szerint 2035-re további 100 millióval bővülhet az Indiában közlekedő autók száma.

Nincs más kiút

Advertisement

Ez elviselhetetlen dugókhoz és légszennyezéshez vezetne, így nem véletlen, hogy az ország ipari óriásához, a Mahindra-csoporthoz Mahindra Reva komolyan gondolja egy 10 ezer dollárnál nem drágább villanyautó kifejlesztését. A cég e2o típusú teljesen elektromos meghajtású járgányát tavaly óta árulják. Hatótávolsága egy feltöltéssel mindössze 100 kilométer, ám a jövőt ennek ellenére ebben a technológiában látják a cég vezetői.

Úgy gondoljuk, hogy a benzin és a gázolaj nem marad örökké a járművek üzemanyaga – fejtegeti Pawan Goenka, a Mahindra illetékes vezetője. Az alternatív meghajtások előtérbe kerülnek, még ha ez jóval tovább is tart, mint azt tíz-tizenöt évvel ezelőtt a szakértők jósolták. Két évtizede sokan azzal számoltak, hogy mostanra meglehetősen sok újfajta üzemanyaggal hajtott autó lesz az utakon.

Advertisement

Fog ez menni

Tévedtek, de a változás előbb vagy utóbb mégiscsak bekövetkezik. A Reva első modelljéből ugyan egyelőre nem sok talált gazdára – mindössze 500 darabot adtak el belőle -, de a cég bízik benne, hogy ez csak átmeneti nehézség. Az indiai kormány például ambiciózus terveket dédelget az elektromos és hibrid autózás támogatására.

Advertisement

Az e2o-t a hálózatok korához illő számos új trükkel próbálják használhatóbbá tenni. Például ha a vezető elfelejti bezárni a leparkolt járművet, sms-üzenetet kap a mobiljára, amely figyelmezteti figyelmetlenségére. A legérdekesebb kunszt azonban talán a REVive (felélesztés) funkció, ameéy szintén mobilon érhető el. Ha a vezető bajba kerül, mert autója akkui kimerültek, akkor elküldhet egy vészjelzést a gyártó diszpécserközpontjába. Válaszul felszabadítanak egy eddig zárolt áramtartalékot, amivel további 8-10 kilométert megtehet egy megfelelő konnektorig.

Erőmű a tetőn

Advertisement

Az Endhoveni Egyetem diákjai azonban nem sokat törődnek a villanyautók eddig megismert korlátaival, inkább a jövőre figyelnek. Úgy gondolják, hogy a következő tíz évben óriási tempóban fejlődik majd a technológia, aminek eredményeként a maiaknál jóval olcsóbb és hatékonyabb napelemek lesznek elérhetők. A tetejükön napelemeket hordozó, s ezzel követlenül a nap energiáját is hasznosító kísérleti autók valójában nem csupán felhasználják, hanem termelik is az áramot, ám fényévekre vannak a praktikusságtól, míg a konnektorból tölthető villanyautók praktikusak, de kicsi a hatótávolságuk.

Mi lenne, ha egyesítenénk ezek előnyeit? – tették fel a kérdést, és megalkották a Stella nevű autót. Ez az első négyszemélyes napelemeket hordozó jármű. Súlya mindössze 390 kilogramm, a diákok szerint napfényben 780 kilométert lehet autózni vele, éjjel pedig, akkuit használva 430-at.

Advertisement

A Stella a cruiser kategóriában megnyerte a 2013-as World Solar Challege versenyt. Időnként 120 kilométer/órás sebességgel döngettek vele. A holland diákok úgy vélik, miért ne épülhetnének egyedi autójukra tíz év múlva sorozatgyártású modellek? Biztosan szívesen vásárolnák ezeket a vevők, hiszen ki ne szeretne ingyen – benzinköltség nélkül – autózni.

forrás: napi.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Plug&Charge: az E.ON egyszerűsíti az elektromos autók töltését Magyarországon

Fejleszti hálózatát az E.ON elektromos töltőállomás üzemeltető cége.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az E.ON töltőállomás-üzemeltető vállalata, az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) új funkcióval bővíti az állomásokat elektromos töltőhálózatán, az automatikus Plug&Charge töltésindítással egyszerűsödik az elektromos járművek töltési folyamata – írja az alternativenergia.hu. Az EDRI az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozza: Magyarországon az elsők között teszi elérhetővé ezt a funkciót országos lefedettséggel. Hozzáfűzték: az új funkció bevezetése a cég hosszú távú stratégiának egyik mérföldköve, mivel ambiciózus hálózatbővítési terveinek fő szempontja, hogy az országos lefedettség, a megbízható működés és a töltés kényelmi funkciói egyszerre fejlődjenek. A Plug&Charge funkció lényege, hogy – applikációs, QR-kódos indítás vagy bankkártyás fizetés nélkül – a töltőkábel csatlakozását követően automatikusan indítja el a töltést. Az elszámolás és a fizetés szintén automatikusan történik a háttérben, számla és céges számla ugyanúgy igényelhető, mint az alkalmazással történő töltésnél. A funkció használatához a felhasználónak járművét előzetesen regisztrálnia kell egy e-mobilitási szolgáltatónál. A Plug&Charge funkciót jelenleg több autógyártó támogatja, a kompatibilis járművek köre folyamatosan bővül – ismertették.

Az újítás a töltőállomás-üzemeltető vállalat teljes hazai egyenáramú hálózatán elérhető, több mint száz helyszínen, 50 és 300 kilowatt (kW) közötti töltési teljesítménnyel. Az E.ON Drive Infrastructure Hungary hálózatában már több mint 430 nyilvános töltőpont érhető el Magyarországon, köztük 102 ultragyors töltőpont 150 és 400 kW közötti teljesítménnyel. Az E.ON Grouphoz tartozó E.ON Drive Infrastructure (EDRI) vezető európai töltőállomás-üzemeltető, az általa fejlesztett, kiépített és üzemeltetett nyilvános töltőhálózat bármilyen típusú elektromos jármű számára használható. A vállalat több mint 8300 nyilvános töltőpontot üzemeltet 11 európai országban: Svédországban, Dániában, Németországban, Norvégiában, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban, Csehországban, Olaszországban, Romániában, Hollandiában és Magyarországon. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint az E.ON Drive Infrastructure Hungary Kft.-nek 2024-ben 360,88 millió forint volt az árbevétele, és 665,700 millió forint veszteséggel zárt.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák