Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Ingyen volt az áram Dániában egy órán keresztül

Létrehozva:

|

A szeles és napos időjárás miatt felpörgött az ország áramtermelése, emiatt október 5-én egy órán át ingyen volt az áram.

Október 5-én 14:00 és 15:00 között ingyen volt az áram Dániában – számol be a DR dán csatorna oldala. Kristian Rune Poulsen, a Green Power Denmark ipari szervezet tanácsadója szerint a jelenség hátterében az Észak-Európa nagy részén uralkodó szeles idő állt. Az időjárásnak köszönhetően az Északi-tengerben, illetve a szárazföldön található szélturbinák különösen sok energiát termeltek. Az áramellátást tovább segítette, hogy az év ezen szakában még elegendő a napsugárzás, így a napelemek is kellő mennyiségű energiát tudtak előállítani. Nem ez az első alkalom, amikor bebizonyosodott, hogy az alternatív energiaforrások megfelelő körülmények között extrém módon le tudják nyomni az energia árát. A technológiának ugyan még van hova fejlődnie – főként a megtermelt áram elraktározása okoz gondot –, de az ilyen esetek megmutatják, hogy a zöld energia igenis felveszi a versenyt a fosszilis hordozókkal.

Bár az érintett időszakban az áram ára 0 korona volt, nagyjából 1 koronát és 40 örét (mintegy 79 forintot) így is fizetni kellett a szállítás és az adó miatt. Azt is érdemes hozzátenni, hogy az olcsóság csak azoknak kedvezett, akik nem fix összegen, hanem a mindenkori piaci áron alapuló szerződést kötöttek szolgáltatójukkal.

Advertisement

Az áram az érintett perióduson kívül is rendkívül olcsó volt. Mindez sok dánnak rendkívül kedvező lehet, már csak azért is, mert a tavaly nyáron elindult európai energiaválság az utóbbi időkben tovább súlyosbodott, az energia használata pedig kontinens-szerte drága. Kristian Rune Poulsen arra számít, hogy a több szél miatt ősszel általánosságban alacsonyabbak lesznek Dániában az áramszámlák, de a környező országokban, Svédországban és Németországban is javulhat a helyzet. Az olcsóságot tovább fokozta a gázár átmeneti csökkenése – a fosszilis energiahordozó a szélcsendes napokon fontos, hiszen segítségével erőműveket üzemeltetnek. Ilyas Dogru, a FDM érdekvédelmi szervezet közgazdásza szerint az áram árának az elektromos autók használói különösen örülhetnek. Az alacsony összeg miatt az ilyen modellek használói most rengeteg pénzt spórolhatnak az otthoni töltéssel.

Advertisement

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák