Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Irányt válthat a Toyota új verérével, irány az elektromos autók

Szató Kodzsi, a Toyota új vezérigazgatója bemutatta örökség és evolúció mottójú stratégiáját.

Létrehozva:

|

Az új vezérigazgató, Szató Kodzsi vezetésével a Toyota a jövőben nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az elektromos autókra, és 2026-ig tíz új akkumulátoros elektromos autót (BEV) tervez bevezetni – számol be az Electrive. Szató ugyanakkor továbbra is elkötelezett a hibridek mellett, ezért a belsőégésű motorokba is befektet majd a cég.

Az 53 éves Szató április elején vette át a vezérigazgatói posztot Tojoda Akiótól, és most az örökség és evolúció mottójával mutatta be stratégiáját. Az új vezető előadásában többutas megközelítésről beszélt.

Szató nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az akkumulátoros elektromos autókra, erre már Tojoda alatt is utaltak. Az olyan modellek révén, mint amilyen a bZ4X, a Toyota mindössze 26 ezer elektromos autót értékesített 2022-ben. A most bejelentett tíz BEV-modellel 2026-ig az elektromos autók eladása várhatóan 1,5 millió darabra emelkedik majd az érintett célévben, ami a teljes értékesítés mintegy 15 százaléka lesz. A 2030-ra kitűzött cél körülbelül egyharmadra fog emelkedni, akkor 30 BEV modellel.

Advertisement

A tíz bejelentett autó részletei még nem ismertek, de valószínűleg alapvetően a Tojoda által 2021 végén bemutatott koncepcióautók továbbfejlesztett változatairól van szó. Mivel az e-TNGA platformra épülő bZ4X piaci bevezetése nem csak pozitív fogadtatást kapott, most egy újonnan létrehozott részleg foglalkozik az elektromos autók fejlesztésével. A kocsikat az új módszereknek köszönhetően a korábbinál gyorsabban és olcsóbban kívánják elkészíteni, a fejlesztésekre azonban még várni kell egy ideig. A Toyotának addig is be kell érnie a meglévő technológiákkal, vagy – mint a kínai piacra szánt bZ3 szedán esetében – partnerségekre kell támaszkodnia. Kínában, a bZ3-nál a helyi elektromosautó-piac vezetője, a BYD jelent segítséget.

Szató meglehetősen konkrét bejelentést is tett: 2026-ban egy új platformra épülő, új akkumulátorral ellátott elektromos autót dobnak piacra, amelynél az energiatároló a jelenlegi akkumulátorokkal nagyjából azonos méretű lesz, de a termékkel a hatótávolság megduplázódik. Az érintett tároló valószínűleg a Toyota által régóta fejlesztett szilárdtest-akkumulátor. Hogy a vállalatnak addigra sikerül-e nagy mennyiségben szilárd elektrolitot tartalmazó akkumulátorcellákat gyártania, még kérdéses.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Forradalmi megközelítés a levegőminőség értékelésében

Magyar közreműködéssel születtek új javaslatok a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Nagyszabású kutatási együttműködés eredményeként új javaslatok születtek a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában – írta meg az alternativenergia.hu. A nemzetközi kutatás eredményei és következtetései a Nature folyóiratban jelentek meg, a cikk egyik szerzője Salma Imre, az ELTE légkörkémikusa – olvasható az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) MTI-hez eljuttatott közleményében. Mint kiemelik, a kutatók bíznak abban, hogy eredményeik, amelyek pontosabban veszik figyelembe a szálló por egészségi hatásait, jelentősen hozzájárulhatnak Európa levegőjének javításához. A közlemény szerint a rossz környezeti levegőminőség – amelyet leginkább a szálló por (aeroszol) magas koncentrációszintje okoz – az egyik legsúlyosabb közegészségi probléma világszerte. Az aeroszol keletkezésének, kémiai, fizikai és biológiai tulajdonságainak és hatásainak jobb megismerése, valamint a levegőszennyezők közötti kapcsolat vizsgálata az elmúlt években a légkörkémiai kutatások előterébe került.

A szálló por okozta betegségek kialakulásában több tényező együttes és bonyolult kölcsönhatása játszik szerepet. A levegő minőségének objektív vizsgálata ezért kulcsfontosságú a megfelelő intézkedések meghozatalához. A kutatás a levegőminősítés módszertanának javítását célozta tudományos megalapozottsággal, és külön kiemelve a közúti gépjárműforgalom és a fatüzelés jelentős levegőkörnyezeti kockázatait. Az eredményeket összefoglaló tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg a napokban. Első megközelítésben a levegőminőség vizsgálatakor a szakemberek az aeroszol tömegét használják mérőszámként, amelyet azután egyéb tulajdonságok figyelembevételével finomítanak. A legújabb kutatási eredmények azonban arra utalnak, hogy a szálló por egészségi hatásainak egyik legfontosabb mechanizmusa a sejti szinten kialakuló oxidáns-antioxidáns egyensúly felborulása a légzőrendszerben, ami oxidatív stresszhez vezethet, végezetül pedig atípusos gyulladáson keresztül növeli a különféle megbetegedések kockázatát.

Mindezt okozhatják a szennyezett levegőben kialakuló, nagy oxigéntartalmú és erősen reakcióképes kémiai anyagok, az ROS oxigénspecieszek, de okozhatja a tüdő antioxidáns védelmi rendszerének a gyengülése is. Ezt a fajta, az aeroszol által kiváltott oxidatív stresszt az oxidatív potenciállal (OP) lehet mérni és minősíteni, amely érték a részecskék több, káros tulajdonságát is figyelembe veszi. A nemzetközi összefogással készült tanulmányban 43 európai helyszínről származó, azonos eljárással és kétféle (AA és DTT) sejtmentes vizsgálattal meghatározott eredményeket vettek figyelembe. A Grenoble Egyetem professzora, Gaëlle Uzu vezetésével készült kutatás átfogó kiértékelési rendszerébe az ELTE TTK Kémiai Intézet BpART Laboratóriumának friss eredményei kerültek be.

Advertisement

“Megvizsgáltuk az oxidatív potenciál térbeli eloszlását Európában eltérő típusú levegőkörnyezetekben, majd különböző forgatókönyvek kiértékelésével betekintést kaptunk a levegőminőség szabályozásának újabb lehetőségeibe” – mutatott rá a kutatás jelentőségére Salma Imre, a hazai csoport vezetője, aki elmondta: a különböző szennyező források elemzésével olyan stratégiákat azonosítottak, amelyek tisztább és egészségesebb levegőhöz vezethetnek. A kutatók kimutatták, hogy célszerű az oxidatív potenciált, valamint a fő légszennyező forrásokat (például biomassza-tüzelés, szilárd fosszilis anyagok égetése, közúti gépjárműforgalom) és kiemelt (például fűtési és fűtésen kívüli) időszakokat külön-külön is figyelembe venni a légköri koncentrációk mellett vagy akár helyett. Eredményeik alapján tudományos szintű javaslatokat fogalmaztak meg az Európai Unió Tanácsa részére egy új típusú szabályozás módszertanára vonatkozóan – írják a közleményben.

Mint kiemelik, a kutatás részvevői bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulnak egy élhetőbb, egészségesebb levegőjű Európához. A tanulmány ugyanakkor nem csak a szakpolitika, de a kutatói közösség számára is fontos lehet az aeroszolok káros egészségi hatásainak a jobb megismerése céljából – hangsúlyozzák. A BpART Laboratórium tagja Salma Imre mellett Weidinger Tamás, Rohonczy János, Vasanits Anikó és Vörösmarty Máté. A kutatásban doktorandusz és végzős egyetemi hallgatók is rendszeresen részt vesznek, jelenleg három hallgató dolgozik kapcsolódó témákon. Bővebb információ a BpART Laboratórium weblapján található meg.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák