Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Jövő Mobilitása Szövetség: állami támogatás segíti az elektromos autók elterjedését

Állami támogatás segíti az elektromos autók elterjedését Magyarországon, a Jövő Mobilitás Szövetség számítása szerint a vissza nem térítendő támogatással azok a vállalkozások is vehetnek ilyen gépjárművet, amelyek eddig a magas vételár miatt halogatták a vásárlást.

Létrehozva:

|

A szövetség közleménye emlékeztet: az elektromobilitás fellendítése érdekében 60 milliárd forintos európai uniós programot indít az állam, amellyel a töltőhálózat fejlesztése mellett vissza nem térítendő támogatást adnak vállalkozások számára elektromos járművek beszerzésére. A pályázatra február 5-től lehet jelentkezni. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly év végén 48 533 tisztán elektromos autó volt forgalomban Magyarországon. A korábbi növekedési ütem alapján és a februárban induló támogatási pályázat révén év végére elérheti a 70 000-et is a tisztán elektromos autók száma. A szövetség becslése szerint 2600 nyilvános töltőpont érhető el országszerte, megjegyezik azonban, hogy egyre több helyen, éttermeknél, szállodáknál is található töltő, így ennél nagyobb a töltőpontok száma; ugyanakkor a legtöbben továbbra is otthon töltik az akkumulátorokat. Az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan a nyilvánosan elérhető töltők számának további növekedésre is lehet számítani, de sokkal inkább az elérhető töltési sebességben várható javulás, köszönhetően – többek között CEF2 keretében megvalósuló – ultragyors (100 kW feletti) töltőtelepítéseknek.

A Jövő Mobilitása Szövetség közölte: mivel az Európai Unió döntése értelmében 2035-től – különleges kivételtől eltekintve – megszüntetik az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében, a vállalati járműflották esetében különösen fontos, hogy időben megkezdődjön az átállás stratégiai megtervezése és kivitelezése. A szövetség szakértői szerint az elektromos járművekre váltásnak több előnye van: így például az elektromos autóknak a hagyományos járművekhez képest alacsonyabbak az üzemanyag- és karbantartási költségeik, miközben a vállalatok jelentősen csökkenthetik ökológiai lábnyomukat, és támogathatják az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló erőfeszítéseket. A közlemény szerint a pályázaton való részvétel több feltételhez is kötött, így például a vásárolni kívánt jármű ára nem lehet több, mint a vállalkozás utolsó lezárt üzleti évének nettó árbevétele, míg egyéni vállalkozónál éves bevétele. A támogatás vissza nem térítendő, de a beszerzés után, utólag folyósítják, és csak új autók és munkagépek vásárlását támogatják, a járművenkénti támogatás összege pedig az akkumulátorkapacitástól függ. Feltétel az is, hogy a támogatás átvételét követő 3 éven belül, de legkésőbb 2027. december 31-ig nem adható el vagy bérbe, illetve nem vonható ki forgalomból a jármű.

A közleményben a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői több szempont figyelembe vételét is ajánlják a vállalkozóknak, amikor arról döntenek, hogy milyen elektromos gépjárművet szerezzenek be: szerintük az egyik legfontosabb szempont az, hogy az újonnan beszerzett jármű is a korábban megszokotthoz hasonló teljesítményt nyújtsa. Az elektromos autók hatótávolsága a vállalkozás igényeihez igazodjon, figyelembe véve a napi útvonalak számát és hosszát, illetve számításba kell venni a töltési időt is, hogy ne okozzon üzleti fennakadást.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Csendesebb, tisztább közlekedés: újabb elektromos autóbuszok érkeztek a vidéki városokba

Komlóra is megérkeztek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MÁV-csoport flottájába az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával a Zöld Busz Program folytatásaként az idén húsz környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezett, ezek közül az utolsó hét jármű Komlón állt forgalomba – írja az alternativenergia.hu. Komló mellett Keszthelyen, Komáromban, Hajdúszoboszlón, Balatonfüreden és Tatán közlekednek ezek az e-buszok – jelezték. A közlemény szerint a MÁV Személyszállítási Zrt. a projektben Keszthelyen, Komáromban és Hajdúszoboszlón már március-június óta üzemeltet négy Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt. Októberben Balatonfüreden, novemberben pedig Tatán is forgalomba állt három, illetve hat jármű.

Most megérkezett az utolsó hét Ikarus 120e is, amelyek Komló helyi közlekedésében zöldítik a flottát. A komlói fejlesztés mintegy nettó 1,094 milliárd forintból valósult meg, amelyből 1,071 milliárd forint a támogatás összértéke. A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos busz 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képes megtenni. A jármű kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal is rendelkezik.

A közleményben felidézték, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán. Így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre három, Hajdúszoboszlóra egy, Keszthelyre egy, Komáromba kettő, Komlóra hét, Tatára pedig hat új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezett.

Advertisement

Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban a Volánbusz ezt megelőzően összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – eddig évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesítette az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővült, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb szolgáltatást biztosít a hat város utasai számára.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák