Zöld Közlekedés
Jövő Mobilitása Szövetség: állami támogatás segíti az elektromos autók elterjedését
Állami támogatás segíti az elektromos autók elterjedését Magyarországon, a Jövő Mobilitás Szövetség számítása szerint a vissza nem térítendő támogatással azok a vállalkozások is vehetnek ilyen gépjárművet, amelyek eddig a magas vételár miatt halogatták a vásárlást.
A szövetség közleménye emlékeztet: az elektromobilitás fellendítése érdekében 60 milliárd forintos európai uniós programot indít az állam, amellyel a töltőhálózat fejlesztése mellett vissza nem térítendő támogatást adnak vállalkozások számára elektromos járművek beszerzésére. A pályázatra február 5-től lehet jelentkezni. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly év végén 48 533 tisztán elektromos autó volt forgalomban Magyarországon. A korábbi növekedési ütem alapján és a februárban induló támogatási pályázat révén év végére elérheti a 70 000-et is a tisztán elektromos autók száma. A szövetség becslése szerint 2600 nyilvános töltőpont érhető el országszerte, megjegyezik azonban, hogy egyre több helyen, éttermeknél, szállodáknál is található töltő, így ennél nagyobb a töltőpontok száma; ugyanakkor a legtöbben továbbra is otthon töltik az akkumulátorokat. Az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan a nyilvánosan elérhető töltők számának további növekedésre is lehet számítani, de sokkal inkább az elérhető töltési sebességben várható javulás, köszönhetően – többek között CEF2 keretében megvalósuló – ultragyors (100 kW feletti) töltőtelepítéseknek.
A Jövő Mobilitása Szövetség közölte: mivel az Európai Unió döntése értelmében 2035-től – különleges kivételtől eltekintve – megszüntetik az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében, a vállalati járműflották esetében különösen fontos, hogy időben megkezdődjön az átállás stratégiai megtervezése és kivitelezése. A szövetség szakértői szerint az elektromos járművekre váltásnak több előnye van: így például az elektromos autóknak a hagyományos járművekhez képest alacsonyabbak az üzemanyag- és karbantartási költségeik, miközben a vállalatok jelentősen csökkenthetik ökológiai lábnyomukat, és támogathatják az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló erőfeszítéseket. A közlemény szerint a pályázaton való részvétel több feltételhez is kötött, így például a vásárolni kívánt jármű ára nem lehet több, mint a vállalkozás utolsó lezárt üzleti évének nettó árbevétele, míg egyéni vállalkozónál éves bevétele. A támogatás vissza nem térítendő, de a beszerzés után, utólag folyósítják, és csak új autók és munkagépek vásárlását támogatják, a járművenkénti támogatás összege pedig az akkumulátorkapacitástól függ. Feltétel az is, hogy a támogatás átvételét követő 3 éven belül, de legkésőbb 2027. december 31-ig nem adható el vagy bérbe, illetve nem vonható ki forgalomból a jármű.
A közleményben a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői több szempont figyelembe vételét is ajánlják a vállalkozóknak, amikor arról döntenek, hogy milyen elektromos gépjárművet szerezzenek be: szerintük az egyik legfontosabb szempont az, hogy az újonnan beszerzett jármű is a korábban megszokotthoz hasonló teljesítményt nyújtsa. Az elektromos autók hatótávolsága a vállalkozás igényeihez igazodjon, figyelembe véve a napi útvonalak számát és hosszát, illetve számításba kell venni a töltési időt is, hogy ne okozzon üzleti fennakadást.
Zöld Közlekedés
A Toyota új modelloffenzívára készül: 2026-ban nyolc új hibrid és elektromos autó érkezik
A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon – írja az alternativenergia.hu. A Toyota Central Europe tájékoztatása szerint a magyarországi új személyautók és kishaszongépjárművek kategóriájában a világelső autómárka január és október között 13 933 új autót értékesített, a Magyarországon is mintegy 75 százalékban részben vagy teljesen elektrifikált autókat értékesítő japán autómárka piaci részesedése így 11,1 százalékos. A teljes magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű-piacon az idén október végéig 125 819 új autó talált gazdára. Az importőr cég közlése szerint a személyautók szegmensében a márka 11 590 új autó eladásával, 10,9 százalékos piaci részesedést ért el, míg a kishaszonjárművek között 2333 új autó értékesítésével, 12,2 százalékos részesedéssel áll jelenleg a második helyen.
A flottapiacon a Toyota a második 9250 darabbal, ez 0,49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, részesedése 10,2 százalék. Magyarországon az idén folytatódott a hajtásmix átalakulása: a személygépkocsik és kishaszonjárművek értékesítésében a benzin meghajtású autók aránya 30-ról 24 százalékra esett, a dízel üzemanyagot használóké 12 százalék maradt – ismertette a cég. Közben a mild hibrid járművek (MHEV) aránya 31-ről 36 százalékra nőtt, a hibrid elektromosaké (HEV) 15 százalék maradt, a plug-in hibridek (PHEV) 5 százaléka szintén nem változott, míg a teljesen elektromos járműveké (BEV) 7-ről 8 százalékra emelkedett. Adataik szerint Magyarországon ma már több mint 82 ezer elektrifikált jármű fut az utakon.
Az importőr emlékeztetett arra: piacvezető pozíciójának megtartása mellett célkitűzése volt, hogy növeli a BEV- és PHEV-értékesítést. Az idén ezt elsősorban modellfrissítések szolgálták, de a 2026-os évben a modellpaletta drasztikusan megújul, nyolc új Toyota modell érkezik, öntöltő hibridek és elektromos modellek. Magyarországon a teljes személyautó-piacon a tisztán elektromos járművek aránya eltérő a különböző szegmensekben, a D-SUV-ok kategóriájában a legmagasabb, októberig már elérte a BEV-arány a 21 százalékot, a közép- és felsőközép-kategóriában 12 százalék, a B-SUV-ok eladásainál például 8 százalék. Új modelljeivel a Toyota elsősorban ezekben a szegmensekben erősíti a termékpalettát.
A Toyota Central Europe – Hungary Kft. régiós importőr cég, az idén november közepéig 141 ezer Toyota és 17,1 ezer Lexus eladásában működött közre, ezzel a Toyota európai eladásaiból 13,5 százalékkal, a Lexus eladásaiból 22 százalékkal vette ki a részét. Éves árbevétele 2024-ben a nyilvános cégadatok szerint meghaladta a 207 milliárd forintot. A Toyota japán autógyártó szeptember végével mintegy 7,13 millió jármű értékesítésével vezette a világszintű eladásokat, csoportszinten pedig – a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino márkákat is beleértve – 8,4 millió darabot meghaladó értékesítéssel globálisan az első számú autógyártó volt.
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
