Kanadában folytattak kutatást, de az eredmények más országok esetében is értékesek lehetnek. Egy új, Kanadában elvégzett vizsgálat alapján egy elektromos autóval rengeteget spórolhat az ember – számol be a CTV News. Ez különösen igaz az ország mostani üzemanyagárai mellett. Bár a tanulmány Kanadára vonatkozóan készült, a világ más területein is hasonló lehet a helyzet. A Simon Fraser Egyetemhez tartozó Clean Energy Canada kutatócsoport hat népszerű elektromos modellt vetett össze benzines járművekkel. Az összehasonlító költségeket nyolc évre határozták meg olyan tulajdonosok esetében, akik éve 20 ezer kilométert vezetnek, és 1,35 kanadai dolláros (nagyjából 375,51 forintos) literáron vásárolják az üzemanyagot. Mark Zacharias, a csapat tagja kiemelte az elektromos autók olcsóbbnak bizonyultak. Jelenleg Kanadában a benzin már nagyjából két dollárba kerül, Zacharias szerint ez azt jelenti, hogy nyolc év alatt egy elektromosautó-tulajdonos akár 24 ezer dollárt (több mint 6,6 millió forintot) is megtakaríthat. Fontos hozzátenni, hogy modelltől függően komoly eltérések jelentkezhetnek. Amennyiben valaki 20 ezer kilométernél többet vezet egy évben, és az üzemanyag ára pedig tovább nő, a spórolás még nagyobb lehet.
Kanadában a globális felmelegedés elleni küzdelem mellett az elmúlt időszak árai is sokakat sarkallnak az elektromos járművek vásárlására. Sok autótulajdonos a vezetési szokásait is megváltoztatta a drága üzemanyag miatt Országonként nagyon eltérő lehet, hogy mennyire éri meg az elektromos járművek használata. A spórolás mértékét látványosan befolyásolhatják az elérhető modellek, azok költségei, a helyi üzemanyagárak, az úthálózat vagy éppen a töltési infrastruktúra. Hazánkban például az országos infrastruktúra még messze nem tökéletes, de a fejlődés folyamatos, és egyre egyszerűbb az e-autók használata. Az üzemanyag ráadásul idehaza az árstop ellenére is igen drága, annak jövőbeli eltörlése esetén pedig egy hagyományos jármű fenntartási költsége még magasabb lesz. Mielőtt valaki egy elektromos autó beszerzésére adná a fejét, mindenképp érdemes tájékozódnia, és figyelembe vennie, hogy mennyit és merre utazna. Hosszabb távon azonban valószínűleg az ilyen zöld modellek jelentik majd környezeti és gazdasági szempontból legjobb megoldást.
Zöld Közlekedés
Bővül a magyar elektromos buszflotta: évente további 850 tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás
A MÁV-csoport hat településen állít forgalomba elektromos meghajtású buszokat.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Zöld Busz Program folytatásaként hat településen, 20 darab környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezik a MÁV-csoport flottájába idén az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával – közölte a MÁV-csoport az MTI-vel. Hozzátették, hogy az első hét e-busz Keszthelyen, Komáromban, Hajdúszoboszlón, illetve Balatonfüreden már forgalomba állt, a következő hat jármű pedig Tatán korszerűsíti a helyi flottát, hamarosan pedig Komlón is zöldül a helyi buszállomány – írja az alternativenergia.hu. A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos buszok 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képesek megtenni. A járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal is el vannak látva.
Az e-buszok üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített nagy teljesítményű töltőberendezés biztosítja Tatán. Kiemelték, hogy a tatai fejlesztés mintegy nettó 950 millió forintból valósult meg, amelyből 928 millió forint a támogatás összértéke. Felidézték, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt.-be 2024-ben beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma tavaly több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre 3, Hajdúszoboszlóra 1, Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára pedig 6 darab, új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezik. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban a Volánbusz eddig 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővül, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai és utasai számára.
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaNagy átalakulások előtt áll az energiaszektor
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás ótaTartós növekedési pályán a magyar kőolaj- és földgázkitermelés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaA természet nem tőlünk független, a magyar nemzeti parkok új korszakba lépnek
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaTizenkétszeresére nőtt a zöld rendszámos autók száma az évtized eleje óta
