Zöld Közlekedés
Megtakarítási lehetőségek: Scania Super a legkedvezőbb kibocsátási osztályba került az új német útdíjszámítás szerint
Németország 2023. december elsejétől új rendszerre áll át, amely a CO2-kibocsátás alapján számítja ki az autópályadíjakat.
Ez a Scania Super hajtásláncának további előnye a hatékonyságra és az üzemanyag-fogyasztásra helyezett hangsúlynak köszönhetően, amely 8 százalékkal alacsonyabb, mint elődjeinél. A leggyakoribb távolsági fuvarozási konfigurációkban könnyedén megállja a helyét a dízelüzemű járművek legjobb károsanyag-kibocsátási osztályában. A flotta méretétől és az éves futásteljesítménytől függően ez több ezer eurót takaríthat meg az üzemeltetőnek.
„Amikor bemutattuk az új Scania Super hajtásláncot, az egyértelmű előny a nyolc százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás volt, és most még egy további előnye körvonalazódik ki: a 4,6 százalékkal alacsonyabb német útdíjak a régebbi járművekhez képest” – mondta Marian Mráz, a Scania CER értékesítési igazgatója.
Németországban az úthasználati díjakat mostantól a járműtípus és az egységnyi szállítási teljesítményre, azaz a tonnakilométerre jutó szén-dioxid-kibocsátás alapján határozzák meg. Ez a jármű dokumentációjában szereplő adatokon alapul, amelyek alapján a járművet az öt kibocsátási osztály egyikébe sorolják. A két legmagasabb (4. és 5.) a tisztán elektromos vagy hibrid járművekre vonatkozik.
„Tapasztalataink szerint a legtöbb Scania Super konfiguráció – beleértve a legnépszerűbb távolsági konfigurációkat is – esetében ezek a specifikus kibocsátások azt eredményezik, hogy a Scania Super járművek a 3. kibocsátási osztályba tartoznak. Ez a leghatékonyabb dízel járműveké” – magyarázza Marian Mráz.
Összehasonlításképpen, Németországban a legrosszabb 1. kibocsátási osztályba sorolt jármű autópályán megtett kilométerenként 0,348 eurót fizet, míg a 3. osztályba sorolt jármű kilométerenként 0,332 eurót. Egy Németországban évente 50 000 km-t futó autó esetében ez hat év alatt 4 800 EUR, azaz valamivel több, mint 1 800 000 HUF megtakarítást jelenthet.
A Scania Super Class 3 konfigurációk közé tartoznak például a 460 vagy 500 lóerős motorral és R és S sorozatú hálófülkével felszerelt kéttengelyes vontatók. Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokról és az olyan aerodinamikai jellemzőkről, mint az oldalszoknyák.
„Előny az ügyfelek számára, hogy az új jármű értékesítő minden esetben tájékoztatja az ügyfelét a konfigurálás során a jármű emissziós osztályba sorolásáról” – teszi hozzá Marian Mráz.
A CO2-kibocsátás a belátható jövőben egyre nagyobb mértékben lesz beépítve az üzemeltetési költségekbe. Ennek oka, hogy a többi európai ország útdíjrendszerei is ezek mértékétől függnek majd.
Forrás: Scania Hungária Kft.
Zöld Közlekedés
Hatótáv, ár, töltés: ezek döntik el az elektromos autók jövőjét a fiataloknál
Sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Magyar Elektromobilitási és Technológai Egyesület saját közvéleménykutatást végzett a 18-35 éves lakosság körében az elektromos autózással kapcsolatos általános vélekedésre vonatkozóan – ismertette az alternativenergia.hu. Az online kérdőív egyértelmű eredményeket mutat. Továbbra is sok a korlátozó tényező, de vennének elektromos autót a magyar fiatalok.
A válaszadók 80 százalékának van jogosítványa, illetve a jogosítvánnyal rendelkezők 90 százaléka jelenleg használ valamilyen autót a családon belül. A mindennapi ingázásban az autó kiemelt szerepet játszik, gyakran más közlekedési módokkal (tömegközlekedés, e-roller, kerékpár) kombinálva. Az éves futásteljesítmény jelentős részben 10. 000 km alatt realizálódik a hétköznapi átlagos napi távolság pedig leggyakrabban 25-50 km közé esik. A válaszadók szerint közel 90 százaléka tudja, mi a különbség a meghajtásmódok között (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hibrid). A válaszadók 70 százaléka tájékozottnak érzi magát az elektromos autókat illetően, közel 20% rendszeresen követi az elektromos autózással kapcsolatos híreket. Az elektromos autók előnyei között a válaszadók jellemzően a környezetbarát működést, az alacsonyabb fenntartási költségeket, a csendes működését, az innovatív technológiai megoldásokat, adókedvezményeket, ingyenes parkolást, otthoni töltés kényelmét emelték ki. Sokak számára vonzó, hogy az elektromos autók lokálisan nem bocsátanak ki káros anyagokat, illetve a jövő közlekedésének kulcselemeként tekintenek rájuk.
A hátrányok oldalán ugyanakkor markánsan jelenik meg néhány korlátozó tényező. A legfontosabb a magas beszerzési ár, amelyet szinte minden válaszadó problémaként jelölt meg. Emellett gyakoriak a korlátozott hatótávval, a kevés töltőállomással, a hosszú töltési idővel és az akkumulátor élettartamával kapcsolatos aggályok. Továbbá olyan tévhitek is tartják még mindig magukat, mint a néhány évenkénti meghajtó akkumulátorcsere, az e-autók gyakori kigyulladása vagy az elektromágneses sugárzásveszély. A kitöltők 36%-a 301-400 km, 27%-a 401-600 km, további 37%-a pedig 600 km feletti hatótávot tartaná ideálisnak. A válaszadók 80 százaléka 5 éven belül szeretne elektromos autót vásárolni. 73% az árhoz köti a vásárlást (“olcsóbb lenne”, “lejjebb mennének az árak”, “ha lenne rá pénzem”), de jelentős részük a hatótáv növekedését, a töltőinfrastruktúra javulását, az állami támogatások elérhetőségét és a használtpiaci kínálat javulását is feltételként jelölte meg. A válaszadók 60 százaléka az európai és a kínai autók között nem lát egyértelmű, markáns minőségi különbséget. A következő vásárlásnál már 80% fontolóra venné a kínai e-autók vásárlását. A hagyományos belsőégésű motorral szerelt új autók 2035 utáni EU-s értékesítési tilalma tekintetében elmondható, hogy a válaszadók fele nem ért egyet a szabályozással, 30% támogatja azt, míg 20% nem tudja megítélni.
A kutatási eredmények alapján a képlet egyértelmű, az elektromos autókkal kapcsolatos korlátok és a tévhitek lebontása kizárólag edukáción keresztül valósulhat. Ennek érdekében a vállalati, állami és a civil szerepvállalás nélkülözhetetlen, az érintettek hatékony és eredményes együttműködése a kulcstényező. Civil szervezetünk egyik fő küldetése ezen tévhitek lebontása, illetve ezen keresztül a hazai elektromobilitás térnyerésének elősegítése. További részletek a civil szerveztünk honlapján elérhetőek.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaElektromos járművek: most éri meg igazán váltani
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaFöld alá kerültek a kábelek: időjárásállóbbá vált a helyi villamosenergia-hálózat
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaZöldül a távfűtés: 2026-ban tovább bővül a lakossági támogatási program
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaBiztonságosabb, megfizethetőbb és tisztább energia minden európainak
