Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Megvan a fejlesztés amely forradalmasíthatja az elektromos bicikliket

A Schaeffler és a Heinzmann vállalatok új, soros hibrid rendszert dolgoztak ki az elektromos kerékpárok számára.

Létrehozva:

|

Másfél évvel ezelőtt jelentették be azt az új, elektromos kerékpárok számára tervezett hajtásrendszert, amelyben nincs mechanikai kapcsolat a pedálok és a kerekek között. A Schaeffler és a Heinzmann német vállalatok összefogásával létrehozott Free Drive gyártása most végre megkezdődik – számol be az Electrek. A megközelítéssel az elektromos biciklik lényegében hibrid típusú járművekké alakulnak.

Bizonyos értelemben minden e-kerékpár úgynevezett párhuzamos hibrid: az elektromos hajtásláncot egyszerre működteti az akkumulátor, valamint az emberi erő, ezek pedig egymással egyidejűleg, de külön-külön is dolgozhatnak. A rendszer párhuzamos, a két alrendszer nem feltétlenül kapcsolódik egymáshoz.

A Free Drive megközelítése azonban egészen más, mert hiányzik belőle a mechanikai kapcsolat a kerekek és a pedálok között. Ehelyett sorba állítja az elektromos és a mechanikus hajtásláncokat, ami azzal jár, hogy a használó által megtermelt energia előbb elektromos árammá alakul, vezetékeken keresztül a motorba jut, amely végül a kerék forgatását végzi. A két alrendszer itt külön-külön nem használható, azaz soros hibridről van szó.

Advertisement

A pedálokhoz elektromos generátor tartozik, ez végzi el a mozgási energia árammá történő átalakítását. A felesleges villamos energia a jármű akkumulátorában tárolódik el későbbi felhasználásra – az akkumulátor egyébként külső forrásból is tölthető.

Az új fejlesztésnek több felhasználási módja is lehet, de valószínűleg a teherszállító kerékpárok számára lesz a leghasznosabb. Mivel az ilyen biciklik világszerte egyre fontosabbá válnak – gondoljunk csak a városi ételkiszállítás elmúlt években tapasztalt fellendülésére –, fontos lenne, hogy még kényelmesebbé váljanak. Ebben az elektromos megközelítés, azon belül pedig a még stabilabb tervezés segíthet, ehhez járulhat hozzá a Schaeffler és a Heinzmann megközelítése.

Advertisement

„Újra kell gondolnunk a mobilitást a jövő városai számára” – mondta Matthias Zink, a Schaeffler vezérigazgatója, aki szerint az elektromos teherszálló kerékpárok fontos hiányt pótolhatnak, főleg az áruk legvégső, rövid kiszállítási útjain.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Új korszak kezdődött a flottakezelésben a költségek tartós emelkedése miatt

Néhány év alatt mintegy 30 százalékkal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az elmúlt öt évben akár 30 százalékkal is nőhetett Európában a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO) derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből, a tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek – írja az alternativenergia.hu. Kiemelték, a növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15-25 szálékkal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét. Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2-4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat.

Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást, az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20-35 százalékkal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30-60 százalékos emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek, akár 10-15 százalék eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket. Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a korábban stabilnak és kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos változást mutatnak, ezért nagyobb hangsúlyt kell fektetni a költségszerkezet átláthatóságára és a valós idejű adatelemzésre. Ez nem csupán operatív flottakezelési kérdés: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé vált, amely közvetlenül befolyásolja a vállalati döntéshozatalt és a hosszú távú üzleti tervezést is.

A közleményben részletezték, hogy a TCO-növekedés különösen erősen érinti azokat a szervezeteket, amelyek nagy futásteljesítményű vagy regionális, logisztikai feladatokra használt flottát üzemeltetnek. A jelentés arra is rámutat, hogy míg az autófenntartás költségei a magántulajdonú járművek esetében is érezhetően emelkedtek, a TCO emelkedés mértéke és hatása elsősorban a vállalati flottáknál mérhető pontosan, ahol a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázat és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe.

Advertisement

Az Arval Mobility Observatory tanulmánya 2020 és 2025 közötti flottaköltség-adatok, piaci mutatók és makrogazdasági trendek elemzésén alapul, az Európai Unió és az eurózóna országaiból származó statisztikákra és piaci mutatókra épülnek. A TCO modellek számítása a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatósága, valamint európai autópiaci indexek adatait használja. Az Arval a teljes körű gépjárműlízing egyik vezető nemzetközi szereplője és a mobilitási megoldások szakértője. A vállalat 1989-es alapítása óta a BNP Paribas csoport tagja, és annak Commercial, Personal Banking & Services divíziójába tartozik. 2024 végén az Arval közel 1,8 millió járművet kezelt, és 8600 munkatársa 29 országban kínál rugalmas, személyre szabott megoldásokat nagyvállalatoknak, kis- és középvállalkozásoknak, valamint magánügyfeleknek. Az Arval alapító tagja az Element-Arval Global Alliance-nak, amelynek flottája 55 országban több mint 4,5 millió járművet foglal magában – ismertették a közleményben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák