Zöld Energia
Mind a két oldalán termel áramot az új napelem
Az ipar egy egyszerű trükk segítségével 25 százalékkal megemelte a fotovoltaikus berendezések termelőkapacitását.
Kutatóintézetek és vállalatok olyan szilíciummodulokon dolgoztak, amelyek képesek a hátoldalukon is áramot termelni. A telepítési helytől függően a kétoldalú panelek akár 25 százalékkal több áramot is termelhetnek, mint a hagyományos modellek. Az ágazat olyan meghatározó szereplői, mint a SolarWorld, a Trina Solar, a Yingli vagy az LG már piacra dobták az első kétoldalú napelemeket. Az új modulok leginkább abban különböznek a hagyományosaktól, hogy a hátoldalukon egy vékony üvegréteg van, amely megvédi a panelt az időjárás hatásaitól, de átengedi a napfényt.
Thorsten Dullweber, a Hamelni Napenergia-kutatási Intézet fotovoltaikus részlegvezetője elmondta, hogy a második különbség az, hogy az új napelemnek nem a teljes hátoldalát fedték le alumíniumréteggel, hanem csak 100 mikrométer vékony alumínium- vagy ezüst vezetőpályákat helyeztek el rajta. Mindez azt jelenti, hogy a napsugarak gyakorlatilag akadálytalanul érhetnek célba. A megoldás 10-15 százalékos kapacitásnövekedést eredményez, ha az új napenergia-modulokat sivatagokban vagy más olyan területeken szerelik fel, ahol a föld nagyon homokos. Amennyiben a paneleket olyan berendezésre szerelik fel, amely a Nap útját követi, akkor a kapacitásnövekedés akár 25 százalékos is lehet.
A kétoldalú napelemek előnye még, hogy csak 4-7 százalékkal drágábbak, mint a hagyományos rendszerek. Hátrány viszont, hogy az ilyen modulok között a szereléskor több helyet kell hagyni, hogy véletlenül se árnyékolják le a mellettük elhelyezett paneleket. A köztes területeket ugyanakkor – például mezőgazdasági célokra – hasznosítani lehet. Döntés született arról, hogy a Saar-vidéken a nyárig felépítenek egy 2 megawattos létesítményt, amelyet kétoldalú napelemekkel szerelnek fel.
forrás: alternativenergia.hu
Zöld Energia
Új elektromos buszok és helyben termelt zöldenergia viszi előre Kaposvárt
Napelempark-bővítéssel biztosítja jövőre érkező autóbuszai töltését Kaposvár.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője – mondta a város polgármestere azon a sajtótájékoztatón, amelyen arról számoltak be: a somogyi vármegyeszékhely bővíttette az autóbusz-telephelyén található napelemparkot, hogy a piaci árnál kedvezőbben tudja tölteni a jövőre érkező új, helyi járatú elektromos autóbuszflottáját – írja az alternativenergia.hu. Szita Károly (Fidesz-KDNP) a témában tartott sajtótájékoztatón az MTI-hez eljuttatott hangfelvétel szerint kiemelte: a város 45 új, elektromos autóbuszt vásárol, a flotta egy része már 2026 első felében rendelkezésre áll, és napelemekre, energiatárolóra van szükség ahhoz, hogy a járművek működtetéséhez szükséges elektromos energia jelentős részét helyben tudják megtermelni. Kijelentette: olyan várost kívánnak építenek, amely egyre nagyobb mértékben támaszkodik a saját erőforrásaira. Hozzátette, Kaposvár modellváros lesz: modell a kaposváriaknak, Magyarország hasonló nagyságú és az Európai Unió hasonló gondokkal küzdő településeinek. Közlése szerint ebben meghatározó az energiahatékonyság és energiagazdálkodás, az a cél, hogy a megújuló energiák minél nagyobb mértékű használatával olcsó, helyben termelt energiával tudják működtetni a somogyi vármegyeszékhelyet.
“A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője, és a jövőben az lesz az élen, aki a legnagyobb mértékben tud zöldenergiát termelni és tárolni” – hangoztatta. A településvezető példaként hozta fel, hogy Kaposváron cukorgyári melléktermékből előállított biogázzal működtetik a helyi járatú autóbuszokat, biztosítják az uszoda fűtését, tavaly előbbiért 186 millió forinttal, utóbbiért 122 millió forinttal fizettek kevesebbet, mintha ehhez földgázt vásároltak volna. A biomasszával üzemelő Zöld Fűtőművel a távhőellátáshoz szükséges földgáz 61 százalékát sikerült kiváltani, a városi intézmények tetején elhelyezett napelemekkel elért energiamegtakarítás 60 százalékos, a folyamatban lévő okos közvilágítási rendszer kialakításával a szolgáltatás évente 212 millió forinttal kerül majd kevesebbe – tette hozzá.
Szita Károly a tavaly alakult Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft.-ről azt mondta, annak az a lényege, hogy tagjai egymás között az energiaszolgáltatóénál kedvezőbb áron adhatnak el és vásárolhatnak megújuló módon termelt energiát. Borhi Zsombor (Fidesz-KDNP) alpolgármester elmondta, a város a Cseri úti telephelyen üzembe helyezett több mint 450, összesen 200 kilowatt teljesítményű napelem, egy 100 kilowattos energiatároló, valamint a nagypiac épületének tetejére szerelt 50 kilowattnyi napelem költségeit a helyi energiaközösség létrehozására elnyert 300 millió forint pályázati forrásból fedezte. A 2026-ban érkező elektromos autóbuszok egy részét az itt megtermelt energiával lehet tölteni, ami 22 millió forint megtakarítást eredményez – tette hozzá.
Vonyó János, a Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft. ügyvezetője megjegyezte, az energiatermelő-kapacitás további növelését tervezik, hogy a buszok energiaellátását nagyrészt “fotovoltaikus módon” tudják biztosítani, ehhez a vállalatok energiahatékonyságát és megújuló energiafelhasználásának bővítésére indult Jedlik Ányos energetikai programban szeretnének támogatást kapni.
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaNagy átalakulások előtt áll az energiaszektor
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás ótaTartós növekedési pályán a magyar kőolaj- és földgázkitermelés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaA természet nem tőlünk független, a magyar nemzeti parkok új korszakba lépnek
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaTizenkétszeresére nőtt a zöld rendszámos autók száma az évtized eleje óta

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés