Zöld Közlekedés
Mire képes egy napelemes autó?
A Red Bull Forma-1-es csapatának egykori menedzsere úgy véli, hogy a napelemek hozhatnak fordulatot az elektromos autóknál.
Egy ausztrál szakértő szerint a napelemes elektromos kocsik jelenthetik a megoldást az elektromos autók hatótáv-problémájára – számol be az ökodrive.hu. Richard Hopkins, az Új-Dél-Walesi Egyetem munkatársa és a Red Bull Forma-1-es csapatának korábbi menedzsere nincs meggyőződve róla, hogy az e-járművek esetében csupán az akkumulátortechnológia fejlesztésére van szükség. Több megközelítés kell, a megoldást pedig végül ezek kombinációja adhatja. A kutató úgy látja, a kulcs az igény lehet. „Nem feltétlenül azért választunk autót, mert tetszik a kinézete, hanem azért, mert megfelel az igényeinknek, a családunk szükségleteinek vagy a távolságnak” – mondta Hopkins. A szakértő szerint a tökéletes kombináció egy olyan jármű lehet, amely hidrogén-üzemanyagcellákat és napelemes akkumulátorokat egyaránt tud használni.
Hopkins ötletét a gyakorlatban is tesztelték: a közelmúltban egy hallgatók által épített elektromos jármű indult útnak, hogy felállítson egy új Guinness-rekordot. A Sunswift 7 feladata az volt, hogy egyetlen töltéssel a lehető leggyorsabban teljesítse az 1000 kilométeres távolságot egy Wensleydale-i kutatóközpontban. A piacon jelenleg egyetlen elektromos kocsi sem érhető el, amely egy töltéssel képes lenne 1000 kilométert megtenni. Igaz, 2021-ben a Toyota második generációs hidrogéncellás modelljének, a Mirainak sikerült a bravúr.
A Sunswift 7 esetében a fókusz nem a sebességen van, nem éppen egy gyors járműről van szó – 12 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométer per órára. A lényeg a hatékonyság: az autó tetején, motorháztetőjén és a csomagtartóján is találhatóak napelemek, a hátsó kerekeknél pedig 38 kilowattórás motorok helyezkednek el. A teljes rendszer hatékonysága 98 százalék, a kocsi pedig csupán 560 kilogrammos, szemben a Tesla Model S 2000 kilogrammjával. A Sunswift 7 a számítások alapján napelemeinek és motorjainak köszönhetően 1300 kilométert tehet meg. Bár megjelenését és teljesítményét nézve messze elmarad egy hagyomány elektromos kocsitól, tökéletes választás lehet a napos Ausztráliában, ahol sokszor óriási távolságokat kell megtenni.
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.