Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Mol: felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag

Nincs szükség pánikvásárlásra.

Létrehozva:

|

A jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag – hangsúlyozza a Mol.

Felidézik, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a Mol hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom. Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a cég: a külföldi import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.

Ennek ellenére, ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban – húzták alá. A Mol korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását. A hatósági áron – 480 Ft/liter – fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja.

Több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a Mol is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag behozatal jelentősen lecsökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát. Emellett a régióban tapasztalható balesetek, Ausztriában a schwechati és Csehországban a litvinovi olajfinomító leállása, valamint a százhalombattai Dunai Finomító kötelező karbantartása is termékkiesést okoz. A Barátság vezetéken pedig néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Ez a helyzet jelenleg közvetlenül nem okoz ellátási problémát, a Molnak több hétre elegendő tartaléka van. A vállalat folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget – közölték.

 A helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.  

Advertisement

 “A közös érdekünk, hogy mindenhol legyen elegendő üzemanyag” – mondta Ratatics Péter, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben pánikvásárlás helyett szolidaritást kell vállalnunk egymással. “Minden egyes tankolásnál gondolnunk kell a többi fogyasztóra, akiknek reggelente útra kell kelniük, hogy el tudják végezni a napi teendőiket. Arra kérjük az ügyfeleinket, hogy maximum 50 litert tankoljanak: ha mindenki csak annyit vásárol, amennyire szüksége van, lesz elegendő üzemanyag az országban” – mondta Ratatics Péter. Aláhúzta, hogy a kérés vonatkozik minden olyan hatósági és piaci áras tankolásra, amely kisnyomású, vagyis a normál gépjárműveket kiszolgáló kútoszlopokon történik.

A Mol töltőállomásain június óta vannak érvényben azok a belső szabályok, amelyek szerint normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni. A limitet a Mol úgy határozta meg, hogy biztosan jusson elegendő üzemanyag a fogyasztóknak, hiszen ez a mennyiség meghaladja a jellemző átlagos üzemanyagtöltést. A Mol célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését.

A hatósági áron fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja az adóhatóságot, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja. Ennek betartását szolgálja az, hogy a Mol múlt héttől kezdve beszkenneli az ügyfelek forgalmiját, amennyiben hatósági árért tankolnak. Ezeket az adatokat a Mol a jogszabályoknak megfelelően továbbítja a NAV-nak. Az adóhatóság feladata pedig az, hogy elemezze az adatokat, és ellenőrizze, hogy az ügyfél valóban jogosult volt-e a hatósági árra – közölte a Mol.

Zöld Közlekedés

Akkumulátorcsere-szolgáltatásra építi piaci stratégiáját az elektromos autókat gyártó kínai NIO

A kínai NIO elektromosautó-gyártó vállalat az akkumulátorok lízingelésével és a töltőállomásokon azok azonnali cseréjével tervezi növelni piaci részesedését Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

A cég társalapítója és egyben jelenlegi elnöke Csin Li-hung (Quin Lihong) a Reuters hírügynökségnek adott telefoninterjúban elmondta, hogy 2025-ig cége mintegy ezer akkumulátorcsere-állomást kíván létesíteni Kínán kívül, többségében Európában. A NIO akkumulátorcsere-szolgáltatásával a járművezetők néhány perc alatt új, teljesen feltöltött akkumulátorral indulhatnak útnak a csereállomásról, ami gyorsabb megoldás bármely jelenleg rendelkezésre álló töltési technológiánál. Az elektromos járművek egyik legdrágább összetevője az akkumulátor egység. A NIO piaci stratégiája az akkumulátornak a jármű tulajdonjogától való leválasztására helyezi a hangsúlyt az elektromobilitás induló költségeinek a csökkentése érdekében. A járművek tulajdonosa az akkumulátorokat lízingeli és “töltőállomásokon” cseréli. A megoldás “hátránya” ugyanakkor, hogy az akkumulátor költségeit és használatának a kockázatait a járműgyártó cégekre hárítja. Ez az egyik oka annak, amiért a legtöbb autógyártó más utat keres az akkumulátorok költségeinek csökkentésére és a töltési hatékonyságuk növelésére. Kínában a NIO egy vállalatot hozott létre partnerekkel, köztük a CATL akkumulátorgyártó óriáscéggel, hogy megvásárolja az akkumulátorokat lízingelésre, majd előfizetési díjakat szedjen a NIO járművek tulajdonosaitól. Csin a Reuters hírügynökségnek a telefoninterjúban elmondta, hogy a NIO egy európai vagyonkezelő céggel is partnerségre kíván lépni egy akkumulátor-lízingcég létrehozásához. A cég már az idén megkezdi az akkumulátorok lízingelését. A NIO Norvégiában már végzett kísérleteket az akkumulátorok lízingelésével és cseréjével az ES8-as elektromos meghajtású SUV-modelljével. A NIO 800 SUV-modellt értékesített Norvégiában és két akkumulátorcsere-állomással rendelkezik. A NIO  energiagazdálkodásért felelős alelnökének elmondása szerint Norvégiában minden vásárló, Kínában pedig a vásárlók fele az akkumulátorlízing-megoldást választotta. A NIO ebben a hónapban Magyarországon nyitotta meg első tengerentúli üzemét akkumulátorcsere-állomások gyártására, amelyeket méretük miatt költséges lenne Kínából szállítani.

 

mti

 

Tovább olvasom

Ezeket olvassák