Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Mutatjuk mekkorát emelkedik az elektromos autók töltése Magyarországon

Egyre emelkednek a tarifák a nyilvános hazai töltőpontokon.

Létrehozva:

|

Az energiaárak emelkedése Európa-szerte megnehezítheti az elektromos autók terjedését, Magyarországon viszont különösen súlyos a helyzet – számol be a Telex. A nyilvános hazai töltőpontokon tavaly tavasszal és ősszel is emelkedtek a tarifák, a tendencia pedig várhatóan hasonló lesz 2023-ban. Elsőként az MVM Mobiliti adta közre 2023. január 2-től érvényes díjtáblázatát, ez alapján 2023-ban bizonyos töltéstípusoknál oszloponként eltérő tarifákat alkalmaznak majd. Ez a szolgáltató szerint lehetővé teszi, hogy az az árakat folyamatosan felülvizsgálva a legkedvezőbb tarifát tudják biztosítani a felhasználók számára.

Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

A Mobiliti hálózatán 2022 áprilisban percenként 120 forintra emelték a 100 kilowattnál nagyobb teljesítményű ultratöltés árát, novemberben pedig 150 forintra. 2023-ban a szolgáltatás percenként 415 forintba fog kerülni. A legolcsóbb, 22 kilowattos AC-töltési lehetőségért januártól kilowattóránként minimum 170 vagy akár 375 forintot kérnek majd, míg a köztes lépcsőfoknak tekinthető, minimum 40, maximum 50 kilowattos AC és DC villámtöltés ára percenként 140-240 forintba kerülhet.

A HVG számítása alapján így a kedvező, 100 kilométeren 16,7 kilowattórát fogyasztó Hyundai Kona electric modellnél közel 10 liter benzin árának megfelelő összegért lehet majd 100 kilométer megtételéhez elegendő elektromos áramot tölteni a leglassabb, 22 kilowattos Mobiliti oszlopoknál. Számos villanyautó esetében a benzines járművekét messze meghaladó költséget jelent majd az MVM töltőinek használata.

Advertisement

A nyilvános töltési lehetőségek országszerte drágulnak, több magyar településen pedig megszüntették a zöld rendszámos, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autók ingyenes parkolását. Mivel közben a visszatáplálási lehetőség szüneteltetésével a napelemes beruházásokat is ellehetetlenítették, a hálózatról vásárolt áram pedig drága, sok potenciális elektromos autós számára az otthoni töltés vonzereje is csökkent. Ennek ellenére az ilyen modellek továbbra is kevésbé szennyezőek, használatuk, karbantartásuk és javításuk pedig egyszerűbb és olcsóbb.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Új korszak kezdődött a flottakezelésben a költségek tartós emelkedése miatt

Néhány év alatt mintegy 30 százalékkal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az elmúlt öt évben akár 30 százalékkal is nőhetett Európában a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO) derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből, a tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek – írja az alternativenergia.hu. Kiemelték, a növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15-25 szálékkal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét. Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2-4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat.

Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást, az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20-35 százalékkal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30-60 százalékos emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek, akár 10-15 százalék eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket. Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a korábban stabilnak és kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos változást mutatnak, ezért nagyobb hangsúlyt kell fektetni a költségszerkezet átláthatóságára és a valós idejű adatelemzésre. Ez nem csupán operatív flottakezelési kérdés: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé vált, amely közvetlenül befolyásolja a vállalati döntéshozatalt és a hosszú távú üzleti tervezést is.

A közleményben részletezték, hogy a TCO-növekedés különösen erősen érinti azokat a szervezeteket, amelyek nagy futásteljesítményű vagy regionális, logisztikai feladatokra használt flottát üzemeltetnek. A jelentés arra is rámutat, hogy míg az autófenntartás költségei a magántulajdonú járművek esetében is érezhetően emelkedtek, a TCO emelkedés mértéke és hatása elsősorban a vállalati flottáknál mérhető pontosan, ahol a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázat és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe.

Advertisement

Az Arval Mobility Observatory tanulmánya 2020 és 2025 közötti flottaköltség-adatok, piaci mutatók és makrogazdasági trendek elemzésén alapul, az Európai Unió és az eurózóna országaiból származó statisztikákra és piaci mutatókra épülnek. A TCO modellek számítása a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatósága, valamint európai autópiaci indexek adatait használja. Az Arval a teljes körű gépjárműlízing egyik vezető nemzetközi szereplője és a mobilitási megoldások szakértője. A vállalat 1989-es alapítása óta a BNP Paribas csoport tagja, és annak Commercial, Personal Banking & Services divíziójába tartozik. 2024 végén az Arval közel 1,8 millió járművet kezelt, és 8600 munkatársa 29 országban kínál rugalmas, személyre szabott megoldásokat nagyvállalatoknak, kis- és középvállalkozásoknak, valamint magánügyfeleknek. Az Arval alapító tagja az Element-Arval Global Alliance-nak, amelynek flottája 55 országban több mint 4,5 millió járművet foglal magában – ismertették a közleményben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák