Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Mutatjuk mekkorát emelkedik az elektromos autók töltése Magyarországon

Egyre emelkednek a tarifák a nyilvános hazai töltőpontokon.

Létrehozva:

|

Az energiaárak emelkedése Európa-szerte megnehezítheti az elektromos autók terjedését, Magyarországon viszont különösen súlyos a helyzet – számol be a Telex. A nyilvános hazai töltőpontokon tavaly tavasszal és ősszel is emelkedtek a tarifák, a tendencia pedig várhatóan hasonló lesz 2023-ban. Elsőként az MVM Mobiliti adta közre 2023. január 2-től érvényes díjtáblázatát, ez alapján 2023-ban bizonyos töltéstípusoknál oszloponként eltérő tarifákat alkalmaznak majd. Ez a szolgáltató szerint lehetővé teszi, hogy az az árakat folyamatosan felülvizsgálva a legkedvezőbb tarifát tudják biztosítani a felhasználók számára.

Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

A Mobiliti hálózatán 2022 áprilisban percenként 120 forintra emelték a 100 kilowattnál nagyobb teljesítményű ultratöltés árát, novemberben pedig 150 forintra. 2023-ban a szolgáltatás percenként 415 forintba fog kerülni. A legolcsóbb, 22 kilowattos AC-töltési lehetőségért januártól kilowattóránként minimum 170 vagy akár 375 forintot kérnek majd, míg a köztes lépcsőfoknak tekinthető, minimum 40, maximum 50 kilowattos AC és DC villámtöltés ára percenként 140-240 forintba kerülhet.

A HVG számítása alapján így a kedvező, 100 kilométeren 16,7 kilowattórát fogyasztó Hyundai Kona electric modellnél közel 10 liter benzin árának megfelelő összegért lehet majd 100 kilométer megtételéhez elegendő elektromos áramot tölteni a leglassabb, 22 kilowattos Mobiliti oszlopoknál. Számos villanyautó esetében a benzines járművekét messze meghaladó költséget jelent majd az MVM töltőinek használata.

Advertisement

A nyilvános töltési lehetőségek országszerte drágulnak, több magyar településen pedig megszüntették a zöld rendszámos, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autók ingyenes parkolását. Mivel közben a visszatáplálási lehetőség szüneteltetésével a napelemes beruházásokat is ellehetetlenítették, a hálózatról vásárolt áram pedig drága, sok potenciális elektromos autós számára az otthoni töltés vonzereje is csökkent. Ennek ellenére az ilyen modellek továbbra is kevésbé szennyezőek, használatuk, karbantartásuk és javításuk pedig egyszerűbb és olcsóbb.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Bővül a magyar elektromos buszflotta: évente további 850 tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás

A MÁV-csoport hat településen állít forgalomba elektromos meghajtású buszokat.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A Zöld Busz Program folytatásaként hat településen, 20 darab környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezik a MÁV-csoport flottájába idén az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával – közölte a MÁV-csoport az MTI-vel. Hozzátették, hogy az első hét e-busz Keszthelyen, Komáromban, Hajdúszoboszlón, illetve Balatonfüreden már forgalomba állt, a következő hat jármű pedig Tatán korszerűsíti a helyi flottát, hamarosan pedig Komlón is zöldül a helyi buszállomány – írja az alternativenergia.hu. A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos buszok 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képesek megtenni. A járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal is el vannak látva.

Az e-buszok üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített nagy teljesítményű töltőberendezés biztosítja Tatán. Kiemelték, hogy a tatai fejlesztés mintegy nettó 950 millió forintból valósult meg, amelyből 928 millió forint a támogatás összértéke. Felidézték, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt.-be 2024-ben beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma tavaly több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Balatonfüredre 3, Hajdúszoboszlóra 1, Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára pedig 6 darab, új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezik. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre.

A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban a Volánbusz eddig 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővül, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai és utasai számára.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák