Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemeket telepítenének a sínekre, hogy ezzel termeljenek energiát

A napelemes technológia az elmúlt években elképesztő átalakuláson esett át.

Létrehozva:

|

Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

A fejlődést nemcsak a globális felmelegedés elleni harc hajtja, hanem az a tény is, hogy a napenergia a fosszilis energiához képest egyre olcsóbbá válik, így gazdasági szempontból is minden a napelemek irányába mutat. A fejlesztés a hatékonyság fokozása és az élethossz növelése mellett az alkalmazhatóságot is érinti: a fotovoltaikus megoldások egyre több területen jelennek meg, a napelemeket akár ablakokban, az úttestben vagy járműveken is el tudják helyezni. A Sun-Ways svájci startupnak a közelmúltban egy újabb felületen sikerült bevetnie a fotovoltaikus technológiát – számol be a PV Magazine. A megoldás lényege, hogy a modulokat szőnyegszerűen görgetik ki a vasúti sínek között. A technológia egyik előnye, hogy a panelek bármikor eltávolíthatóak, ha például javítást igényel az érintett pályaszakasz.

A Sun-Ways 2023 májusában élesben is kipróbálná a terméket, a modulok a neuchâteli közlekedési vállalat egyik sínszakaszán fognak helyet kapni. A különleges napelemeket a Lausanne-i Szövetségi Műszaki Intézet és a svájci Innosuisse innovációs ügynökség kutatóival közösen alkották meg. A rendszer gyárban előre összeállítható, majd egy speciális vonat révén telepíthető. A folyamatot úgy érdemes elképzelni, mint ahogy egy felgöngyölített szőnyeget görgetnek ki.

Amennyiben a kísérleti megoldás valóban működik, óriási segítséget jelenthet Svájcban. Az ország vasúthálózata összesen mintegy 7000 kilométer hosszú, a technológiával így elviekben 1 terawattóra áramot lehetne előállítani – ez természetes felső, igen optimista becslés. Siker esetén a Sun-Ways idővel Svájcon kívül is értékesítené termékét. Európát nagyjából 260 000, a világot pedig megközelítőleg 1,16 millió kilométernyi vasúthálózat szeli át. A startup állítólag már felvette a kapcsolatot Európában és az Egyesült Államokban működő befektetőkkel, hogy a technológiát ipari mértékben is alkalmazni lehessen.

Advertisement

Zöld Energia

Új elektromos buszok és helyben termelt zöldenergia viszi előre Kaposvárt

Napelempark-bővítéssel biztosítja jövőre érkező autóbuszai töltését Kaposvár.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője – mondta a város polgármestere azon a sajtótájékoztatón, amelyen arról számoltak be: a somogyi vármegyeszékhely bővíttette az autóbusz-telephelyén található napelemparkot, hogy a piaci árnál kedvezőbben tudja tölteni a jövőre érkező új, helyi járatú elektromos autóbuszflottáját – írja az alternativenergia.hu. Szita Károly (Fidesz-KDNP) a témában tartott sajtótájékoztatón az MTI-hez eljuttatott hangfelvétel szerint kiemelte: a város 45 új, elektromos autóbuszt vásárol, a flotta egy része már 2026 első felében rendelkezésre áll, és napelemekre, energiatárolóra van szükség ahhoz, hogy a járművek működtetéséhez szükséges elektromos energia jelentős részét helyben tudják megtermelni. Kijelentette: olyan várost kívánnak építenek, amely egyre nagyobb mértékben támaszkodik a saját erőforrásaira. Hozzátette, Kaposvár modellváros lesz: modell a kaposváriaknak, Magyarország hasonló nagyságú és az Európai Unió hasonló gondokkal küzdő településeinek. Közlése szerint ebben meghatározó az energiahatékonyság és energiagazdálkodás, az a cél, hogy a megújuló energiák minél nagyobb mértékű használatával olcsó, helyben termelt energiával tudják működtetni a somogyi vármegyeszékhelyet.

“A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője, és a jövőben az lesz az élen, aki a legnagyobb mértékben tud zöldenergiát termelni és tárolni” – hangoztatta. A településvezető példaként hozta fel, hogy Kaposváron cukorgyári melléktermékből előállított biogázzal működtetik a helyi járatú autóbuszokat, biztosítják az uszoda fűtését, tavaly előbbiért 186 millió forinttal, utóbbiért 122 millió forinttal fizettek kevesebbet, mintha ehhez földgázt vásároltak volna. A biomasszával üzemelő Zöld Fűtőművel a távhőellátáshoz szükséges földgáz 61 százalékát sikerült kiváltani, a városi intézmények tetején elhelyezett napelemekkel elért energiamegtakarítás 60 százalékos, a folyamatban lévő okos közvilágítási rendszer kialakításával a szolgáltatás évente 212 millió forinttal kerül majd kevesebbe – tette hozzá.

Szita Károly a tavaly alakult Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft.-ről azt mondta, annak az a lényege, hogy tagjai egymás között az energiaszolgáltatóénál kedvezőbb áron adhatnak el és vásárolhatnak megújuló módon termelt energiát. Borhi Zsombor (Fidesz-KDNP) alpolgármester elmondta, a város a Cseri úti telephelyen üzembe helyezett több mint 450, összesen 200 kilowatt teljesítményű napelem, egy 100 kilowattos energiatároló, valamint a nagypiac épületének tetejére szerelt 50 kilowattnyi napelem költségeit a helyi energiaközösség létrehozására elnyert 300 millió forint pályázati forrásból fedezte. A 2026-ban érkező elektromos autóbuszok egy részét az itt megtermelt energiával lehet tölteni, ami 22 millió forint megtakarítást eredményez – tette hozzá.

Advertisement

Vonyó János, a Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft. ügyvezetője megjegyezte, az energiatermelő-kapacitás további növelését tervezik, hogy a buszok energiaellátását nagyrészt “fotovoltaikus módon” tudják biztosítani, ehhez a vállalatok energiahatékonyságát és megújuló energiafelhasználásának bővítésére indult Jedlik Ányos energetikai programban szeretnének támogatást kapni.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák