Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Nem elég elektrifikált autókat fejleszteni, az akkumulátorok újrahasznosításáról is gondoskodni kell, üzeni a Toyota

A világ legzöldebb autógyártójaként ismert, az elektrifikált hajtásláncok és akkumulátor technológiák vezető fejlesztőjének számító Toyota fokozza erőfeszítéseit a körkörös gazdaság elérése érdekében.

Létrehozva:

|

A vállalat „3R akkumulátor” elnevezésű programja kiemelt szerepet szán az akkumulátorok újrahasznosításának. A világ elsőszámú autógyártója, a Magyarországon is piacvezető Toyota emellett új generációs akkumulátorokat és energiatároló rendszereket fejleszt és használt akkumulátorokból nagykapacitású energiatároló rendszereket épít, miközben bővíti a használt akkumulátorok újrahasznosítására kialakított partnerségek körét. Ezzel a globális kezdeményezéssel a környezettudatosság tekintetében élenjáró autógyártó világszintű partnereivel együttműködésben új szintre emeli az iparág környezetvédelmi és fenntarthatósági erőfeszítéseit.

Az elektromos járművek egyre szélesebb körű elterjedésével az eddig világszerte közel 26 millió elektrifikált autót értékesítő Toyota olyan tevékenységeket támogat, amelyek a körkörös gazdaság megteremtésére összpontosítanak, beleértve a járműveiben használt akkumulátorok körkörös ökoszisztémáját is, összhangban a karbonsemlegesség elérésének tágabb céljával. A körkörösség fontos, ha figyelembe vesszük a gépjármű-akkumulátorok életszakaszait, és még inkább, ha az akkumulátoros elektromos járművekben (BEV) használt akkumulátorokra koncentrálunk. A Toyota e téren tett erőfeszítései közé tartozik az első életszakaszban erőforrás-hatékony és hosszú élettartamú akkumulátorok kifejlesztése, hogy az ügyfelek nyugodtan vezethessék autóikat a birtoklásuk teljes időtartama alatt. Ezt követően az akkumulátorok második életet is élhetnek akár autóipari, akár nem autóipari alkalmazásokban, újrafelhasználás vagy átépítés révén, az elképzelt felhasználási körülményeknek megfelelően. Végül, amikor megállapítást nyer, hogy az akkumulátorok elérték az élettartamuk végét, a vállalat célja, hogy fenntartható módon újrahasznosítsa őket, ami egyrészt csökkenti azok karbonlábnyomát, másrészt lehetővé teszi, hogy a legtöbb anyagot új akkumulátorok gyártásához alapanyagként használják fel. A körforgás útjának bemutatására a vállalat az úgynevezett „3R akkumulátor” elnevezést használja, és most felgyorsítja a három „R” által képviselt – 1. Reduce (csökkentés), 2. Rebuilt/Reuse (újjáépítés/újrafelhasználás) és 3. Recycle (újrahasznosítás) – erőfeszítések megvalósítását világszerte, különböző partnerekkel együttműködve, és figyelembe véve az egyes országokban és régiókban a helyi akkumulátorgyártás elérhetőségét. A Toyota reméli, hogy az erőfeszítések nem csak a járműfejlesztést támogatják, hanem a helyi közösségekhez is hozzájárulnak:

1. Csökkentés (reduce)

A hulladéktermelés csökkentése, beleértve az akkumulátorok élettartamának meghosszabbítását.

2. Újjáépítés és újrafelhasználás (rebuilt/reuse)

Advertisement

Újjáépítés: autóipari akkumulátorokként.
Újrafelhasználás: Az akkumulátorok újrafelhasználása nem autóipari alkalmazásokban (pl. helyhez kötött, energiagazdálkodás stb.).

3. Újrahasznosítás (Recycle)

Újrahasznosított anyagként és nyersanyagként történő felhasználás.

A 3R akkumulátor egy szélesebb körű környezetvédelmi stratégia része, amelyet a Toyota világszerte alkalmaz. A Toyota világszerte hangsúlyt fektet a járművei fejlesztésével kapcsolatos különböző kezdeményezések megvalósítására a tervezési szakasztól kezdve, mint például az erőforrások újrahasznosítása, a termékek tartósságának és élettartamának javítása, valamint a hulladék minimalizálása, amelyekről a vállalat nemrégiben frissített fenntarthatósági adattárában olvashatunk.
2020-ban a Toyota megfogalmazta a hetedik Toyota Környezetvédelmi Akcióterv-2025-ös célkitűzést, amely egy fokozatos cselekvési terv a Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 eléréséhez. A 2025-ös cél keretében a Toyota felgyorsítja a környezetvédelmi kezdeményezéseket, és két konkrét kezdeményezésre helyezi a hangsúlyt A 3R akkumulátor bevezetése és megvalósítása öt régióban – Japánban, az Egyesült Államokban, Európában, Kínában és Ázsiában. Az elhasználódott akkumulátorok begyűjtésének és méregtelenítésének maximalizálása világszerte. Az alábbiakban olvasható néhány példa a stratégia gyakorlati megvalósítására.

Új generációs akkumulátorok fejlesztése

Advertisement

Miközben a Toyota a következő generációs BEV-k 2026-os bevezetésére irányuló erőfeszítéseit előremozdítja, a vállalat új kémiai összetételű, sőt új fizikai szerkezetű akkumulátorokat fejleszt. A folyékony lítium-ion akkumulátorok energiasűrűségének további javításától kezdve a bipoláris szerkezetek átvételéig az öntöltő hibrid elektromos (HEV) modlellektől a plug-in hibrid elektromos modelleken (PHEV) át az akkumulátoros elektromos (BEV) modellekig, a Toyota bővíti kínálatát, hogy az ügyfelek számára számos lehetőséget kínáljon az olcsó, népszerű akkumulátoroktól a még nagyobb teljesítményre törekvő, fejlett akkumulátorokig. Elektrifikált technológiák – akkumulátorok, alapvető technológiák a BEV innovációjához.

A jelenlegi elektromos autók akkumulátorteljesítményének javítása

A Toyota meglévő akkumulátoros elektromos modelljei, például a bZ4X esetében a gyártó a járművek továbbfejlesztésén dolgozik, például a töltési idő további lerövidítésével alacsony környezeti hőmérsékleten az akkumulátor hideg időben történő felmelegedési teljesítményének javításán keresztül, valamint a tényleges hatótávolság növelésével az energiafogyasztás csökkentésével és a légkondicionáló vezérlésének optimalizálásával, amint az a japán piacon tapasztalható.

Újjáépítés és újrafelhasználás

Ennek kiváló példája a nagykapacitású energiatároló rendszerek kialakítása használt akkumulátorokból. A JERA és a Toyota nagy kapacitású energiatároló rendszert épített használt elektrifikált járművek (HEV, PHEV, BEV és FCEV) akkumulátorainak felhasználásával. A megépített rendszer lehetővé teszi a nagy teljesítmény- és kapacitáskülönbségű járműakkumulátorok második felhasználását egy nem gépjárműipari alkalmazásban. Ez gyakorlatilag a villamos hálózathoz csatlakoztatott, újrahasznosított járműakkumulátorokból álló energiatároló rendszer építését és üzemeltetését jelenti.

Advertisement

Helyhez kötött energiatároló akkumulátor-rendszerek fejlesztése és demonstrációja

A Tokyo Electric Power (TEPCO) és a Toyota olyan helyhez kötött tárolóakkumulátor-rendszert (1 MW teljesítmény, 3 MWh kapacitás) fejlesztett ki, amely egyesíti a TEPCO helyhez kötött tárolóakkumulátorokra vonatkozó üzemeltetési technológiáját és biztonsági szabványait, valamint a Toyota használt elektrifikált járművek tárolóakkumulátoraira vonatkozó rendszertechnológiáját. A Toyota Tsusho Corporation és az Eurus Energy Holdings Corporation telepítette ezt a rendszert az Eurus Tashirohira szélerőműparkban, amelynek demonstrációs tesztje jelenleg is folyamatban van.

Elektromos járműtároló akkumulátorokat használó helyhez kötött tárolóakkumulátor-rendszer fejlesztése és ellenőrzése. Jelenleg a Toyota ellenőrzi és újra összeszereli (újraépíti) a japán piacon forgalmazott öntöltő hibrid elektromos járművekből eltávolított használt nikkel-fémhidrid akkumulátorokat. Az akkumulátorokat 2013 óta helyhez kötött akkumulátorokként, 2014 óta pedig járművekben használják újra.

Újrahasznosítási partnerségek

Észak-Amerikában a Toyota és a Redwood Materials nemrég jelentett be egy kibővített újrahasznosítási megállapodást, amelynek célja, hogy utakat teremtsen a Toyota elektrifikált járműveiben használt, első élettartamuk végére érő akkumulátorok számára. További megállapodást kötöttek arról is, hogy a Toyota a Redwood újrahasznosítási tevékenységéből származó katódaktív anyagot (CAM) és anódrézfóliát szerez be a Toyota jövőbeli, új autóipari akkumulátorok gyártásához. Ezek a megállapodások a Redwooddal tavaly bejelentett, a Toyota hibrid és akkumulátoros elektromos járművek akkumulátorainak begyűjtésére és újrahasznosítására vonatkozó kezdeti együttműködésre épülnek.

Advertisement

Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.

Zöld Közlekedés

Volvo: a tisztább és biztonságosabb városi közlekedésre optimalizálva

A Volvo Trucks bemutatja első olyan teherautó-modelljét, amelyet kizárólag elektromos hajtással dobnak piacra.

Létrehozva:

|

Szerző:

A nehéz rakományok szállítására is alkalmas, és a sofőr számára kiemelkedő kilátást kínáló FM Low Entry egy elektromos teherautó, amelyet a biztonságos és hatékony városi közlekedésre optimalizáltak. Ahogyan egyre több város törekszik a károsanyag-kibocsátási szintek csökkentésével a városi környezet javítására, az olyan nulla károsanyag-kibocsátású teherautók iránti kereslet is gyorsan növekszik, amelyek megfelelnek ezeknek az új vásárlói követelményeknek. A Volvo Trucks elektromosteherautó-kínálatának legújabb eleme – a Volvo FM Low Entry – egy nehézkategóriás tehergépjármű, amelyet kifejezetten a városi területeken a különféle szállítási feladatok ellátására fejlesztettek ki. Ez egyben a Volvo Trucks első olyan modellje, amely csak elektromos hajtással kerül a piacra.

„A lokálisan nulla károsanyag-kibocsátású Volvo FM Low Entry nagyszerűen kiegészíti az elektromos termékpalettánkat, kiválóan alkalmas városi közlekedésre, és a járművezetőt szem előtt tartva terveztük. Erőteljes, mégis könnyen vezethető és egyszerű manőverezhetőséget kínál. Az új Volvo FM Low Entry tökéletesen összecseng az elektromos kínálatunk bővítésére irányuló törekvéseinkkel, így még több ügyfelünk számára teszi lehetővé, hogy csökkentse szén-dioxid-kibocsátását” – fejti ki Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke.

Ötcsillagos Direct Vision Standard minősítés

Az alacsony vezetési pozíció tökéletes kilátást kínál a sofőrnek, aki így a környezetét is kényelmesen szemmel tarthatja. Az FM Low Entry ezen jellemzőjével ötcsillagos minősítést szerzett a London régiójában érvénybe lépő, és a nehézgépjárműveket minősítő Direct Vision Standard szabályrendszerében, amely 2024 negyedik negyedévében lép hatályba.*

A Volvo FM Low Entry rendkívül sokoldalú, és könnyen hozzáigazítható az olyan szállítási feladatok speciális követelményeihez, mint például a hulladékkezelés, az áruterítés és az építkezési munkálatok.

Advertisement

A most bemutatott új modell a Volvo jól ismert FM termékére épül. A tágas fülke alacsonyabbra és előrébb került, az alacsony lépcső és a lapos padló pedig megkönnyíti a fülkébe történő be- és kiszállást. Ezek a tervezési jellemzők ergonomikus, kényelmes és hatékony munkakörnyezetet teremtenek a sofőrök számára a forgalmas városi környezetben. Az új FM Low Entry modell kezdetben Európában, valamint Törökországban, Ausztráliában és Dél-Koreában kerül piacra. Az értékesítés 2024 első negyedévében, a gyártás pedig 2024 második negyedévében indul.

Nyolc elektromos teherautó-modell

Ezzel az új, tisztán elektromos városi teherautóval a Volvo világszerte immár összesen nyolc elektromos teherautó-modellt kínál. 2019-ben a Volvo Trucks lett az első globális gyártó, amely megkezdte a nehéz elektromos tehergépkocsik sorozatgyártását, és a vállalat célja, hogy 2030-ra az új Volvo teherautók globális értékesítésének 50%-a elektromos legyen.

A Volvo FM Low Entry fő jellemzői:

  • A kilátás (a sztenderd specifikációval) megfelel a Londoni Közlekedési Hivatal Direct Vision Standard szabványának.
  • A teherautó Volvo Dinamikus Kormányzás (VDS) rendszerrel van felszerelve a könnyű kormányzás és a vibráció csökkentése érdekében.
  • Háromféle ülésopció áll rendelkezésre: sofőrülés plusz 0, 1 vagy 3 utas. A 3 utasülés a vezetőfülke hátsó részén helyezkedik el, így a sofőr nem látja őket. Ez minimalizálja a holtteret, és a kiváló kilátáshoz is hozzájárul.
  • A számos ergonómiai jellemző közé tartozik az alacsony fellépő, a lapos padló és a jól elhelyezett kapaszkodók a könnyű és biztonságos be- és kiszálláshoz.
  • A teherautó elérhető a Volvo új kamerás monitorrendszerével.
  • Két fülkeméret érhető el: Hálófülke (belmagasság 1575 mm) és Globetrotter fülke (belmagasság 1945 mm).
  • Rendelkezésre álló tengelykialakítások: 4X2, 6X2, 6X4, 8X2, 8X4
  • Megengedett szerelvényössztömeg: 19–32 tonna
  • Motor: 330 kWh
  • Akkumulátor: 360 kWh (4 akkumulátor)
  • Hatótávolság: 200 km-ig (a hatótáv több paramétertől is függ, mint például a terhelés, a vezetési stílus, a vezetési ciklus, a domborzat, a hőmérséklet, stb.)
  • Töltés: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
  • Tengelytáv: 3900–6000 mm

Forrás: Volvo Trucks Hungary

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!