Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Zöldülnek a villamospályák Bécsben

Varjúhájfélékkel kísérleteznek.

Létrehozva:

|

„Minden villamospálya-felújításnál és új pályák építésénél megvizsgáljuk, hogy alkalmas-e a helyszín füvesített villamospálya létrehozására. Bécsben már nyolc kilométernyi füvesített pályaszakasz van, de folyamatosan növelni szeretnénk az arányukat” – mondta Günter Steinbauer a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien ügyvezetője annak kapcsán, hogy a cég több klímabarát megoldást is tesztel a pályafelújítások során. A Landstraßer Gürtelen olyan megoldásokkal kísérleteznek, amelyekkel az építkezések során jobban megfelelhetnek a fenntarthatósági szempontoknak és minimalizálhatják a szén-dioxid-kibocsátást. Így például az építési területen elektromos meghajtású munkagépekkel dolgoznak és ahol műszakilag lehetséges, újrahasznosított betont használnak. A felhasznált áram pedig száz százalékban megújuló energiaforrásokból származik. A cél, hogy a jövőben még egy lépéssel továbblépjenek és az építkezéshez szükséges energiát a helyszínen állítsák elő. 

A másik kísérleti szakasz a Simmeringer Hauptstraßén van, ahol a villamospálya bezöldítésénél fű helyett varjúhájfélékkel próbálkoznak, méghozzá kétféle módszerrel. Az egyik esetben levéldugványokat szórnak ki, a másik kísérleti területen pedig a gyeptéglához hasonló, előnevelt elemekkel rakják ki a két sín közti részt. A varjúhájfélék előnye a füvesített villamospályákkal szemben, hogy jobban ellenállnak a különböző környezeti behatásoknak és nem igényelnek locsolást. A közúti forgalmat és a taposást természetesen ezek a növények sem bírják, így csak olyan területeken alkalmazzák a megoldást, ahol nincsenek intenzív használatnak kitéve. Azt azonban ki szeretnék próbálni, hogy az alkalmankénti használatot – például mentők, tűzoltók – kibírják-e, ha gyeprács közé ültetik őket. A különböző megoldásokat 2023 végéig vizsgálják és értékelik. Amennyiben a varjúhájfélék beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, 2024-től ezeket használnák. Az osztrák fővárosban jelenleg 172 kilométernyi villamospálya van, a bécsi villamosok tavaly 23,3 millió kilométert tettek meg. Idén összesen 30 helyszínen kilenc kilométernyi sínpálya újul meg Bécsben 37 millió euróból. A pályafelújításokon ötszáz ember dolgozik. 

 

Kép: Wiener Linien / Manfred Helmer

Zöld Közlekedés

A Lamborghini is átáll az elektromosságra

A Lamborghini is érzi a változó időket, 2029-re elkészülhet az Urus Super elektromos verziója.

Létrehozva:

|

Szerző:

Teljesen elektromos változatot kap a Lamborghini legkelendőbb modellje, az Urus Super utcai terepjáró – számol be az Electrek. A sportmárka vezérigazgatója, Stephan Winkelmann megerősítette, hogy az évtized végére megérkezik az elektromos Lamborghini Urus. A Lamborghini márka a vezetési élmény fokozásának és a tökéletes autó megtalálásának céljával született meg. Az autóipar ugyanakkor jelentősen megváltozott, mióta Ferruccio Lamborghini 1963-ban bemutatta első modelljét, a 350 GTV-t. Bár a tulajdonosváltások dacára a Lamborghini hű maradt a gyökereihez, és neve már-már legendássá vált, igazodni kell a modern időkhöz.

A Lamborghini a hagyományos sportautói felöl mára kissé elmozdult, a gyakorlati hasznosság egyre inkább előtérbe kerül. A cég 2017-ben mutatta be a Lamborghini Urust, amely egy sportautó lelkét ötvözi egy SUV funkcionalitásával. A modell az elmúlt két évben eladási rekordokat döntött, eközben viszont az elektromos szempontok kerültek az előtérbe. Az elmúlt években egyre több vállalat mozdult el az elektromos autók irányában, köztük olyan ikonikus, a teljesítményre különösen érzékeny márkák, mint a Bentley. Az idei évtől a gyártó a hibridekre és a plug-in hibridekre összpontosít, miközben az első teljesen elektromos jármű felé halad. A márka 1,8 milliárd dollárt fog elkölteni az elkövetkező négy évben arra, hogy 2024-ig több népszerű modellt, így az Urust is plug-in hibriddé alakítsa. Az első teljesen elektromos modell, egy kétajtós, nagyobb hasmagasságú autó 2028-ban kerül majd piacra. A márka első elektromos autóját 2029-ben egy elektromos Urus modell fogja követni. Winkelmann szerint a vállalat első két elektromos járműve 80 százalékkal segít csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Az évtized végéig a Lamborghini 2023-ra az Aventador hibridjét, majd 2024-re a Huracan és az Urus plug-in hibridjét készíti el.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!