Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Korszakalkotó járművet mutattak be Dubajban

A MOME és a Neumann János Egyetem közös fejlesztésű járműve forradalmasíthatja a városi áruszállítást – Hidrogénnel és napenergiával működő járművet mutatott be a dubaji klímacsúcson a Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Neumann János Egyetem.

Létrehozva:

|

A két egyetem kollaborációjában készült három kerekű, multifunkcionális szállító járművet december 1-én láthatta először a nagyközönség az ENSZ COP28 klímacsúcson. A prototípus egyenesen a fejlesztők keze alól, a műhelyből utazott Dubajba.

A teherszállító jármű a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve hidrogénnel és napenergiával működik, különlegessége, hogy saját mesterséges intelligenciával dolgozik, amely az útvonal forgalmi viszonyai alapján, maga tervezi meg a kétféle energiaforrás ideális arányú felhasználását. Igaz, a hatótávolsága egy feltöltéssel 250 kilométer, a járművet kifejezetten városi utakra, rövid távú használatra tervezték, futároknak, vagy árufeltöltésre, a szektor igényeire szabva: elöl egy kétszemélyes kabin, míg hátul egy kisebb raktér kapott helyett.

A projekt célja a fenntartható technológiákat felhasználó, előremutató jármű koncepciójának megalkotása volt, mely a zöld hajtáslánc mellett olyan innovatív részleteket tartalmaz, mint a programozható LED kommunikációs panel, vagy az AI-val vezérelt környezet figyelő kamera rendszer.

Advertisement

Az innovatív jármű műszaki fejlesztéséért a Neumann János Egyetem Járműtechnológiai Kutatócsoportja felelt, míg a formaterv és a user interface a MOME Mobility Design Lab szakembereinek keze alól került ki. A MOME részéről a projektet Ruppert Dániel oktatónk vezette, a fejlesztésben részt vett Húnfalvi András a MOME smart mobility specializációjának oktatója, valamint a Mobility Design Lab végzős tervező hallgatói: Kiss Botond Levente, Treffler Máté, és Elek Bálint is.

Az együttműködés keretében a MOME Mobility Lab feladata volt a jármű formatervezése, illetve a jármű vizuális identitásának megalkotása. A csapat célja volt, hogy az autó koncepcióban szereplő innovatív technikát különleges megjelenéssel ruházza fel, a jármű formai kialakításánál a célszerűséget és a modern megjelenést tartották szem előtt, egy olyan formavilágot hoztak létre, amely a jövőbemutató technológiákat emberközeli módon integrálja.

Advertisement

A magyarországi egyetemek közül kizárólag a MOME és a Neumann János Egyetem képviselte országunkat az ENSZ Dubajban rendezett klímacsúcsán. A COP28 klímacsúcson, a Neumann János Egyetem standjánál, a jármű bemutatásán részt vett Novák Katalin köztársasági elnök, Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, valamint Csizmadia Norbert, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke, Szemerey Szabolcs a Neumann János Egyetemért Alapítvány stratégiai igazgatója és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért alapítvány kurátora és Kun Krisztián, NJE Járműtechnológiai Kutatócsoport vezető.

A MOME és a Neumann János Egyetem korábban már dolgozott közös projekten: a SUPERMOTO motorkerékpár Abu Dhabiban mutatkozott be nagy sikerrel.

Advertisement

Forrás: MOME

Advertisement

Zöld Közlekedés

Villanyautók előretörése megállíthatatlan – a benzinesek kiszorulóban

A júliusi forgalomba helyezési adatok alapján továbbra is a hibrid-elektromos hajtáslánc a legnépszerűbb kivitel az új autók piacán az Európai Unióban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Júliusban 914 ezer új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban a júniusi 1,010 millió után. A júliusi forgalomba helyezés 7,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a június pedig 7,4 százalékkal maradt el attól – írja az alternativenergia.hu. Az év eleje óta a júliusig halmozott értékesítések még 0,7 százalékkal maradnak el az előző évi bázistól. Januártól júliusig az akkumulátoros elektromos autók az EU piaci forgalmának 15,6 százalékát tették ki, ami növekedést jelent a 2024 júliusi 12,5 százalékhoz képest. A hibrid elektromos autók regisztrációi továbbra is növekednek, a piac 34,7 százalékát teszik ki, és továbbra is a legnépszerűbb kategóriát jelentik az unió piacán. Ugyanakkor a benzin- és dízelautók együttes piaci részesedése 37,7 százalékra esett vissza, szemben a 2024 azonos időszakában mért 47,9 százalékkal.

2025 első hét hónapjában 1,011 millió új akkumulátoros elektromos autót regisztráltak, ami 15,6 százalékos EU-piaci részesedésnek felel meg az egy évvel korábbi 12,5 százalék után. Az EU akkumulátoros-elektromos autó piacának hatvan százalékát adó négy legnagyobb nemzeti piacából háromban nőttek az elektromos autók eladásai. Németországban 38,4 százalékkal, Belgiumban 17,6 százalékkal, Hollandiában 6,5 százalékkal. Franciaországban viszont 4,3 százalékkal csökkentek az eladások éves bázison, míg az előző hónapban, júniusban 14,8 százalékos volt a növekedés éves bázison.

Az idei év első felének adatai szerint az EU-ban az új hibrid-elektromos autók regisztrációi 16,7 százalékkal 2,255 millióra emelkedtek 1,932 millióról, ami a négy legnagyobb piac növekedésének köszönhető: Franciaországban 30,5 százalékos, Spanyolországban 30,2 százalékos, Németországban 10,7 százalékos és Olaszországban 9,4 százalékos volt a növekedés. A hibrid-elektromos modellek az EU teljes piacának 34,7 százalékát teszik ki, szemben az egy évvel korábbi 29,6 százalékkal.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák