

Zöld Energia
Ennyivel növelheti a hatótávot a járműre szerelt napelem
A kísérletben a napelemes rendszer biztosította a megtett út 30 százalékát.
0 forintos villanyszámla? Napelemes rendszerrel lehetséges! Kalkuláljon itt ingyenesen. (x)
Német és holland kutatók napelem-modulokat szereltek egy elektromos könnyű haszongépjárműre, majd négy hónapon keresztül mérték annak teljesítményét a Hannover és a Hamelini Napenergia-kutató Intézet (ISFH) közötti napi 45 perces utazás során – számol be a PV Magazine. A cél a modulok által termelt energia és a jármű teljesítménye közötti kapcsolat elemzése volt, a kísérletben a járművet otthon töltötték is. A teherautó egy StreetScooter Work L modell, amely 2180 watt csúcsteljesítményű M2 ostyás szilícium fotovoltaikus modulokat használt. A napelemek különböző részeken voltak elhelyezve: 875 wattnyi a tetőn, 215 wattnyi a hátsó részen és 545 wattnyi mindkét oldalon. Az egyes modulok különböző MPPT (Maximum Power Point Tracking) rendszerekhez csatlakoztak a megfelelő energiaelosztás érdekében.
A mérések során a jármű a reggeli órákban az ISFH parkolóhelyén, este pedig az egyik kutató otthonánál várakozott különböző tájolású helyszíneken. Az ISFH és az otthoni parkolás közötti különbség az időtartamból adódóan jelentősnek bizonyult: munkahelyen történő várakozás esetén 49,06 kilowattóra, míg otthoni parkoláskor 153,32 kilowattóra energiát termelt a rendszer. Az áramot az akkumulátorokba és a DC/DC átalakítóba táplálták, amely a jármű nagyfeszültségű akkumulátorát látta el.
A mérések alapján a vezetési fázisban a modulok 9,8 kilowattóra villamos energiát termeltek 18,01 százalékos konverziós hatékonysággal. Az MPPT átalakítási szakasz után 8,3 kilowattóra energia volt elérhető, amelyet az akkumulátorok és az átalakító között osztottak szét. A rendszer hatásfoka az ISFH-parkolásnál 60,44, az otthoni parkolásnál 65,05, míg az utazásoknál 66,26 százalékos volt.
Az utazások során az energia 530 kilométert tett hozzá az elektromos jármű hatótávolságához, amely a teljes 1750 kilométeres távolság 30 százalékát tette ki. A kutatás célja a napelemek hatékonyságának és a jármű teljesítményének javítása, valamint a megújuló energiaforrások felhasználásának növelése volt az elektromos járművek körében.

Zöld Energia
Egyszerű megoldással nagyot javítottak a napelemek hatékonyságán
A kutatók szerint rendszerük jelentősen javíthatja a napelemek működését.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A napelem két nagy ellensége a hőség és a szennyeződés, egy új fejlesztés ezekkel szemben kínál védelmet. Egyiptomi kutatók olyan rendszert hoztak létre, amely kettős funkciót ellátva lehűti a felforrósodott napelemeket, miközben a felhalmozódott madárürüléket is letakarítja. Az egyiptomi Al-Azhar Egyetem kutatói egy innovatív, kettős funkciójú rendszert fejlesztettek ki a napelemek hatékonyságának növelésére – számol be a PV Magazine. A rendszer egyidejűleg hűti a paneleket mindkét oldalról, emellett pedig megtisztítja az elülső oldalt a madárürüléktől, a szennyeződés ugyanis rontja a fényáteresztést, ezáltal pedig csökkenti a teljesítményt. A szakértők egyelőre egy kísérleti modellt hoztak létre, amelyet Kairó éghajlati körülményei között teszteltek. A rendszer egy 360 W-os panel hátuljára rögzített, fából készített felülettel működik, amelyhez egy 1 mm vastag pamutszövet lapot és egy 6 mm vastag akrillapot erősítettek. A víz egy központi csövön keresztül áramlik a szövetre, miközben ventilátorok áramoltatják a levegőt. Az elülső oldalon egy lyukasztott csövön át a víz a panelre folyik, így biztosítva a tisztítást és a további hűtést.
A rendszert egy tisztított, hűtés nélküli, valamint egy madárürülékkel szennyezett napelemes panel teljesítményével hasonlították össze. A vizsgálatok során kiderült, hogy a madárürülék hot spotokat képez, ezek pedig 5 százalékkal növelik a panel hőmérsékletét, és akár 36-38 százalékkal is csökkenthetik az áramerősséget. A hűtött panel 8-9 százalékos kimeneteli áramerősség növekedést, valamint 7-9 százalékos feszültségnövekedést mutatott a nem hűtött modulokhoz képest. A teljesítménynövekedés a kontrolleszközhöz képest 7-12 százalékos, a szennyezett modulhoz képest pedig 12-33 százalékos volt. A hatásfok szempontjából a hűtött modul 20 százalékos ért el, míg a kontroll 18, a szennyezett pedig 15 százalékot.
A kutatók szerint a tisztítórendszert akkor kell beindítani, ha legalább négy madárürülékfolt található a panelen, mert ekkor a teljesítmény már 33 százalékkal mérséklődik. A hűtőrendszer automatikusan aktiválható, ha a hőmérséklet eléri a 35 Celsius-fokot.
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Komplett napelemes szettet dobtak piacra, magunk is telepíthetjük!
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Az energiatárolás jövőjét hozza el egy brit fejlesztés
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Új olajmezőt fedezett fel a Mol a Dunántúlon
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás óta
Nem erre számítottak a napelemek vizsgálatakor a kutatók!
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Nyugdíjasok is pályázhatnak a 3 milliós állami ingyenpénzre, ha napelemet telepítenének