Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Magyarországon maradnak az utcai roncsok, miközben Csehországban már hatékony megoldás működik

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb annak ellenére, hogy a fizetős övezetek gombamód terjednek.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb; a belső részeken néha egyáltalán nem lehet szabad helyet találni – írja az alternativenergia.hu. A problémát tovább rontja, hogy idehaza az utcán hagyott roncsok ott is maradnak egészen addig, ameddig van rajtuk rendszám. A megoldást a kiváló cseh példa kínálja. Ma Magyarországon jellemzően nem szállítják el azt a közterületen hosszú időre magára hagyott autót, amelyen rendszám van. Bár a jogszabály a rendszám és az érvényes műszaki vizsga együttes meglétét írja elő, a gyakorlatban pl. a parkolóőröknek, közterületet felügyelő csapatoknak nem feltétlenül van módjuk vagy késztetésük lekérdezni a rendszámos, láthatóan régóta nem mozduló autók műszaki vizsgájának érvényességét, pedig erre lenne egyszerű technikai megoldás. A vonatkozó cseh jogszabály a 2020-as szigorítás ellenére is némileg megengedőbb, ott a műszaki érvényességének vége után csak fél évvel szállítható el az autó ‒ igaz, a bírságok jóval magasabbak. Ennek ellenére Csehországban ma már elvétve találhatunk magára hagyott roncsot, különösen a városi, frekventált parkolóövezetekben, méghozzá a lakosságnak köszönhetően. A cseh önkormányzatok igen nagy hányada által használt Munipolis kommunikációs platform lehetőséget ad a régóta egyhelyben álló roncsok bejelentésére is a települések vezetése felé, GPS-koordinátákkal, fényképpel, időbélyeggel ellátva. A központi felületre befutó jelzések alapján az önkormányzat könnyen és jól követhetően felszólíthatja a tulajdonost, majd elindíthatja az elszállításhoz vezető procedúrát.

Az elmúlt időszakban már ezres nagyságrendben távolítottak el roncsokat, elhagyott kocsikat a cseh utcákról a lakossági okosalkalmazáson érkezett bejelentések alapján. Mindezt annak ellenére, hogy a cseheknek nem áll rendelkezésükre a Magyarországon bárkinek ingyenesen elérhető Jármű Szolgáltatási Platformhoz (JSZP) hasonló lehetőség, tehát a polgárok csak fizetős szolgáltatásokon keresztül tudják ellenőrizni, hogy van-e műszaki az adott járművön. A JSZP lekérdezések száma mintegy 100 milliónál jár a 2019-es indulás óta, a Munipolis alkalmazást pedig már itthon is több száz település használja ‒ köztük városok is. Az ilyen bejelentések itthon ennek ellenére még nem terjedtek el, dacára annak, hogy elhagyott kocsik azért mindenfelé akadnak az országban.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Elektromos járművek: most éri meg igazán váltani

Az elektromos kishaszonjárművek iránti érdeklődés nem csupán környezetvédelmi kérdés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az elektromos átállás jelentős költségcsökkentést és versenyelőnyt hozhat – írja az alternativenergia.hu. A futárszolgáltatások, logisztikai cégek és kisvállalkozások számára a hosszú távú üzemeltetési megtakarítások ma már jól mérhető gazdasági tényezőt jelentenek. A hivatalosan meghosszabbított állami pályázat 2026 tavaszáig biztosít támogatást tisztán elektromos kishaszonjárművek és kisbuszok beszerzésére. A program célja, hogy a vállalkozások számára pénzügyileg is vonzóvá tegye az átállást, és ezzel ne csupán a környezetet, hanem a céges költségvetést is tehermentesítse.

Rekordérdeklődés a pályázat iránt
Az e-kisteherauto.hu belső statisztikái szerint az érdeklődések száma egyetlen hét alatt 212%-kal emelkedett a pályázat meghosszabbításának bejelentése után. Ez jól mutatja, hogy a vállalkozások egyre komolyabban veszik az elektromos átállást, és keresik azokat a forrásokat, ahol gyorsan és átláthatóan tájékozódhatnak. A pályázat keretösszege a közelmúltban 30 milliárd forintról 40 milliárdra emelkedett, így több mint 9 000 új elektromos jármű állhat magyar vállalkozások szolgálatába 2026-ig. A támogatás mértéke járművenként 2,8 – 4 millió forint, a vállalkozások méretétől függően akár 16 jármű beszerzésére is igényelhető, összesen legfeljebb 64 millió forint értékben.

Mit jelent ez a vállalkozásoknak?
Üzemeltetési költségcsökkentés: Az elektromos kishaszonjárművek energiafogyasztása és karbantartási igénye akár 40–60%-kal alacsonyabb lehet, mint a hagyományos dízel vagy benzines járműveké.
Átlátható pénzügyi tervezés: A fix, kedvezményes energiaárak és a támogatott beszerzési lehetőség segít előre tervezni a költségeket.
Versenyelőny: A belvárosi behajtási korlátozások és a fogyasztók környezettudatos preferenciái miatt a tisztán elektromos járművek gazdasági előnyt jelentenek.

Advertisement

Az elektromos átállás már nem luxus, hanem stratégiai döntés
Az elektromos kishaszonjárművek átállása ma már nem csupán környezetvédelmi döntés, hanem stratégiai gazdasági lépés is. Európai tapasztalatok szerint egy kisvállalkozás járművenként akár több, mint 10 ezer eurót is megtakaríthat három év alatt, ha hagyományos dízel vagy benzines kishaszonjárművét elektromosra cseréli. A kedvezőbb energia- és karbantartási költségek révén a teljes életciklus alatti üzemeltetési költség (TCO) is csökken, így a beruházás hosszabb távon megtérül.

„A pályázat segítségével a vállalkozások érdemben csökkenthetik működési kiadásaikat, gyorsabban térülhet meg a beruházás, és versenyelőnyt szerezhetnek a piacon. Az elektromos járművek melletti stratégiai döntés hosszú távon biztosítja a cég gazdasági stabilitását.” – hangsúlyozta Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője. A jövőbeli lehetőségek is jelentősek: a támogatás kihasználásával a vállalkozások könnyebben bővíthetik flottájukat, a belvárosi behajtási korlátozások és a növekvő környezettudatosság pedig egyre kedvezőbb pozíciót biztosít a tisztán elektromos járműveknek a piacon. Hosszabb távon a városi közlekedési szabályozások várhatóan még inkább előnyösen hatnak az elektromos kishaszonjárművekre, így a cégek a mostani beruházással nemcsak költséget takarítanak meg, hanem működésük stabilitását is erősítik.

Advertisement

Az elektromos átállás tehát nemcsak a vállalkozások működését teszi hatékonyabbá, hanem hozzájárul a városi közlekedés fenntarthatóságához is: kevesebb zaj, tisztább levegő, és hosszú távon stabilabb működés várható. A szakértők szerint a következő néhány évben előreláthatólag a belvárosokban működő kisáruszállítók jelentős része már elektromos lesz, ami egyszerre jelent gazdasági és társadalmi előrelépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák