Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Magyarországon maradnak az utcai roncsok, miközben Csehországban már hatékony megoldás működik

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb annak ellenére, hogy a fizetős övezetek gombamód terjednek.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb; a belső részeken néha egyáltalán nem lehet szabad helyet találni – írja az alternativenergia.hu. A problémát tovább rontja, hogy idehaza az utcán hagyott roncsok ott is maradnak egészen addig, ameddig van rajtuk rendszám. A megoldást a kiváló cseh példa kínálja. Ma Magyarországon jellemzően nem szállítják el azt a közterületen hosszú időre magára hagyott autót, amelyen rendszám van. Bár a jogszabály a rendszám és az érvényes műszaki vizsga együttes meglétét írja elő, a gyakorlatban pl. a parkolóőröknek, közterületet felügyelő csapatoknak nem feltétlenül van módjuk vagy késztetésük lekérdezni a rendszámos, láthatóan régóta nem mozduló autók műszaki vizsgájának érvényességét, pedig erre lenne egyszerű technikai megoldás. A vonatkozó cseh jogszabály a 2020-as szigorítás ellenére is némileg megengedőbb, ott a műszaki érvényességének vége után csak fél évvel szállítható el az autó ‒ igaz, a bírságok jóval magasabbak. Ennek ellenére Csehországban ma már elvétve találhatunk magára hagyott roncsot, különösen a városi, frekventált parkolóövezetekben, méghozzá a lakosságnak köszönhetően. A cseh önkormányzatok igen nagy hányada által használt Munipolis kommunikációs platform lehetőséget ad a régóta egyhelyben álló roncsok bejelentésére is a települések vezetése felé, GPS-koordinátákkal, fényképpel, időbélyeggel ellátva. A központi felületre befutó jelzések alapján az önkormányzat könnyen és jól követhetően felszólíthatja a tulajdonost, majd elindíthatja az elszállításhoz vezető procedúrát.

Az elmúlt időszakban már ezres nagyságrendben távolítottak el roncsokat, elhagyott kocsikat a cseh utcákról a lakossági okosalkalmazáson érkezett bejelentések alapján. Mindezt annak ellenére, hogy a cseheknek nem áll rendelkezésükre a Magyarországon bárkinek ingyenesen elérhető Jármű Szolgáltatási Platformhoz (JSZP) hasonló lehetőség, tehát a polgárok csak fizetős szolgáltatásokon keresztül tudják ellenőrizni, hogy van-e műszaki az adott járművön. A JSZP lekérdezések száma mintegy 100 milliónál jár a 2019-es indulás óta, a Munipolis alkalmazást pedig már itthon is több száz település használja ‒ köztük városok is. Az ilyen bejelentések itthon ennek ellenére még nem terjedtek el, dacára annak, hogy elhagyott kocsik azért mindenfelé akadnak az országban.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Szürke hidrogénből zöld jövő, a SUSGREEN program és a repülés forradalma

Repülőgépek meghajtását szolgáló szintetikus üzemanyag kifejlesztésében vesznek részt a PTE kutatói.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egy környezetkímélő, szintetikus repülőgép-üzemanyag kifejlesztését szolgáló, hároméven át zajló nemzetközi programban vesznek részt a Pécsi Tudományegyetem kutatói – közölte a baranyai felsőoktatási intézmény az MTI-vel. A Susgreen elnevezésű kutatási projekt célja, hogy a kőolaj alapú üzemanyagokat zöldebb alternatívákkal váltsa ki, és így csökkentse a repülés ökológiai lábnyomát – írta meg az alternativenergia.hu. E folyamatban kulcsszerep juthat a hidrogénnek, amellyel kapcsolatban a PTE Hidrogén Központjában is tudományos vizsgálatokat folytatnak – olvasható az egyetem közleményében. Mint írták, problémát jelent, hogy a ma használt hidrogén döntő többsége úgynevezett “szürke hidrogén”, amelyet jelentős szén-dioxid-kibocsátás mellett állítanak elő földgázból. A fenntarthatóbb megoldás a “zöld hidrogén”, amelyet vízbontással, megújuló energiaforrások felhasználásával nyernek. Európában azonban ennek aránya jelenleg még 5 százalék alatt van – emelték ki.

A Susgreen projekt célja, hogy a szintetikus üzemanyag előállításba minél több környezetbarát technológiát integráljon, ezért a PTE kutatói a holland, görög, török és spanyol partnerekkel a hidrogén fenntartható felhasználásának lehetőségeit vizsgálják, különösen az üzemanyag előállításához kapcsolódó folyamatokban.
Az Amszterdami Egyetem vezetésével megvalósuló, magyar oldalról a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból közel 60 millió forinttal támogatott projekt jelentős lépés lehet afelé, hogy a repülésben is egyre nagyobb teret nyerjenek a fenntarthatóbb üzemanyagok – olvasható a közleményben.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák