Zöld Közlekedés
Ingyen autózhatunk tíz év múlva

A világ autósainak jelenleg csupán öt százaléka gondolkodik azon, hogy a követező (vagy azt azt követő) csere során átvált hagyományos járgányáról villanyautóra. Holland egyetemisták azonban mit sem törődve ezzel mernek nagyot álmodni.
Több mint egymilliárd autó koptatja a világ útjait. A dugók és a szmog, amit okoznak megszokott velejárói a mindennapi életnek, pontosabban megszokott bosszúságok, amelyeket az emberek elviselnek. Jelenthet-e kiutat ebből a kényelmetlenségből a villanyautó vagy akár egy napelemek segítségével közvetlenül napenergiával hajtott autó? – teszi fel a kérdést a CBNC cikke.
A helyzet jelenleg nem túl rózsás. Az elektromos meghajtású autók drágák, kicsi a hatótávolságuk és alig megoldható akkumulátoraik feltöltése. Vannak azonban olyan városai a világnak, amelyekben muszáj megoldást találni a dugók okozta szmogra. Ezek közé tartozik az indiai Mumbai, amelynek útjait naponta több száz új autó árasztja el. Szakértők szerint 2035-re további 100 millióval bővülhet az Indiában közlekedő autók száma.
Nincs más kiút
Ez elviselhetetlen dugókhoz és légszennyezéshez vezetne, így nem véletlen, hogy az ország ipari óriásához, a Mahindra-csoporthoz Mahindra Reva komolyan gondolja egy 10 ezer dollárnál nem drágább villanyautó kifejlesztését. A cég e2o típusú teljesen elektromos meghajtású járgányát tavaly óta árulják. Hatótávolsága egy feltöltéssel mindössze 100 kilométer, ám a jövőt ennek ellenére ebben a technológiában látják a cég vezetői.
Úgy gondoljuk, hogy a benzin és a gázolaj nem marad örökké a járművek üzemanyaga – fejtegeti Pawan Goenka, a Mahindra illetékes vezetője. Az alternatív meghajtások előtérbe kerülnek, még ha ez jóval tovább is tart, mint azt tíz-tizenöt évvel ezelőtt a szakértők jósolták. Két évtizede sokan azzal számoltak, hogy mostanra meglehetősen sok újfajta üzemanyaggal hajtott autó lesz az utakon.
Fog ez menni
Tévedtek, de a változás előbb vagy utóbb mégiscsak bekövetkezik. A Reva első modelljéből ugyan egyelőre nem sok talált gazdára – mindössze 500 darabot adtak el belőle -, de a cég bízik benne, hogy ez csak átmeneti nehézség. Az indiai kormány például ambiciózus terveket dédelget az elektromos és hibrid autózás támogatására.
Az e2o-t a hálózatok korához illő számos új trükkel próbálják használhatóbbá tenni. Például ha a vezető elfelejti bezárni a leparkolt járművet, sms-üzenetet kap a mobiljára, amely figyelmezteti figyelmetlenségére. A legérdekesebb kunszt azonban talán a REVive (felélesztés) funkció, ameéy szintén mobilon érhető el. Ha a vezető bajba kerül, mert autója akkui kimerültek, akkor elküldhet egy vészjelzést a gyártó diszpécserközpontjába. Válaszul felszabadítanak egy eddig zárolt áramtartalékot, amivel további 8-10 kilométert megtehet egy megfelelő konnektorig.
Erőmű a tetőn
Az Endhoveni Egyetem diákjai azonban nem sokat törődnek a villanyautók eddig megismert korlátaival, inkább a jövőre figyelnek. Úgy gondolják, hogy a következő tíz évben óriási tempóban fejlődik majd a technológia, aminek eredményeként a maiaknál jóval olcsóbb és hatékonyabb napelemek lesznek elérhetők. A tetejükön napelemeket hordozó, s ezzel követlenül a nap energiáját is hasznosító kísérleti autók valójában nem csupán felhasználják, hanem termelik is az áramot, ám fényévekre vannak a praktikusságtól, míg a konnektorból tölthető villanyautók praktikusak, de kicsi a hatótávolságuk.
Mi lenne, ha egyesítenénk ezek előnyeit? – tették fel a kérdést, és megalkották a Stella nevű autót. Ez az első négyszemélyes napelemeket hordozó jármű. Súlya mindössze 390 kilogramm, a diákok szerint napfényben 780 kilométert lehet autózni vele, éjjel pedig, akkuit használva 430-at.
A Stella a cruiser kategóriában megnyerte a 2013-as World Solar Challege versenyt. Időnként 120 kilométer/órás sebességgel döngettek vele. A holland diákok úgy vélik, miért ne épülhetnének egyedi autójukra tíz év múlva sorozatgyártású modellek? Biztosan szívesen vásárolnák ezeket a vevők, hiszen ki ne szeretne ingyen – benzinköltség nélkül – autózni.
forrás: napi.hu

Zöld Közlekedés
Már 4000 zöld jármű után fizettek: félidőhöz ért a céges flották villanyautó-támogatása
Újabb mérföldkőhöz érkezett a céges flották zöldítését 30 milliárd forinttal ösztönző pályázat.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Újabb mérföldkőhöz érkezett a céges flották zöldítését 30 milliárd forinttal ösztönző pályázat: a kifizetések elértek a négyezredik járműig, a nyertesek a kérelmekben érintett autók közel fele után már megkapták a 2,8-4 millió forint állami hozzájárulást – számolt be az alternativenergia.hu. A bejegyzésben a tárca kiemelte: az igényelt gépkocsik száma a közelmúltban haladta meg a 8 ezret, júniusban nőtte túl a programba jelentkező cégeké a 7 ezret. A hónap elején jutottak el az utalások a teljes keretösszeg feléig. A kifizetésekben érintett járműveknél a márkák rangsorát a BYD vezeti közel ezer darabbal (964). Az első ötbe még a Tesla (755), a Volvo (343), a Hyundai (266) és a Nissan (175) fért be.
A támogatási programban egy vállalkozás foglalkoztatottjai számának függvényében akár 64 millió forintot is kaphat. Az igényléseket a meghosszabbított határidő szerint 2025. december 1-ig lehet benyújtani. Az EM hangsúlyozta: a pályázatnak is köszönhető, hogy az elmúlt tavasz minden idők legjobb havi adatait hozta a környezetkímélő gépkocsik forgalomba helyezésében. Az örökrangsorban az idei március az első (2926 darabbal), a május a második (2542), az április a harmadik (2384). A kimagasló gyarapodással a leginkább klímabarát flotta darabszáma 82 ezer fölé nőtt. A zöld személyautók a 75 ezres mérföldkövet hagyták maguk mögött májusban. 2020 elejéhez képest tízszeresére bővült a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon – hívta fel a figyelmet bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás óta
Pályázat indul energiatárolókra és napelemekre, részletek!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Minden lakóházat érint az EU napelem szabályozása
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Megérkezett a hiányzó láncszem a fenntartható napelemes értékláncban
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
A könnyűszerkezetesek gyorsaságával épült a betontechnológiás mintaház
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Sokat tanulhatunk a japánoktól rend és tisztaság terén (is)
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés