Zöld Energia
Itt a világ legőrültebb és legszebb szélkereke

Holland mérnökök újra feltalálták a szélkereket. A mozgó alkatrészek nélküli szélerőművet egy panoráma-óriáskerék közepébe építenék. A berendezés látványként is izgalmas, nem kizárólag környezetvédelmi szempontból.
Sokan vannak, akik még azt sem szeretnék hogy otthonuktól pár kilométer távolságban szélerőmű épüljön, mert csúnyának tartják a látványát. Ők azok, akik valószínűleg soha nem költöznének egy szélerőmű tövébe. Egy holland cég viszont abban bízik, hogy az ő szélkerekük lesz olyan vonzó, hogy évente másfél millióan fordulnak majd meg benne. A „benne” szó nem véletlen. A Holland Szélkerék (Dutch Windwheel) két, egymásba kapcsolódó, óriási gyűrűből épülne fel Rotterdam kikötőjében. A szerkezet magassága 174 méter lenne. A talapzatot a víz alá rejtenék, tehát úgy nézne ki, mintha lebegne.
Látványosság és energiatermelés
A külső kerék panoráma-óriáskerékként funkcionálna, amelynek negyven kabinjából lehetne bámulni Európa legnagyobb kikötőjének panorámáját, valamint Delft, Dordrecht, valamint a holland közigazgatás központja, Hága is látható lenne a távolban. A belső kerék a tulajdonképpeni szélkerék, de nem csak műszaki berendezések kapnának benne helyet. Az acél-üveg szerkezetben helyeznék el az éttermet, a kilátóteraszt, egy hotelt, a kereskedelmi egységeket, valamint lakásokat is.
Hogyan lehet egy szélkerékben lakni?
Azért, mert a belső kerék nem mozog. A berendezés nem csak építészetileg teljesen szokatlan megoldás, hanem a szélenergia-hasznosítás területén is. A kerékbe vízszintes irányban csöveket szerelnek. Mindegyik (leszigetelt) csövön számos elektróda és fúvóka helyezkedik el.
A fúvókákból folyamatosan pozitívan töltött vízmolekulák áramlanak ki. Amint a párát elfújja a szél, a szerkezet körül elektromos mező keletkezik, amely elektromossággá alakítható, és továbbítható a hálózatra.
A megtermelt áram mennyisége függ a szélsebességtől, a páracseppek sűrűségétől (számától), és az elektromos mező erejétől. Az eljárást a Delfti Műszaki Egyetem két kutatója, Johan Smit és Dhiradi Djairam fejlesztette ki.
Nincs surrogás, mozgás, csak megújuló energia
Ebben a szélerőműben tehát nincs mozgó alkatrész, nem zajos, nincsenek lapátjai, és látványnak sem utolsó. Az építmény ezen felül hasznosítja az esővizet, napelemeket is szerelnek rá, továbbá a keletkező szemétből biogázt állít elő, amelyet szintén áramtermelésre lehet hasznosítani. Talán lesznek egypáran, akik tényleg ott akarnak lakni benne.
forrás: origo.hu

Zöld Energia
Árnyék és napelem: hogyan csökkenthető a teljesítményvesztés?
Német szakértők olyan napelemek megalkotásán dolgoznak, amelyek számára nem okoz gondot a részleges árnyékolás.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Nem ritka, hogy a tetőre telepített napelemek részben árnyékban legyenek, ez pedig különleges kihívást jelent a modulok számára. A Fraunhofer Szilícium Fotovoltaikus Központ (CSP) vizsgálata alapján már a panel felületének 5 százalékos árnyékolása is súlyos teljesítményvesztéshez vezethet – számol be a PV Magazine. A szeptemberig tartó SegmentPV projekt keretében a Fraunhofer CSP kutatói a német fotovoltaikus gyártó AE Solarral együttműködve fejlesztettek ki egy részleges árnyékoláshoz optimalizált modult. A kedvezőtlen árnyékolás a napelemek egy részének túlmelegedéséhez vezethet, ezek a forró pontok pedig rontják a megbízhatóságot és hozzájárulnak a burkolatban lévő polimerek öregedéséhez. Ennek megakadályozására egy módosított, hot forrópont-mentes (HSF) modult fejlesztettek ki. A szegmentált elrendezés és az integrált bypass diódák használata nagyobb energiahozamot és alacsonyabb forrópont-kockázatot eredményez. A cél a fotovoltaikus rendszer megbízhatóságának biztosítása volt, különösen részlegesen árnyékolt tetőkön.
A Fraunhofer CSP szakértőinek feladata a napelemek és az integrált diódák jellemzésére és értékelésére volt, különféle technológiák (például PERC, TOPCON) esetében vizsgálták meg, hogy a megvilágítás milyen hatásokkal jár. Az integrált aktív és passzív bypass diódák hőmérsékletfüggő viselkedését is tesztelték, hogy meghatározzák a struktúra számára optimális, a lehető legkisebb veszteséggel járó bypass diódákat. Az eredmények alapján az AE Solar különböző elrendezéseket készített a modul felületének szegmentálására, és új modulterveket fejlesztett ki.
Ezek közül néhányat prototípusként le is gyártottak a további elemzésekhez, majd kiterjedt tesztek következtek. A Fraunhofer CSP szerint ez magában foglalta a laboratóriumi körülmények között végzett folyamatos, termomechanikai terhelési ciklusos kísérleteket és árnyékolási teszteket. Az első eredmények pozitívak voltak, a hosszú távú megbízhatósági vizsgálatok várhatóan a projekt végére fejeződnek be. Az AE Solar ezután a lehető leggyorsabban piacra kívánja dobni az új generációs forrópont-mentes napelemeket.
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Vesztegetési nyomozás következménye: tagsági kizárás a brüsszeli napenergia-szövetségnél
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Vádat emeltek egy kenderesi férfi ellen, aki 21 tonna veszélyes hulladékot tárolt az udvaron
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Áll a bál a Borussia Dortmund napelemes projektje körül
-
Zöld Közlekedés5 nap telt el a létrehozás óta
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Több mint 18 Celsius-fokos különbség alakult ki az ország északi és déli része között
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés