Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Sci-fibe illő járművet mutatott be a Hyundai

Létrehozva:

|

A Hyundai automatizált, zöld hidrogénnel hajtott járművei nem csupán a szállításban jelenthetnek segítséget.

Szeptember elején, a Hyundai hidrogén tematikájú fórumán mutatták be az ambiciózus Trailer Drone koncepciót, amely egy üzemanyagcellás járművön, az e-Bogie-n alapul – írja a CNET. A megoldás lényege a zöld közlekedés mellett az automatizáltság, a technológia célja pedig az, hogy alapjaiban változtassa meg azt, amit a teherszállításról és a logisztikáról gondolunk. Az e-Bogie a forgóvázra (angolul: boogie) épül, a megoldás leginkább a vasúti kerekek miatt lehet ismerős – a forgóváz lényegében a vasúti járművek futó- és hordművének egyik típusa. A Hyundai ötlete nem is annyira teherautó, inkább egy szállításra tervezett robot, amely hidrogénes üzemanyagcellával működik. A négy kerék külön mozog, a rendszer ily módon ügyes manővereket tud elvégezni.

A technológia különösen érdekessé válik, ha több járművet kapcsolnak össze. Ha például két robotot egy utánfutó egység két végére helyeznek, létrejön a Hyundai által Trailer Drone-nak nevezett formáció. A két, függetlenül működő jármű együtt egy olyan szállítót alkot, amely nemcsak a rakodó udvarokon, hanem akár a városi központokban és az autópályán is könnyedén mozoghat. Mindegy, hogy a két e-Bogie közül melyik található elöl, a rendszerhez viszont speciális utánfutó egységre van szükség, amelyben szenzorok helyezkednek el. A cég becslése alapján a járművek egyetlen töltéssel mintegy ezer kilométert tehetnek meg.

Az érkezést követően a lekapcsolás is automatikusan történik, az utánfutó megemeli magát, míg a robotok kigurulnak alóla. Sőt, az egység további három részre is szétválhat, melyeket aztán az e-Bogie-k külön-külön szállíthatnak tovább. A Hyundai egy olyan koncepciót is bemutatott, amelyben a járművet vészhelyzeti, például katasztrófakezelő vagy tűzoltó eszközként lehet használni. A robot tetején ilyenkor egy drón is landolhat, ráadásul a további felszereléseknek, illetve az esetleges sérült személynek is kialakíthatnak helyet. Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyire jár a vállalat a megvalósítástól. A koncepció mindenesetre újabb eszköz lehet arra, hogy a Hyundai népszerűsítse a zöld hidrogén jövőjével kapcsolatos elképzeléseit. A cég vonatkozó törekvéseit az anyaországa, Dél-Korea is nagyban támogatja.

Zöld Közlekedés

Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz

Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.

Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.

A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.

A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák