Otthon
A lakosság egyre inkább korszerűsít
A rezsicsökkentés szabályainak módosítása ösztönzi a lakosság energiamegtakarítást célzó korszerűsítési terveit – derül ki a GKI és a Masterplast közös, augusztusi, reprezentatív felméréséből.
A szabályok módosítása miatt átalakultak a tervezett korszerűsítési feladatok. A külső nyílászárok cseréje iránt júliusban minden ötödik, augusztusban már minden negyedik, a fűtési rendszer korszerűsítése iránt pedig júliusban minden negyedik, a mostani felmérésben már minden harmadik felújítást tervező háztartás érdeklődött. A hőszigetelési munkák elvégzése iránti igények egy hónap alatt megduplázódtak. A napkollektor, a napelemes rendszer telepítése, cseréje iránti kereslet pedig valósággal “felrobbant”: míg júliusban a korszerűsítést tervezők 16 százaléka szeretett volna ilyen akcióba belevágni, addig augusztusban már csaknem 40 százalékuk. Az augusztusi felmérésben feltérképezték az energiamegtakarító korszerűsítési terveket. Ezer embert vontak be a kutatásba, amely nem, életkor, lakóhely és iskolai végzettség szerint reprezentatív volt.
A felmérések 2020 januárjától a Masterplast Nyrt. támogatásával készülnek. Megállapították, hogy a háztartások 6,5 százaléka biztosan, 13,4 százaléka valószínűleg még az idén energiamegtakarítást célzó felújítást tervez. A finanszírozást segíti, hogy a szabályozás szerint az év végéig még elérhetők az Otthonfelújítási program forrásai. Bár a program esetleges hosszabbításról nem született döntés, azonban a válaszadók kétharmada teljesen, egyötödük pedig jórészt egyetért azzal, hogy az államnak a jövőben is támogatnia kellene a lakóingatlanok energia-felhasználásának csökkentésére irányuló lakossági beruházásokat. Arra is kitértek, hogy jövőre a háztartások 5,1 százaléka biztosan, 20,2 százaléka valószínűleg tervez energetikai korszerűsítést.
Az idén és jövőre korszerűsítést tervezők csoportja között jelentős az átfedés: az idén korszerűsítést tervezők 70 százaléka jövőre is folytatná ezt, a 2023-ban korszerűsíteni szándékozók 60 százaléka pedig már idén is “mozgolódna”. A felmérésben kapott válaszok alapján pedig jövőre a lakosság energiamegtakarítást célzó beruházásai tovább élénkülnek. A legaktívabbak a családi házak (például a “Kádár-kockák”) lakói: idén 26, jövőre 32 százalékuk készül (biztosan vagy valószínűleg) energetikai korszerűsítésre. A társasházi lakások lakói körében ugyanezek az arányok 9-10, illetve 13-14 százalék. Az alapterület növekedésével párhuzamosan erősödik a korszerűsítési szándék: az 51 négyzetméter alatti ingatlanban lakók körében a fenti két adat 11 százalék (2022-ben) és 16 százalék (2023-ban), míg a 150 négyzetméternél nagyobb ingatlanban lakóknak már a 40, illetve 47 százaléka készül idén, illetve jövőre energetikai korszerűsítésre.
mti
Otthon
Zöld színnel a fenntarthatóságért és a tudatosabb döntésekért
Egyedi zöld színt vezet be termékein a kulacsokat és Microdrinkeket forgalmazó Waterdrop vállalat. A feltűnő, élénk színnel a vállalat kifejezi elköteleződését a környezetvédelem és fenntarthatóság mellett, és egyben szeretné felhívni a figyelmet a környezettudatosabb életmód fontosságára, és a választás lehetőségére.
A fenntarthatóság és környezetvédelem iránti elköteleződés nem csupán egy divatos trend, hanem egy olyan felelősségvállalás, amelynek közvetlen hatása van a személyes életünkre. A Waterdrop eddig is küldetésének tekintette a természetes vízfogyasztás népszerűsítését és az egyszer használatos műanyag palackok számának csökkentését. Ennek érdekében akítvan részt vesz a környezettudatosság növelésében, együttműködik környezetvédelmi szervezetekkel környezeti problémák megoldásán, támogatja a tiszta vízhez való hozzáféréssel foglalkozó programokat, valamint az óceánokban felhalmozódott műanyag palackok összegyűjtését. A Plastic Bank szervezeten keresztül minden eladott waterdrop kulacs után két PET-palackot gyűjt be a világ óceánjaiból. Termékei természetes alapanyagokból készülnek és felelős forrásból származnak, a csomagolásnál pedig arra törekszik, hogy fenntarthatóbb megoldásokat alkalmazzon, újrahasznosítható, komposztálható vagy környezetbarát anyagokat használjon.
A waterdrop Signature Zöld szín elsőként a nemesacél kollekcióban jelenik meg három változatban, és fokozatosan jelenik majd meg minden termék csomagolásán. A vállalat az új, feltűnő waterdrop Signature Zöld színe célja nemcsak a vállalat zöld gondolkodásának kinyilvánítása, hanem hogy ráirányítsa a figyelmet a környezettudatosabb döntések lehetőségére, amelyek egy fenntarthatóbb életmód kialakítására ösztönözhetnek.
Íme néhány apró változtatás, amelyekkel elkezdhetjük beépíteni a környezettudatosságot az életünkbe:
- Kerüljük a felesleges hulladékot
Az életmódunk kialakításakor fontos szerepet játszik, hogy milyen termékeket vásárolunk. Az egyszer használatos műanyag csomagolású termékek helyett választhatunk a tartós, újrahasznosítható alternatívák közül. A feláras műanyag zacskók vagy papírtáskák helyett használhatunk otthonról hozott szatyrokat.
- Támogassuk a helyi termelőket
Vásároljunk helyi termékeket és támogassuk a környezetbarát termelést. Ez nemcsak a helyi gazdaságot erősíti, hanem csökkenti a szállítás költségeit és a környezeti lábnyomot is.
- Csökkentsük az energiafogyasztást
Az energiatakarékosság nemcsak a számlát csökkenti, hanem a környezeti terhelést is. Egyszerű lépésekkel is, mint például az energiatakarékos izzók használatával, a használaton kívüli elektronikai berendezések kikapcsolásával és a háztartási gépek rendszeres karbantartásával is sokat spórolhatunk.
- Étkezzünk tudatosabban
Fogyasszunk több növényi alapú ételt, és kerüljük a feldolgozott élelmiszereket. Növeljük a természetes vízfogyasztást és keressünk természetes ízesítőket. Ezekkel nemcsak a bolygónk, hanem saját egészségünk érdekében is sokat teszünk.
- Támogassuk a környezetvédelmi kezdeményezéseket
Csatlakozzunk vagy támogassunk helyi vagy nemzetközi környezetvédelmi szervezeteket és kezdeményezéseket, vegyünk részt fenntartható életmódra ösztönző kihívásokon. A közösség ereje nemcsak ösztönöz, hanem fel is tölt energiával.
Bár ezek a változtatások apró cseppeknek tűnnek a tengerben, a Waterdrop hitvallása, hogy cseppről cseppre juthatunk el a nagy változásokhoz.