Zöldinfó
Az időjárás kedvezőtlen légiforgalmi következményeinek tompítására összefogott a HungaroControl és a HungaroMet
Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett a magyar meteorológiai szolgáltatóval, a HungaroMettel.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Keddtől a légiforgalmi irányítóteremben jelen lévő meteorológus segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban – közölte az MTI-nek kedden megküldött közleményében a légiforgalmi irányító. Az intézkedés az utasokat és a nyaralni vágyó családokat is kedvezően érinti, hiszen a járatkésések csökkenését remélik tőle – tették hozzá.
Mint emlékeztettek, a klímaváltozás miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárás jelentősen befolyásolja a légi közlekedést, hiszen a nyári időszakban kialakuló zivatarok az elmúlt években gyakoribbá és erőteljesebbé váltak. A zivatarcellák korlátozzák a légterek áteresztőképességét, mert repülésbiztonsági kockázatokat jelentenek, így jelentősen növelik a járatkésések esélyét is. Az időjárási viszontagságok okozta nehézségek enyhítése érdekében szorosabb együttműködési keretrendszert alakított ki a HungaroControl és a kijelölt és tanúsított hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet. Az együttműködés része a repülésmeteorológusi asszisztencia közös továbbfejlesztése, amely valós idejű támogatást nyújt a döntéshozatalhoz és az előrejelzések értelmezéséhez.
Az operatív irányítás támogatása érdekében az első megvalósuló projektelem magában foglalja, hogy a HungaroMet repülésmeteorológusa személyesen segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, a második a repülésmeteorológiai szoftver továbbfejlesztési szempontjainak áttekintése, míg a harmadik olyan tabletek elhelyezése az irányítói munkaállomásoknál, amelyeken keresztül a kollégák hasznos belső dokumentumok és oldalak mellett további repülésmeteorológiai alkalmazásokat is meg tudnak jeleníteni – részletezte a HungaroControl.
Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette, hogy az együttműködés legfontosabb célja, hogy csökkentsék az időjárás okozta bizonytalanságot, és így hatékonyabban és felkészültebben tudják kezelni a nyári csúcsforgalmat. Reményeik szerint a kiszámíthatóbb forgalomirányítás a járatkésések csökkenését eredményezheti – mondta.
A HungaroMet már 2025 februárjában telepítette a repülésmeteorológus munkájához szükséges eszközöket, melynek próbaüzeme mostanáig tartott. Az éles üzem beindítását követően a projekt – a tervek szerint – szeptemberig tart, azután a tapasztalatok összegzése és értékelése zárja a fejlesztési folyamatot. Az előrejelzések szerint 2025-ben ismételten kimagaslóan erős nyári forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő léginavigációs szolgáltató. A meteorológiai asszisztencián túl ilyen például az irányítói kapacitások bővítése, a légtér szerkezetének hatékonyabb működést célzó átalakítása, valamint a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek is – írta közleményében a HungaroControl.
Zöldinfó
Vízre hangolt jövő: Debrecen átfogó fejlesztésekkel válaszol a klímaváltozás kihívásaira
A hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban – jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A klímaváltozást mindannyian érezzük, főképp a vízgazdálkodáson keresztül, amely az alkalmazkodásnak is a legjobb eszköze – írja az alternativenergia.hu. Hangsúlyozta, hogy a “sok víz” problémájához nemcsak azzal a tudással tudtak idomulni, amellyel a 70 éves vízügyi igazgatás rendelkezik, hanem azzal a 450 milliárd forintos fejlesztésekben felépült védművekkel is, amelyekkel Európa élvonalába került az ország. “Azonban látnunk kell, hogy új korszak kezdődik, és másfajta fejlesztésekre van szükség” – mondta. V. Németh Zsolt kitért arra is: létrehozták a Vízgazdálkodási Tárcaközi Bizottságot, amely azonosítja és ütközteti a különböző ágazatok érdekeit. Megjegyezte, hogy a klímaváltozás nem csak az agrárium gondja. Az államtitkár közölte, hogy az idén 288 milliárd forint szolgálta a vízvisszatartást, és összesen 363 milliárd forintból gazdálkodhatott a vízügyi ágazat.
A fejlesztéseken belül számos projekt már zajlik, hat programban már elindult a közbeszerzés, kivitelezés, és ezek közül a legnagyobb a Debrecent érintő Civaqua második üteme, 40 milliárd forint európai uniós forrás felhasználásával – ismertette V. Németh Zsolt. Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester szerint az a legfontosabb, hogy jövőre folytatódhat a Civaqua, ami lehetővé teszi, hogy a Keleti-főcsatorna vizét Debrecen északi és keleti területeire is eljuttassák. Ehhez meg kell építeni egy 13,5 kilométer hosszú gravitációs vezetékrendszert, amely a vizet a 2023-ban megépült magasponti kiegyenlítő tározótól Debrecen-Pallag térségébe, a Pallagi-csatornába juttatja. A program megvalósulásával az ország első természetvédelmi területére, a Nagyerdőre juthat víz, valamint a város melletti tavakba, így a Vekeribe, az Erdőspusztai-tavakhoz és a Fancsikai-tározóhoz. Elmondta: mivel magasabb területre kell a vizet eljuttatni, a városnak van egy megállapodása a kormánnyal, ami hálózatfejlesztést irányoz elő a TIVIZIG és az OPUS TITÁSZ beruházásában; egy napelempark is részét képezi a távlati terveknek, erre kormánydöntés született, amelynek összege 3 575 000 000 forint.
Kifejtette, hogy a jövő héten ülésező városi közgyűlés dönt arról, hogy beadja-e a pályázatát egy 5 milliárd forintos fejlesztésre Civaqua Plusz néven, KEHOP Plusz pályázat keretében. A projekt konkrét célja, hogy a települések kezeljék a vízgazdálkodási kihívásokat, mint az egyenetlen csapadékeloszlás, a hirtelen lezúduló esők okozta károk, vagy aszály idején a vízhiány. Ebben a projektben valósulhatna meg a Vekeri-tó rehabilitációja és a Tócóvölgyi Ökopark is. Ez utóbbinak a megvalósulásáról jövőre születhet döntés, de mindkét projekt, vagyis a Civaqua második üteme és a Civaqua Plusz is 2029 decemberéig be kell, hogy fejeződjön. Barcsa Lajos (Fidesz-KDNP) alpolgármester arról beszélt, hogy Debrecen folyamatosan fejlődik, több mint 20 ezer új munkahely jött létre az elmúlt években. A fejlesztések látszanak a városban, azonban a gazdasági növekedés mellé élhető környezetet, közösségi tereket és természetközeli infrastruktúrát is kell építeni – fűzte hozzá.
Balázs Ákos (Fidesz-KDNP) alpolgármester kijelentette, hogy a projekt folytatása minden debreceninek fontos. Amikor a város zöld kódexét készítették és megkérdezték a helyieket, hogy a megjelölt 50 intézkedés közül melyiket tartják a legfontosabbnak, a Civaqua program folytatását nevezték meg – közölte.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaElektromos autós áttörés: a Leapmotor a miniautóktól a C-SUV kategóriáig hódít
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás ótaIngyenes hőszigetelés és bónuszrendszer: új lendületben a hazai épületfelújítás
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás ótaA napenergia mellé tárolók kellenek: új irányt jelöltek ki
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaKiemelt fajvédelmi program indul a kácsi patakcsiga és a fekete bödöncsiga megőrzésére
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás ótaTöltőkábelek elektromos autókhoz: biztonság, gyorsaság és megbízhatóság
