Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Az időjárás kedvezőtlen légiforgalmi következményeinek tompítására összefogott a HungaroControl és a HungaroMet

Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett a magyar meteorológiai szolgáltatóval, a HungaroMettel.

Létrehozva:

|

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Keddtől a légiforgalmi irányítóteremben jelen lévő meteorológus segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban – közölte az MTI-nek kedden megküldött közleményében a légiforgalmi irányító. Az intézkedés az utasokat és a nyaralni vágyó családokat is kedvezően érinti, hiszen a járatkésések csökkenését remélik tőle – tették hozzá.

Mint emlékeztettek, a klímaváltozás miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárás jelentősen befolyásolja a légi közlekedést, hiszen a nyári időszakban kialakuló zivatarok az elmúlt években gyakoribbá és erőteljesebbé váltak. A zivatarcellák korlátozzák a légterek áteresztőképességét, mert repülésbiztonsági kockázatokat jelentenek, így jelentősen növelik a járatkésések esélyét is. Az időjárási viszontagságok okozta nehézségek enyhítése érdekében szorosabb együttműködési keretrendszert alakított ki a HungaroControl és a kijelölt és tanúsított hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet. Az együttműködés része a repülésmeteorológusi asszisztencia közös továbbfejlesztése, amely valós idejű támogatást nyújt a döntéshozatalhoz és az előrejelzések értelmezéséhez.

Advertisement

Az operatív irányítás támogatása érdekében az első megvalósuló projektelem magában foglalja, hogy a HungaroMet repülésmeteorológusa személyesen segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, a második a repülésmeteorológiai szoftver továbbfejlesztési szempontjainak áttekintése, míg a harmadik olyan tabletek elhelyezése az irányítói munkaállomásoknál, amelyeken keresztül a kollégák hasznos belső dokumentumok és oldalak mellett további repülésmeteorológiai alkalmazásokat is meg tudnak jeleníteni – részletezte a HungaroControl.

Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette, hogy az együttműködés legfontosabb célja, hogy csökkentsék az időjárás okozta bizonytalanságot, és így hatékonyabban és felkészültebben tudják kezelni a nyári csúcsforgalmat. Reményeik szerint a kiszámíthatóbb forgalomirányítás a járatkésések csökkenését eredményezheti – mondta.

Advertisement

A HungaroMet már 2025 februárjában telepítette a repülésmeteorológus munkájához szükséges eszközöket, melynek próbaüzeme mostanáig tartott. Az éles üzem beindítását követően a projekt – a tervek szerint – szeptemberig tart, azután a tapasztalatok összegzése és értékelése zárja a fejlesztési folyamatot. Az előrejelzések szerint 2025-ben ismételten kimagaslóan erős nyári forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő léginavigációs szolgáltató. A meteorológiai asszisztencián túl ilyen például az irányítói kapacitások bővítése, a légtér szerkezetének hatékonyabb működést célzó átalakítása, valamint a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek is – írta közleményében a HungaroControl.

Advertisement

Zöldinfó

Magyarország tisztán karbonmentes energiaforrásokból fedezi igényeit

Áprilisban 10 százalék alatt maradt az áramimport aránya – közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebookon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Tájékoztatásuk szerint az előző hónapban mindössze 9,9 százalékot tett ki a behozatal részesedése a hazai bruttó villamosenergia-forgalomból, 2012 eleje óta ez a legalacsonyabb importhányad – írja az alternativenergia.hu. Az elmúlt bő évtizedből a második legjobb hónap 2023 szeptembere volt, másfélszer nagyobb, 15 százalék feletti mutatóval. Kicsit magasabb, 15,4 százalékos értéket hozott a tavalyi negyedik hónap. 2024 és 2025 áprilisában a bruttó villamosenergia-forgalom közel azonosan alakult (3329 gigawattóra és 3351 gigawattóra) – tették hozzá, megjegyezve, hogy a kedvezőbb importhányad a magyarországi termelés jelentős bővülésének tudható be (2816-ról 3020 gigawattórára). Kiemelték, hogy “áprilisban öt napon is exportos volt a magyar importszaldó. Hasonlóképpen kezdődött a május, a hónap első három napján több áramot vittünk ki, mint amennyit behoztunk”.

A bejegyzésben kitértek arra is, hogy az egy főre eső napenergia kapacitásban Magyarország a kilencedik a világon. Tavaly a belföldön előállított áram negyede származott naperőművekből, ennél jobb adattal egyetlen másik ország sem büszkélkedhet. Az óriási beépített teljesítmény és a paksi blokkok jóvoltából egyre többször tudja az ország tisztán karbonmentes forrásokból fedezni a hazai igényeket, ahogy egyre többször futja exportra is.

Advertisement

Az energiatárolói képességek bővítésével a délben csúcsra járó napelemes termelést félre lehet tenni estig, amikor a fogyasztás megugrik, és amikor magasba szökik az áram piaci ára. A kormányzati támogatásoknak köszönhet ipari energiatárolókból már jövőre 500 megawattnyi kapacitás épülhet ki – írták a Facebookon.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák