Zöldinfó
Az időjárás kedvezőtlen légiforgalmi következményeinek tompítására összefogott a HungaroControl és a HungaroMet
Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett a magyar meteorológiai szolgáltatóval, a HungaroMettel.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Keddtől a légiforgalmi irányítóteremben jelen lévő meteorológus segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban – közölte az MTI-nek kedden megküldött közleményében a légiforgalmi irányító. Az intézkedés az utasokat és a nyaralni vágyó családokat is kedvezően érinti, hiszen a járatkésések csökkenését remélik tőle – tették hozzá.
Mint emlékeztettek, a klímaváltozás miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárás jelentősen befolyásolja a légi közlekedést, hiszen a nyári időszakban kialakuló zivatarok az elmúlt években gyakoribbá és erőteljesebbé váltak. A zivatarcellák korlátozzák a légterek áteresztőképességét, mert repülésbiztonsági kockázatokat jelentenek, így jelentősen növelik a járatkésések esélyét is. Az időjárási viszontagságok okozta nehézségek enyhítése érdekében szorosabb együttműködési keretrendszert alakított ki a HungaroControl és a kijelölt és tanúsított hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet. Az együttműködés része a repülésmeteorológusi asszisztencia közös továbbfejlesztése, amely valós idejű támogatást nyújt a döntéshozatalhoz és az előrejelzések értelmezéséhez.
Az operatív irányítás támogatása érdekében az első megvalósuló projektelem magában foglalja, hogy a HungaroMet repülésmeteorológusa személyesen segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, a második a repülésmeteorológiai szoftver továbbfejlesztési szempontjainak áttekintése, míg a harmadik olyan tabletek elhelyezése az irányítói munkaállomásoknál, amelyeken keresztül a kollégák hasznos belső dokumentumok és oldalak mellett további repülésmeteorológiai alkalmazásokat is meg tudnak jeleníteni – részletezte a HungaroControl.
Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette, hogy az együttműködés legfontosabb célja, hogy csökkentsék az időjárás okozta bizonytalanságot, és így hatékonyabban és felkészültebben tudják kezelni a nyári csúcsforgalmat. Reményeik szerint a kiszámíthatóbb forgalomirányítás a járatkésések csökkenését eredményezheti – mondta.
A HungaroMet már 2025 februárjában telepítette a repülésmeteorológus munkájához szükséges eszközöket, melynek próbaüzeme mostanáig tartott. Az éles üzem beindítását követően a projekt – a tervek szerint – szeptemberig tart, azután a tapasztalatok összegzése és értékelése zárja a fejlesztési folyamatot. Az előrejelzések szerint 2025-ben ismételten kimagaslóan erős nyári forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő léginavigációs szolgáltató. A meteorológiai asszisztencián túl ilyen például az irányítói kapacitások bővítése, a légtér szerkezetének hatékonyabb működést célzó átalakítása, valamint a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek is – írta közleményében a HungaroControl.
Zöldinfó
Szénhidrogén-készletek feltárására fókuszál az új Mol–SOCAR megállapodás
Átfogó szénhidrogén kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodást írtak alá.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Mol-csoport és a azerbajdzsáni állami olajtársaság, a SOCAR átfogó szénhidrogén kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodást írt alá, amely Azerbajdzsán Shamakhi-Gobustan régiójának egy szárazföldi területére vonatkozik, a közös kutatási projektben a Mol-csoport operátorként 65 százalékos, a SOCAR pedig 35 százalékos részesedéssel rendelkezik – írja az alternativenergia.hu. A megállapodást Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója, valamint Rovshan Najaf, a SOCAR elnöke írta alá. Kiemelték, a 2025. júniusi megállapodásra alapozva, amely a Shamakhi-Gobustan régióban tervezett szénhidrogén-kutatás legfontosabb feltételeiről szólt, a mostani teljes körű megállapodás jelentős mérföldkövet jelent a Mol és a SOCAR stratégiai partnerségében, amely a korábbi sikeres együttműködésekre épül.
A közleményben Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy “a SOCAR-ral folytatott legújabb együttműködésünk végleges megállapodása újabb jelentős lépést jelent közös cél felé, hogy új lehetőségeket tárjanak fel és bővítsék partnerségünket Azerbajdzsán kutatás-termelés szektorában. A projekt révén erős alapokat fektettek le Azerbajdzsánban, amely nemzetközi tevékenységük egyik fontos pillére, és jelentős szerepet játszik Közép-Európa energiabiztonságában, rugalmasságot biztosít számukra a nyersolaj beszerzésében, finomításában”. A közleményben kitértek arra is, hogy a megállapodás megerősíti a Mol-csoport hosszú távú stratégiai jelenlétét a Kaszpi-térségben, valamint partnerségét a SOCAR-ral Azerbajdzsán szénhidrogén-készleteinek fejlesztésében. Emellett tovább erősíti az Azerbajdzsán és Magyarország között régóta fennálló gazdasági és energetikai együttműködést. A kutatási projekt következő lépéseként szeizmikus mérés kezdődik 2026 elején, amelyet később kutatófúrások követnek – írták a közleményben.
Ismertették, hogy a Mol-csoport 2020-ban jelent meg Azerbajdzsánban, amikor 9,57 százalékos részesedést szerzett a világ egyik legnagyobb olajmezőjében, az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) mezőben, valamint 8,9 százalékos tulajdonrészt a Baku-Tbiliszi-Ceyhan (BTC) olajvezetékben, amely nyersolajat szállít a Földközi-tenger partján fekvő Ceyhan kikötőjébe. Az azerbajdzsáni termelés 2024-ben a Mol szénhidrogén-termelésének 14 százalékát, és készleteinek 25 százalékát adta. A BTC vezeték pedig kiemelkedően fontos szerepet tölt be a Mol régiós finomítóinak – például a pozsonyi Slovnaft és a rijekai INA finomítók – ellátásában. Eddig összesen 18 millió hordónyi Mol-kőolajat szállítottak az ACG mezőről a BTC vezetéken és tengeri szállítással ezekbe a finomítókba – tájékoztatott a Mol.
-
Zöld Közlekedés5 nap telt el a létrehozás ótaElektromos járművek: most éri meg igazán váltani
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaEnergiatárolás: ki pályázhat a 2,5 milliós állami támogatásra?
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaFöld alá kerültek a kábelek: időjárásállóbbá vált a helyi villamosenergia-hálózat
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVízre hangolt jövő: Debrecen átfogó fejlesztésekkel válaszol a klímaváltozás kihívásaira
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaIngyenesen hozzáférhető klímaelőrejelzések: elkészült a FORESEE továbbfejlesztett verziója
