

Zöldinfó
Belgium végleg lekapcsolta az Antwerpen melletti Doel 3-as atomreaktort
Belgium végleg lekapcsolta az Antwerpen melletti Doel 3-as reaktort első lépésként az országban működő atomerőművek tervezett fokozatos leállításának részeként – jelentette be az Engie áramszolgáltató egyik szóvivője.
Ezzel Belgium két atomerőművében már csak hat reaktor működik. A francia tulajdonú Engie az ország keleti felében, Tihange mellett, valamint Észak-Belgiumban, Doel közelében üzemeltet erőműveket. Az eredeti kormányzati elképzelések szerint a belga atomerőműveket 2025-ig bezárták volna. Az ukrajnai orosz hadművelet és a megemelkedett energiaárak miatt a belga kormány úgy döntött, hogy tíz évvel meghosszabbítja a Doel 4 és a Tihange 3 reaktorok élettartamát 2035-ig, ezzel biztosítva az energiaellátást. A nukleáris energia jelenleg Belgium energiaellátásának mintegy 40 százalékát biztosítja.
A dpa német hírügynökség felidézte, hogy több probléma is adódott már a belga atomerőművek műszaki állapotával. A Doel 3 nyomottvizes reaktornál például tíz éve szakemberek hajszálrepedéseket fedeztek fel a reaktortartályon, ami miatt azt két alkalommal is hosszabb időre le kellett állítani. A belga atomenergia-felügyelet azonban utólag biztonságosnak minősítette az 1982-ben üzembe helyezett, 1006 megawatt teljesítményű reaktort. Az azonos felépítésű tihange-i 2-es blokkot, amelyen szintén hajszálrepedéseket észleltek, 2023-ban tervezik végleg leállítani, a következő blokkokat pedig majd csak 2025-ben kapcsolják le.
mti

Zöldinfó
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
Már most a 2030-as uniós határérték alatt van a légszennyezettség szintje Hollandiában.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A légszennyező anyagok kibocsátása már most megfelel a 2030-ig teljesítendő uniós szabványoknak Hollandiában, tavaly a nitrogén-oxidok kibocsátása és a szálló por szintje a négy év múlva alkalmazandó kibocsátási határérték alatt volt az országban – derült ki az alternativenergia.hu jelentéséből. A jelentés szerint – amelyet a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál ismertetett – a légszennyező anyagok kibocsátása Hollandiában már megfelel az európai környezetvédelmi céloknak, elsősorban azért, mert a vonatkozó szigorúbb előírások miatt az a személygépkocsik és tehergépjárművek az elmúlt két évtizedben a korábbinál jóval alacsonyabb kibocsátásúak lettek.
Mind az öt szabályozott szennyező anyag – a nitrogén-oxidok, az illékony szerves vegyületek, az ammónia, a kén-dioxid és a finom részecskék – kibocsátása évek óta az EU 2020-as határértékei alatt van Hollandiában, és tavaly volt először, hogy mind az öt kategória adata a 2030-ra kitűzött plafon alá került – írták. A jelentés szerint Hollandiában a finom részecskék kibocsátásának legnagyobb forrásai a háztartások, ami főként a kályhákkal és kandallókkal végzett fatüzelésből fakad. Noha a háztartások kibocsátása 2005 óta csökken, a mérséklődés közel sem akkora, mint a közlekedés esetében. A főként közlekedésből származó nitrogén-oxidok kibocsátása ugyanis 2024-ben több mint 61 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2005-ben – közölték. A kibocsátás csökkenése valószínűleg folytatódni fog, mivel Hollandiában egyre több úgynevezett tiszta autó és teherautó közlekedik, ahogy egyre több a teljesen elektromos, nulla kibocsátású jármű is az utakon – tették hozzá.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Ősi kőzetek árulták el: 410 millió éve vált oxigéndússá a Föld légköre
-
Zöld Közlekedés2 nap telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek
-
Zöldinfó17 óra telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda