Zöld Közlekedés
Bioüzemanyaggal repült a Boeing 787 ecoDemonstrator
Túl van az első bioüzemanyagos tesztrepülésén a ZA004-es gyári számú, a berepülési flottát is erősítő Dreamliner, amely az ecoDemonstrator szerepét kapta. Az első repülés célja a biodízel keverékkel való működés megfigyelése és a technológia létjogosultságának bizonyítása volt.
A tesztrepülés során a gép Rolls-Royce Trent 1000 típusú bal hajtóműve 15 százalék biodízel és 85 százalék kerozin keverékével működött.
A Boeing tesztgépének meghajtásához szükséges biodízel nyersanyagot használt sütőolajból és állati zsiradékokból állította elő az EPIC Aviation.
A hulladékból való előállítás fontos adaléka a valóban környezetbarát üzemanyagnak, hiszen az elsődlegesen növényi alapanyagokból történő előállítás nem lenne kellően gazdaságos és hatalmas termőföldeket venne el az élelmiszer növényektől.
A Boeing előzetes számításai szerint mintegy 3 milliárd liter (800 millió gallon) biodízelt lehetne előállítani Európa, Ázsia és az Egyesült Államok területén keletkező használt sütőolajból és állati zsiradékokból, ami az 1 százalékát teszi ki a föld éves repülőgép üzemanyag keresletének.
A Boeing a megfelelő politikai hozzáállás esetén 3 dollár/gallon nagykereskedelmi árral számol, ami igen kedvező a fosszilis üzemanyagok áraihoz képest.
Julie Felgar, a Boeing környezetvédelmi stratégiákért felelős ügyvezető igazgatója:
“A bioüzemanyagok használata hatalmas lehetőséget rejt magában, segítségükkel a partnereink vagyis a légitársaságok gazdaságosabban és ami a legfontosabb, környezetbarát módon üzemeltethetik a gépeiket. A Boeing a fenntartható módon előállított bioüzemanyagok használata mellett teszi le a voksát.”
A repülőgépgyár büszke az elért eredményekre, az ecoDemonstratorban 25 egyéb technológiai újítás is szerepet kapott. A Boeing a sikeres tesztrepülések után a program felgyorsítására törekszik, hogy minél hamarabb kereskedelmi forgalomba kerülhessenek a környezetbarát technológiák.
A programban a Boeingen kívül neves hajtóműgyártók, a Rolls-Royce és a Pratt&Whitney is részt vesz, valamint az üzemanyag szállítója, az EPIC Aviation.
forrás: airportal.hu
Zöld Közlekedés
A Toyota új modelloffenzívára készül: 2026-ban nyolc új hibrid és elektromos autó érkezik
A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon – írja az alternativenergia.hu. A Toyota Central Europe tájékoztatása szerint a magyarországi új személyautók és kishaszongépjárművek kategóriájában a világelső autómárka január és október között 13 933 új autót értékesített, a Magyarországon is mintegy 75 százalékban részben vagy teljesen elektrifikált autókat értékesítő japán autómárka piaci részesedése így 11,1 százalékos. A teljes magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű-piacon az idén október végéig 125 819 új autó talált gazdára. Az importőr cég közlése szerint a személyautók szegmensében a márka 11 590 új autó eladásával, 10,9 százalékos piaci részesedést ért el, míg a kishaszonjárművek között 2333 új autó értékesítésével, 12,2 százalékos részesedéssel áll jelenleg a második helyen.
A flottapiacon a Toyota a második 9250 darabbal, ez 0,49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, részesedése 10,2 százalék. Magyarországon az idén folytatódott a hajtásmix átalakulása: a személygépkocsik és kishaszonjárművek értékesítésében a benzin meghajtású autók aránya 30-ról 24 százalékra esett, a dízel üzemanyagot használóké 12 százalék maradt – ismertette a cég. Közben a mild hibrid járművek (MHEV) aránya 31-ről 36 százalékra nőtt, a hibrid elektromosaké (HEV) 15 százalék maradt, a plug-in hibridek (PHEV) 5 százaléka szintén nem változott, míg a teljesen elektromos járműveké (BEV) 7-ről 8 százalékra emelkedett. Adataik szerint Magyarországon ma már több mint 82 ezer elektrifikált jármű fut az utakon.
Az importőr emlékeztetett arra: piacvezető pozíciójának megtartása mellett célkitűzése volt, hogy növeli a BEV- és PHEV-értékesítést. Az idén ezt elsősorban modellfrissítések szolgálták, de a 2026-os évben a modellpaletta drasztikusan megújul, nyolc új Toyota modell érkezik, öntöltő hibridek és elektromos modellek. Magyarországon a teljes személyautó-piacon a tisztán elektromos járművek aránya eltérő a különböző szegmensekben, a D-SUV-ok kategóriájában a legmagasabb, októberig már elérte a BEV-arány a 21 százalékot, a közép- és felsőközép-kategóriában 12 százalék, a B-SUV-ok eladásainál például 8 százalék. Új modelljeivel a Toyota elsősorban ezekben a szegmensekben erősíti a termékpalettát.
A Toyota Central Europe – Hungary Kft. régiós importőr cég, az idén november közepéig 141 ezer Toyota és 17,1 ezer Lexus eladásában működött közre, ezzel a Toyota európai eladásaiból 13,5 százalékkal, a Lexus eladásaiból 22 százalékkal vette ki a részét. Éves árbevétele 2024-ben a nyilvános cégadatok szerint meghaladta a 207 milliárd forintot. A Toyota japán autógyártó szeptember végével mintegy 7,13 millió jármű értékesítésével vezette a világszintű eladásokat, csoportszinten pedig – a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino márkákat is beleértve – 8,4 millió darabot meghaladó értékesítéssel globálisan az első számú autógyártó volt.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés