Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Elektromos autók – tíz akkumulátorgyárra lenne szükség Európában

Létrehozva:

|

Ahhoz, hogy az elektromos gépkocsik elterjedjenek, elengedhetetlenül szükség van elegendő akkumulátorra. Becslések alapján az elektromos közúti járművek piaca globális viszonylatban 250 milliárd dolláros lesz.

Eddig Ázsiai a meghatározó a területen, ezt támasztja alá, hogy például egyetlen fontos akkumulátor-gyártó sem származik Európából. Marus Sefcsovics, az Európai Unió energiaügyi biztosa ezen akar mindenképpen változtatni és bejelentette: Európában több mint tíz nagy akkumulátorgyártó üzemre felépítésére van szükség. Az ipar egyelőre visszafogottan reagált. A Volkswagen Salzgitterben épített fel egy kísérleti üzemet, de azt még nem lehet tudni, hogy a társaság beszáll-e az akkumulátorok gyártásába. A Daimler a szászországi Kamenz városában hoz létre egy akkumulátorgyárat, de ott alapvetően az Ázsiában vásárolt eszközöket dolgozzák majd fel. A Bosch szintén gondolkodik azon, hogy beszálljon az üzletbe. A gond azonban az, hogy ehhez hatalmas beruházásokra van szükség. A Bosch menedzserei úgy vélték, hogy 20 százalékos piaci részesedés megszerzéséhez legalább 20 milliárd eurót kellene befektetni.

Az Európai Bizottság segítene a vállalatoknak azáltal, hogy lehetővé teszi az egyes tagállamoknak a célzott támogatások nyújtását. Emellett elősegítenék a határokon átnyúló projekteket. A szakemberek szerint naivitás lenne azt gondolni, hogy a jövőben is bármikor olcsón lehet majd megvásárolni a világpiacon az elektromos autók akkumulátorait. Csak a saját európai gyártókapacitás biztosíthatja azt, hogy a kontinens beleszólhasson a területen az új szabványok kidolgozásába.

forrás: alternativenergia.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Elektromos járművek: most éri meg igazán váltani

Az elektromos kishaszonjárművek iránti érdeklődés nem csupán környezetvédelmi kérdés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az elektromos átállás jelentős költségcsökkentést és versenyelőnyt hozhat – írja az alternativenergia.hu. A futárszolgáltatások, logisztikai cégek és kisvállalkozások számára a hosszú távú üzemeltetési megtakarítások ma már jól mérhető gazdasági tényezőt jelentenek. A hivatalosan meghosszabbított állami pályázat 2026 tavaszáig biztosít támogatást tisztán elektromos kishaszonjárművek és kisbuszok beszerzésére. A program célja, hogy a vállalkozások számára pénzügyileg is vonzóvá tegye az átállást, és ezzel ne csupán a környezetet, hanem a céges költségvetést is tehermentesítse.

Rekordérdeklődés a pályázat iránt
Az e-kisteherauto.hu belső statisztikái szerint az érdeklődések száma egyetlen hét alatt 212%-kal emelkedett a pályázat meghosszabbításának bejelentése után. Ez jól mutatja, hogy a vállalkozások egyre komolyabban veszik az elektromos átállást, és keresik azokat a forrásokat, ahol gyorsan és átláthatóan tájékozódhatnak. A pályázat keretösszege a közelmúltban 30 milliárd forintról 40 milliárdra emelkedett, így több mint 9 000 új elektromos jármű állhat magyar vállalkozások szolgálatába 2026-ig. A támogatás mértéke járművenként 2,8 – 4 millió forint, a vállalkozások méretétől függően akár 16 jármű beszerzésére is igényelhető, összesen legfeljebb 64 millió forint értékben.

Mit jelent ez a vállalkozásoknak?
Üzemeltetési költségcsökkentés: Az elektromos kishaszonjárművek energiafogyasztása és karbantartási igénye akár 40–60%-kal alacsonyabb lehet, mint a hagyományos dízel vagy benzines járműveké.
Átlátható pénzügyi tervezés: A fix, kedvezményes energiaárak és a támogatott beszerzési lehetőség segít előre tervezni a költségeket.
Versenyelőny: A belvárosi behajtási korlátozások és a fogyasztók környezettudatos preferenciái miatt a tisztán elektromos járművek gazdasági előnyt jelentenek.

Advertisement

Az elektromos átállás már nem luxus, hanem stratégiai döntés
Az elektromos kishaszonjárművek átállása ma már nem csupán környezetvédelmi döntés, hanem stratégiai gazdasági lépés is. Európai tapasztalatok szerint egy kisvállalkozás járművenként akár több, mint 10 ezer eurót is megtakaríthat három év alatt, ha hagyományos dízel vagy benzines kishaszonjárművét elektromosra cseréli. A kedvezőbb energia- és karbantartási költségek révén a teljes életciklus alatti üzemeltetési költség (TCO) is csökken, így a beruházás hosszabb távon megtérül.

„A pályázat segítségével a vállalkozások érdemben csökkenthetik működési kiadásaikat, gyorsabban térülhet meg a beruházás, és versenyelőnyt szerezhetnek a piacon. Az elektromos járművek melletti stratégiai döntés hosszú távon biztosítja a cég gazdasági stabilitását.” – hangsúlyozta Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője. A jövőbeli lehetőségek is jelentősek: a támogatás kihasználásával a vállalkozások könnyebben bővíthetik flottájukat, a belvárosi behajtási korlátozások és a növekvő környezettudatosság pedig egyre kedvezőbb pozíciót biztosít a tisztán elektromos járműveknek a piacon. Hosszabb távon a városi közlekedési szabályozások várhatóan még inkább előnyösen hatnak az elektromos kishaszonjárművekre, így a cégek a mostani beruházással nemcsak költséget takarítanak meg, hanem működésük stabilitását is erősítik.

Advertisement

Az elektromos átállás tehát nemcsak a vállalkozások működését teszi hatékonyabbá, hanem hozzájárul a városi közlekedés fenntarthatóságához is: kevesebb zaj, tisztább levegő, és hosszú távon stabilabb működés várható. A szakértők szerint a következő néhány évben előreláthatólag a belvárosokban működő kisáruszállítók jelentős része már elektromos lesz, ami egyszerre jelent gazdasági és társadalmi előrelépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák