Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

EVA, a jövő elektromos taxija

Létrehozva:

|

A Müncheni Műszaki Egyetem és a szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem közös alkotása a karbon karosszériás, 15 perc alatt tölthető EVA taxi.

Több tekintetben is újat mutat a Tum Create nevű felsőoktatási együttműködés keretében megalkotott EVA fantázianevű taxi, hiszen azt valós, jelen esetben a szingapúri közlekedési problémák megoldására fejlesztették ki, és az első vázlattól számítva két éven belül el is készült a teljesen működőképes prototípus – amelyet a Tokiói Autószalonon állítottak ki, írja az automotor.hu. Viszonylag rövid (4316 mm), de széles (1794 mm) és magas (1679 mm) a teljes egészében karbonból készített karosszéria, amelyben 2+1 utasülés található. A tengelytávolság 2602 mm, ennek ellenére csak két teljes értékű utasülés van a második sorban, a vezető melletti helyen egy hátrafelé fordított, 9 hónapostól 3 éves korig használható gyermekülés található.

Az első kerekeket egy 82 LE/223 Nm teljesítményű elektromotor hajtja, az 50 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátor nagyjából 200 kilométer (a szabványos mérés szerint 330 km, de ezt nem tartják reálisnak a fejlesztők) megtételére elegendő energiát tud tárolni – számoltak azzal is, hogy az utas áramot vételez majd a különféle kütyüjeihez, internetezik, satöbbi. Nagy figyelmet fordítottak arra is, hogy az akkumulátorok szempontjából szélsőségesnek számító, forró és nedves klímájú helyeken is zavartalanul működjön az EVA, amelyet egyébként 15 perc alatt tölt fel a hozzá készített villámtöltő.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Elektromos járművek: most éri meg igazán váltani

Az elektromos kishaszonjárművek iránti érdeklődés nem csupán környezetvédelmi kérdés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az elektromos átállás jelentős költségcsökkentést és versenyelőnyt hozhat – írja az alternativenergia.hu. A futárszolgáltatások, logisztikai cégek és kisvállalkozások számára a hosszú távú üzemeltetési megtakarítások ma már jól mérhető gazdasági tényezőt jelentenek. A hivatalosan meghosszabbított állami pályázat 2026 tavaszáig biztosít támogatást tisztán elektromos kishaszonjárművek és kisbuszok beszerzésére. A program célja, hogy a vállalkozások számára pénzügyileg is vonzóvá tegye az átállást, és ezzel ne csupán a környezetet, hanem a céges költségvetést is tehermentesítse.

Rekordérdeklődés a pályázat iránt
Az e-kisteherauto.hu belső statisztikái szerint az érdeklődések száma egyetlen hét alatt 212%-kal emelkedett a pályázat meghosszabbításának bejelentése után. Ez jól mutatja, hogy a vállalkozások egyre komolyabban veszik az elektromos átállást, és keresik azokat a forrásokat, ahol gyorsan és átláthatóan tájékozódhatnak. A pályázat keretösszege a közelmúltban 30 milliárd forintról 40 milliárdra emelkedett, így több mint 9 000 új elektromos jármű állhat magyar vállalkozások szolgálatába 2026-ig. A támogatás mértéke járművenként 2,8 – 4 millió forint, a vállalkozások méretétől függően akár 16 jármű beszerzésére is igényelhető, összesen legfeljebb 64 millió forint értékben.

Mit jelent ez a vállalkozásoknak?
Üzemeltetési költségcsökkentés: Az elektromos kishaszonjárművek energiafogyasztása és karbantartási igénye akár 40–60%-kal alacsonyabb lehet, mint a hagyományos dízel vagy benzines járműveké.
Átlátható pénzügyi tervezés: A fix, kedvezményes energiaárak és a támogatott beszerzési lehetőség segít előre tervezni a költségeket.
Versenyelőny: A belvárosi behajtási korlátozások és a fogyasztók környezettudatos preferenciái miatt a tisztán elektromos járművek gazdasági előnyt jelentenek.

Advertisement

Az elektromos átállás már nem luxus, hanem stratégiai döntés
Az elektromos kishaszonjárművek átállása ma már nem csupán környezetvédelmi döntés, hanem stratégiai gazdasági lépés is. Európai tapasztalatok szerint egy kisvállalkozás járművenként akár több, mint 10 ezer eurót is megtakaríthat három év alatt, ha hagyományos dízel vagy benzines kishaszonjárművét elektromosra cseréli. A kedvezőbb energia- és karbantartási költségek révén a teljes életciklus alatti üzemeltetési költség (TCO) is csökken, így a beruházás hosszabb távon megtérül.

„A pályázat segítségével a vállalkozások érdemben csökkenthetik működési kiadásaikat, gyorsabban térülhet meg a beruházás, és versenyelőnyt szerezhetnek a piacon. Az elektromos járművek melletti stratégiai döntés hosszú távon biztosítja a cég gazdasági stabilitását.” – hangsúlyozta Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője. A jövőbeli lehetőségek is jelentősek: a támogatás kihasználásával a vállalkozások könnyebben bővíthetik flottájukat, a belvárosi behajtási korlátozások és a növekvő környezettudatosság pedig egyre kedvezőbb pozíciót biztosít a tisztán elektromos járműveknek a piacon. Hosszabb távon a városi közlekedési szabályozások várhatóan még inkább előnyösen hatnak az elektromos kishaszonjárművekre, így a cégek a mostani beruházással nemcsak költséget takarítanak meg, hanem működésük stabilitását is erősítik.

Advertisement

Az elektromos átállás tehát nemcsak a vállalkozások működését teszi hatékonyabbá, hanem hozzájárul a városi közlekedés fenntarthatóságához is: kevesebb zaj, tisztább levegő, és hosszú távon stabilabb működés várható. A szakértők szerint a következő néhány évben előreláthatólag a belvárosokban működő kisáruszállítók jelentős része már elektromos lesz, ami egyszerre jelent gazdasági és társadalmi előrelépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák