Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Fény az éjszakában: napelemes spéci LED-izzó

Létrehozva:

|

Ezzel a megoldással fényt lehet vinni oda is, ahol nincs elektromos hálózat.

Késő este hazaérünk a munkából és a bejárati ajtó mellett azonnal rányomunk a villanykapcsolóra, melynek hatására azonnal világos lesz a lakásban, és így már nem megyünk neki semminek a sötétben. A fejlett országokban ez valahogy ilyen egyszerűen működik, azonban a világon számos olyan régió van, ahol abszolút nincs elektromos hálózat, így aztán világítás se. A Nokero nevezetű vállalat által kifejlesztett Crestone Solar Light Bulb azonban egy olyan fényforrás, melynek révén még elektromos hálózat nélkül is kiválóan lehet világítani. Az újdonság egy parányi kis napelemből nyeri a működéséhez szükséges energiát, melyet aztán egy, vagy két AA méretű akkumulátorban tárol el, írja a technet.hu.

Egy feltöltéssel maximum 8-12 órán át képes világítani a készülék, melynek fényereje két fokozatban állítható. Az alacsony fogyasztásra és a rendkívül hosszú élettartamra a LED fényforrás jelent garanciát. A fényszenzorral és automatikus kikapcsolás funkcióval is felvértezett, bárhova könnyen felakasztható, a hagyományos izzókéhoz hasonló designt kapott lámpa ára 15 dollár, vagyis átszámítva mintegy 3500 forint. Ez nem túl nagy összeg, azonban a fejlődő országokban élők számára ez már sok esetben sajnos luxust jelent – a megoldás talán valamilyen állami támogatásban rejlene.

forrás: technet.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák